Perlegurami hun og han - spørsmål fra en nybegynner

Hei. Jeg har hatt 2 stk perleguramier og 4 stk guppyer i et 190 liters akvarium i ca. 4 dager. Det er første gang jeg har hatt noe levende i akvarium noensinne.

Akvariumet hadde stått lenge, og jeg kjørte på med bakteriemiljø i god tid før noen flyttet inn. I frykt for å drive dyremishandling, så har jeg derfor noen spørsmål, som jeg håper noen med litt erfaring på perleguramier kan gi svar på.

Jeg bekymrer meg nemlig litt for de perleguramiene mine.

Spørsmål 1.
Hannen gjemmer seg under filter-huset mye. Jenta svømmer mye rundt alene, og stikker noen ganger innom under filterhuset og lokker med seg gutten på tur. Men han virker enten veldig nervøs, eller sur, for han liker seg best under filterhuset mestparten av tiden.

Spørsmål 2. Når de ER ute sammen, virker det som om hannen prøver å komme seg vekk fra jenta. Hun virker nesten litt innpåsliten, og hannen svømmer rundt i sitt eget tempo. En gang i mellom "danser" de litt. Forsiktige spiraler fra bunn til topp i akvariumet. Men så plutselig blir han lei, og stikker å gjemmer seg igjen. Det ser nesten ut som om han tenker "Ja vel da, så får jeg bli med en liten tur rundt å se..., men ikke forvent at jeg liker det..."

Spørsmål 3.
Hun er jo derfor mye ute å svømmer alene, og stadig vekk ser jeg at hun svømmer fra bunn til topp (Fra den ene siden til den andre) langs akvarieglasset. Omtrent som en bil som kjører oppoverbakke - nedoverbakke - oppoverbakke - nedoverbakke etc.
Hun er også stadig oppe og "trekker luft" fra overflaten kan det se ut som.

Hun virker litt "hvileløs".

Ingen av de spiser heller noe særlig. Jeg fikk med en boks med sånne grønne/røde/gule flak som lukter fisk. Men guppyene skynder seg å spise opp dette. Har lest at guramiene liker å se an maten litt, men når de driver å "ser det an", så blir det jo ikke stort igjen, ettersom guppyene er litt mer på offensiven.

Spørsmål 4. Hva burde guramiene fôres med?

Spørsmål 5. Planter. Jeg har ikke veldig mange planter, og har lest at guramier liker å kunne gjemme seg. Kan mangel på planter være grunnen til at jenta stresser opp og ned langs glasset? Eller er planter kun nødvendiig hvis hun er gravid / han passer på redet?
Gjemmesteder
Hei! Ble nysgjerrig og leste litt om fisken. På Wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Pearl_gourami) ser dette veldig relevant ut:

However, this fish may be somewhat timid or shy, and should not be kept with fish that are too boisterous .. Many gouramis feel more at home when the tank is furnished with many plants, decorations, and ornaments which provide safe refuges for the fish in times of stress.

Vet ikke hvordan dine guppy oppfører seg, men mine kan ihvertfall være "boisterous" Og ja, både planter og annet inventar vil de like godt ser det ut for. Pumpehuset er en kjedelig gjemmeplass, er vel mye gøyere å tenke ut ting man kan fikse for at de skal få fine gjemmesteder?
--
Og det med at de er oppom overflaten en del høres greit ut. Artig at de er labyrintfisk, visste bare om betta. Alarmbjellen min ville først ringt om guppyene begynte med det samme.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap