funderinger om kampfisk

lurer litt på denne kampfisken...

det er jo såvidt jeg har skjønt dumt å putte kampfisk og guppy i samme kar pga halene til guppyen men hvordan vil dette utarte seg med f.eks endlers som ikke har disse flotte vaiene halene ?
Jeg hadde ikke tatt sjansen med guppy heller. Det går jo an å prøve, men selv om det skulle gå bra en stund kan kampfisken plutselig en dag finne ut at guppyhaler er lette å gnafse på.
For noen måneder siden hadde jeg faktisk 2 guppyhanner sammen med kampfiskene mine. Karet var på 54 liter, men da hadde jeg også en hel drøss med andre fisker der også; Molly, Lyrehalemolly, Ancistrus og Sverddragere. Guppyene bodde der bare i 2 uker, men Kampfiskene ignorerte dem fullstendig.

Erfaringer med å ha Kampfisk sammen med Guppyer er ganske forskjellige, iallefall det jeg har hørt. Uansett så ville jeg ikke tatt sjansen i det hele tatt , selv om det gikk bra hos meg

Endlers og Kampfisker sammen har jeg ingen erfaringer med ;(

Klemzz Maren
For noen år siden hadde jeg et akvarie med guppyer og et par molly og en flott betta splenders. Hadde ingen problemer. men så må det sies at når kåre døde så mistet jeg litt interen for akvariet. Savnet den fisken

Mvh
Haakon
har ikke tenkt til å skaffe meg det men jeg bare lurte siden det jeg har lest ser ut til å gå på at det er de flagrene halene til kulturguppyen som er spennende for kampfisken
Personlighetsforskjeller
Når jeg jobbet noen måneder i dyreforretning oppdaget jeg raskt at kampfisken er en fisk med mye personlighet. Noen kampfiskeiere var strålende fornøyd med fisker som var både fredelige og vakre, mens andre som litt smådesperate tilbake etter at kampfisken hadde drept "halve akvariet".
Ikke gikk det an å se på oppførselen i butikken heller, siden en fisk som var fredelig og rolig hos oss kunne forvandles til en liten drapsmaskin når den kom over i et annet kar, mens svært aggressive fisker innimellom ble svært sky i sitt nye hjem.

Det å kjøpe kampfisk kan derfor være et lite sjansespill, men for de som er usikre så går det kanskje an å ha en liten "returavtale" med butikken? Hvis de er greie der da. Vi hadde iallefall stort sett alltid et par tre kar som gikk tomme, slik at fisk kunne puttes i karantene ved sykdom eller lignende, og da var ikke slikt noe problem.

Personlig så er jeg svært glad i min kampfisk Eilev, som er både fredelig og vakker, men samtidig tøff nok til å ta igjen når noen ypper seg. Han har aldri nappet på en eneste finne, men når sverddragerne hadde mobbet ham dag ut og dag inn, og jeg hadde bestemt meg for at stakkaren måtte flyttes, så hadde han endelig fått nok og drept den ene sverddrageren. Nå er han "sjef" i tanken og får lov til å gå i fred. Lager skumreder i fleng og ser ut til å trives godt.

Stina: Så du ikke hadde tenkt å kjøpe kampfisk, men det er kanskje flere som lurer på det samme som deg?
Det er jo en populær fisk, som dessverre ofte lever under kummerlige forhold. Jeg synes derfor det er viktig at folk tenker seg om to ganger før de kjøper en.
Bolle og norgesglass(!) er jo selvfølgelig kjempefy, men guri så mange som tror det er nok!!
Vi har kampfisk ilag med blant annet Scalarer. Den første kampfisken var ikke aggressiv ovenfor de andre fiskene og vart nok et "mobbe" offer for scalarene. Når det kom hoer i karet så flyttet han inn i en keramikk grotte og gjemte seg. Da denne døde (pga. defekt varmekolbe) så kjøpte vi en ny. Denne er noe mer aggressiv. Hoene lar han for det meste være i fred og jager dem kun når de kommer for nær. (Her virker det som at det er hoene som forsøker å jage hannen) Han har også satt seg i respekt hos scalarene for de holder seg unna. Den eneste han jager på er den stakkars slørhalen (veit at denne ikke skal gå i høye temp., men det var en nybegynner feil og jobber med en løsning). Har hørt at grunnen til at kampfisken kan jage de med slør er at den kan tolke den som en hanne og dermed bli aggressiv ovenfor den fisken. Sist eg var innom dyrebutikken så fikk eg også beskjed om at kampfisken ikke bør gå ilag med fisk som har skarpe farger da dette også kan trigge aggressiviteten. Tror nok som det er nevnt tidligere at det varierer fra fisk til fisk, men det er jo ikke kjekt om det skal vise seg å bli problemer med fiske sammensetningen.
Personlige variabler finnes også innenfor kampfisk.

Hadde engang en kampfisk sammen med glødabåndstatra. Kampfisken nappet ikke bare i finnene men tok halve fisken i en jafs omtrent. Så det er ikke alltid bare store flotte haler som lokker.

Når vi tar opp det her med kampfisk så kom jeg på en ting jeg så på en dyrebutikk her om dagen. Butikken hadde fått inn ny bestilling, deriblant en del kampfiskhanner. De var plassert i et kar (fremdeles i posen selvfølgelig) der posene lå tett i tett. Flere av hannene var helt ville, vrengte gjellelokkene utover, og gjorde det de kunne for å tøffe seg for "rivalen" i den andre posen. Det må da være utrolig stressende for dem å ha det slik! Hvertfall like etter å bli sendt langs hele norskekysten eller hva det måtte være. Jeg ville da tro at det ville være det beste for fiskene om de fikk posen sin plassert i hvert sitt kar, særlig med tanke på at de etterhvert skulle være i hvert sitt kar!

Et annet eksempel jeg kom på med kampfiskens personlighet, er da jeg så kampfisk som var plassert sammen med noen store cichlider (fredelige sådan). Der kampfisken gjorde hva han kunne for å utfordre motstanderen som egentlig bare var en stakkars, fredelig cichlide 10 ganger kampfiskens størrelse som ikke ville noe fortred. Noen kampfiskehanner er skikkelig tøffe i trynet!
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap