Er værålen min en morder?

Jeg har skaffet meg noen marmorerte øksefisk og dermed også noen flyteplanter. De siste dagene når jeg slår på lyset på morgenen ligger flyteplantene herjet på bunn, og all fisken i akvariet virker skremt og nervøse. I dag var det ekstra ille og den ene lille øksefisken hadde fått hele halepartiet kappet av og en neontetra lå og fløt, ville øksefisken gjort dette eller tror dere det kan være værålen, den er jo nattaktiv?
værål
Har hatt to væråler i 3 år, de er nå 17 cm. De har vært snille og fredelige mot alle typer fisk jeg har hatt. Selv de minste fisken på vel 2 cm har fått være i fred.
kan jo være at den har gjort litt Fa*nskap uten at du vet det?
veit at øreålen kan spise bla neontetra og guppyer når de ligger på bunnen om natta dersom de er små nok. men har aldri hatt slike åler før selv så..
KAN jo være at du har fått en ekstra sprelsk en?
har du ingen andre fisk som kan gjøre slik?
har hatt annen type ål tidligere og de har vært grådige til å spise fisk. Måtte gi bort den for de gikk helt over styr. Aldri mer slikt i mitt kar. Kun værål som har vært snill her. De holder seg på bunnen og roter i sanda.
Har tidligere opplevd at værål sniker seg oppi de flyentde plastboksene til små yngler hvis man ikke har på lokket. Hehe den var rene støvsugeren og 20 små guppy yngler forsvant før vi rakk å ta den ut. Den var allerede kommet seg oppi idet vi oppdaget det.

Men ellers så husker jeg den som snill og grei,gjorde aldri noe mot de andre fiskene,ikke engang neontetra.
Kan liksom ikke forstå at det kan være noen andre, da må det i tilfelle være den marmorerte øksefisken, indiske glassmallene eller den ene slørhalen men tror ikke det. Har en utrolig rar slørhale der med to store poser under øynene, så en gang at værålen hang seg fast på den ene posen og tvinnet seg rundt slørhalen, det så helt jævlig ut og posen punkterte. Stakkar fisk(den er bra igjen nå da)
Nekter å tro det er værålen, snill fin fisk det
Sommerfuglfisken du har er en rovfisk så hvis du har den ennå er nok den skyldig .den ålen kan spise mindre fisker hvis den ikke får nok mat, ellers pleier de å være snille,har hatt noen sånne for lenge siden.
Den korte tiden jeg hadde værål (den levde dessverre ikke særlig lenge), opplevde jeg den som en veldig rolig og snill fisk). På den annen side; sammenlignet med mange av de andre fiskene den bodde sammen med, ville de fleste fisker oppleves som engler...
Hvis det er så at du har en sommerfuglfisk, så kan definitivt det være den. Det høres ut som en skikkelig sommerfuglfiskseanse dette. Sommerfuglfisken oppholder seg jo også for det meste i overflaten, så den ville nok rote skikkelig til ja. Det var en eller annen her på AF som beskrev sommerfuglfisken slik: munnen er som en låvedør! Og det kan jeg også skrive under på.
Jeg titta kjapt i profilen din, også at du har kulefisk (hvis profilen er oppdatert). Det er riktignok dvergkulefisk, og de er noe snillere enn mange andre. Men, det høres også ut som en klassisk kulefiskscene, det du beskriver.
Jeg tror det ville vært greit om du kunne oppgi hva slags fisker du har i akvariet, sammen med værålen.
PS: gullfisk er også glupske beist, men jeg kjenner ikke nok til denne fisken til å kunne fortelle om dette er en klassisk gullfiskscene... Jeg forestiller meg gullfisker (og da spesielt slørhaler) som ganske trege, så her må andre enn meg uttale seg.
Klippet fra fiskebasen om værål:

"Fredlig, nattaktiv fisk som trives best med sand som substrat, da den liker å grave seg ned i sanden så bare hodet stikker opp. Den spiser også fra bunnen ved å filtrere sanden gjennom gjellelokkene. "

Det høres ikke ut som en fisk som går bananas om nettene...
Har desverre ikke oppdatert profilen på en stund, Har verken sommerfuglfisk eller dvergkulefisk i dette karet. Skal ta og slå av lyset og følge med noen timer, kansje det gir svar på hvem synderen er. Jeg har alltid sett på værålen som veldig snill selv, men jeg ble faktisk overrasket når jeg så den angripe slørhalen og tvinne seg rundt den som en liten kvelerslange. Det er mulig det er noe som plager den, får prøve å finne ut av det.
Ut i fra adferden du her beskriver, er det ikke helt usannsynlig at du har en fisk som ikke har lest instruksjonsboka den ble tildelt i sine yngre dager

Selv om mesteparten av værål er like snille som de er lange, finnes det unntak. Det finnes mye snille mennesker, men slett ikke alle er det

Jeg ville nok forsøkt å studere aktiviteten nattetid, du hører det tydelig når ting er kaotisk (plasting, rasling med bunnlag.)
Om du ikke er keen på å sitte oppe halve natta; steng lyset, dekk til karet slik at det blir nattestemning i det. Dette kan du gjøre midt på dagen, for å simulere natt og nattekaos
Situasjonen har i grunn roet seg nå, værålen tar det ganske rolig nå. Leste også i en bok at værålen blir kaldt værål fordi den kan fungere som et barometer, den bli mer aktiv ved lavtrykk og rolig ved høytrykk, eller omvendt, husker ikke helt. Det er mulig at det er noen værfenomener eller lignende den har reagert på. Ganske interresant, dette skal jeg følge med mer på
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap