Vaillanti - love or hate?

Kjøpte for tre veker sidan 8stk VF vaillanti sjokoladegurami, og i dag såg eg to stykk som "dansa" ringdans og "kyssing". Eg lurer på kva dette kan vere for noko, om det er leik eller berre ein maktdemonstrasjon mellom individa?
Såg etter kvart eit par til med same åtferd og observerte at dei skifta partner etter kvart. Dei går i eit 110 liters akvarie saman med nokon stjernedanioar og skarlagenraude kameloeonsfiskar. Det er innreidd med eikeblader, røtter og javagregner/anubias og vallinseria, dvs mange gøymeplassar.

Kunne nokon hjulpet meg? Veit her er personar med erfaring med desse flotte fiskane, hadde vore supert med respons og kanskje tips?

Har dessverre ikkje bileter, som sikkert kunne gjort alt enklare, men ingen kamera for handa for augneblinken (fysj, for eit stygt ord!!)... det ser ut til at det er dei kraftigaste individa som gnikker mot kvarandre, er ikkje sikker på kjønn.
Bomp!
Bompa denne tråden litt. Er det nokon som veit noko? Idag var det på'n igjen, kan det vere statuskamp?
Gratulerer med fantastisk flotte sjokoladeguramier! Det er veldig bra at du har skaffet deg så mange, ikke mange som har prøvd det, men hvis de fungerer på samme måte som de andre sjokoladene, er de snillere mot hverandre i større grupper.

Jeg forsøkte 2 par, men måtte fjerne det ene paret før de ble mobbet i hjel av alfaparet.

Hadde du søkt litt på forumet ville du funnet min tråd der jeg har filmet lek av de jeg hadde.

Legger også lenge til noen tråder på labyrintfisk.no

Hvilken ph holder du dine i?
Sjå der, ja!
Lisbeth
Gratulerer med fantastisk flotte sjokoladeguramier! Det er veldig bra at du har skaffet deg så mange, ikke mange som har prøvd det, men hvis de fungerer på samme måte som de andre sjokoladene, er de snillere mot hverandre i større grupper. Jeg forsøkte 2 par, men måtte fjerne det ene paret før de ble mobbet i hjel av alfaparet. Hadde du søkt litt på forumet ville du funnet min tråd der [URLBLOCK1]av de jeg hadde. Legger også lenge til noen tråder på [URLBLOCK2] Hvilken ph holder du dine i?

Desse har vore på ynskjelista mi leenge, og har lest meg fram til at det å halde desse i grupper er lurt (i likheit med praktbotia, aggresjon vert meir "utvatna" når gruppene er større).

Der var det filmsnuttar,ja... Takk! Ganske lik åtferd, men her er det meir spreidt i gruppa, alle skal få, liksom. Uavhengig av kjønn, ganske ope samfunn, ser det ut til

Har ein ganske låg pH, ligger på 5,5 cirka, men dei trivst tydelegvis med det
Har du vaillanti fortsatt? Åt dine flakfor? Det gjer mine, og glad er eg eigentleg for det!
Hoplo
Har ein ganske låg pH, ligger på 5,5 cirka, men dei trivst tydelegvis med det :-)
Ja 5,5 er ok, men ikke høyere enn det

Hoplo
Har du vaillanti fortsatt? Åt dine flakfor? Det gjer mine, og glad er eg eigentleg for det!

Ja mine var ikke vanskelig i matveien, skikkelig glupske, spiste vel flakfor, men jeg bruker stort sett frossen og litt levendefor, så testet ikke ut så mye tørrfor på dem.

Jeg hadde mine først i 450L sammen med mine andre sjokolader, ja og de fiskene som står registrert på dette karet. Hannen tygde et par ganger i dette karet, men ble ingen yngel. Jeg syns heller ikke de passet inn sammen med de andre sjokoladene. Det paret jeg hadde var steintøffe, virkelig herskerne i karet.

Jeg satte paret for seg selv i en 63L, i håp om å få yngel på dem. Der trivdes de faktisk bedre enn i 450 litern, ingen de måtte jage vekk, fikk totalt roen. De lekte vel 5 ganger før jeg ga opp og adopterte dem bort. Han svelgte egga hver gang..
(nå går det en gruppe lakrisguramier i dette karet som er mye mer produktive hehe)

Hvis jeg skulle prøvd vaillantiene igjen skulle jeg hatt bedre plass, hatt en større gruppe i et stort kar for seg selv. Nydelige guramier!

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap