- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- WOW! Øreålen lever jammen lenge på land!
WOW! Øreålen lever jammen lenge på land!
for noen dager siden så var det noen som tilbød meg en øreål helt gratis.
jeg har eglentig ikke hatt særlig lyst på øreål tidligere, siden jeg synes de er litt ekle, jeg ikke har plass, å liker khuliiål bedre.
men jeg fant ut at jeg kan bytte den til dyrebutikken å få noen varer for den.
siden jeg har nesten ett slags... "kamerateri" (eller hva det nå enn heter) med betjeningen der.
så midlertidig satte jeg den oppi 85 Literen sammen med Herr Juvel siden det er det største jeg kan tilby den. (går for mye småfisk i 155 Literen)
Herr Juvel var ikke så glad over å få besøk først, men roa seg snart.
jeg leste i fiskebasen her inne at Øreål fort kryper ut, så jeg dekte fòringhullene i glasset med noe folie intill videre.
å dette fungerte helt fint, til igår...
tidligere på dagen hadde jeg merka at treverket på komoden hadde vært veldig fuktig, å i panikk sjekket om akvariet var lekk. det var det altså ikke, å jeg konkluderte med at jeg hadde søla mer enn jeg hadde tørka opp da jeg hadde skifta vann tidligere på dagen.
så stakk jeg ut, å var borte i flere timer.
jeg kom ikke hjem før 00.30, mellom 4 og 5 timer etter at jeg oppdaget vannsølet.
å da var lyset i karet slukket.
selv om jeg ikke oppdaget at ålen var borte, så fikk jeg ett slags innfall. rart å forklare, men jeg bare satte med ned på kne å kika under komoden, uten hverken grunn eller mistanke.
å der lå en tjukk brun ål.
å jeg skvatt søren ikke da jeg så den heller! jeg ble ikke sjokkert i det hele tatt, selv om det var helt uventet.
ålen så tørr ut, å jeg hentet den store håven for å plukke opp svineriet (jeg tar den pokker ikke med fingrene!!) å hive den på bålet ute.
da jeg begynte å dytte borti den "døde" ålen med håven var den som klistret fast i gulvet. den var nesten helt tørr, å helt stiv.
jeg krympet meg idet jeg kostet skapnignen fram fra under komoden.
å idèt den kom fram fra under komoden begynte den å røre seg forsiktig.
..å jeg HYLTE!
for jeg skvatt så J******!
ble sittende å se på ålen noen sekunder før det gikk opp for meg at det ikke var kramper den hadde men at den faktisk levde. jeg fikk plumpet den oppi akvariet igjen, å den ålet seg ned mot bunnen.
der ble den liggende i rundt en time helt stille, å bare puste.
men du dæven. idag svømmer den rundt oppe i karet som ingenting igjen!
under komoden kunne jeg se spor etter at ålen hadde åla seg framover noen cm på gulvet. (det var akkurat som noe tørt slim eller noe der.)
.. å gjett hvem som har dekket hullene forsvarlig med harde plastbiter denne gang?
å satt lysarmaturet oppå der igjen?! :P
hehe.. ville bare dele dette med dere. :P selv om det ble veldig langt.
trolig vil 95% av dere drite i å lese hele! xD
men er det noen her som har vært borti lignende?
..tror forresten jeg skal døpe Ålen "Hoggorm". siden den ser ut som en orm, å lever så lenge på land! :P
idag svømte den i vannflaten like ved der den krøp ut igår, igjen!
så jeg dobbeltsjekker at plasten sitter som den skal hele tiden!
jeg har eglentig ikke hatt særlig lyst på øreål tidligere, siden jeg synes de er litt ekle, jeg ikke har plass, å liker khuliiål bedre.
men jeg fant ut at jeg kan bytte den til dyrebutikken å få noen varer for den.
siden jeg har nesten ett slags... "kamerateri" (eller hva det nå enn heter) med betjeningen der.
så midlertidig satte jeg den oppi 85 Literen sammen med Herr Juvel siden det er det største jeg kan tilby den. (går for mye småfisk i 155 Literen)
Herr Juvel var ikke så glad over å få besøk først, men roa seg snart.
jeg leste i fiskebasen her inne at Øreål fort kryper ut, så jeg dekte fòringhullene i glasset med noe folie intill videre.
å dette fungerte helt fint, til igår...
tidligere på dagen hadde jeg merka at treverket på komoden hadde vært veldig fuktig, å i panikk sjekket om akvariet var lekk. det var det altså ikke, å jeg konkluderte med at jeg hadde søla mer enn jeg hadde tørka opp da jeg hadde skifta vann tidligere på dagen.
så stakk jeg ut, å var borte i flere timer.
jeg kom ikke hjem før 00.30, mellom 4 og 5 timer etter at jeg oppdaget vannsølet.
å da var lyset i karet slukket.
selv om jeg ikke oppdaget at ålen var borte, så fikk jeg ett slags innfall. rart å forklare, men jeg bare satte med ned på kne å kika under komoden, uten hverken grunn eller mistanke.
å der lå en tjukk brun ål.
å jeg skvatt søren ikke da jeg så den heller! jeg ble ikke sjokkert i det hele tatt, selv om det var helt uventet.
ålen så tørr ut, å jeg hentet den store håven for å plukke opp svineriet (jeg tar den pokker ikke med fingrene!!) å hive den på bålet ute.
da jeg begynte å dytte borti den "døde" ålen med håven var den som klistret fast i gulvet. den var nesten helt tørr, å helt stiv.
jeg krympet meg idet jeg kostet skapnignen fram fra under komoden.
å idèt den kom fram fra under komoden begynte den å røre seg forsiktig.
..å jeg HYLTE!
for jeg skvatt så J******!
ble sittende å se på ålen noen sekunder før det gikk opp for meg at det ikke var kramper den hadde men at den faktisk levde. jeg fikk plumpet den oppi akvariet igjen, å den ålet seg ned mot bunnen.
der ble den liggende i rundt en time helt stille, å bare puste.
men du dæven. idag svømmer den rundt oppe i karet som ingenting igjen!
under komoden kunne jeg se spor etter at ålen hadde åla seg framover noen cm på gulvet. (det var akkurat som noe tørt slim eller noe der.)
.. å gjett hvem som har dekket hullene forsvarlig med harde plastbiter denne gang?
å satt lysarmaturet oppå der igjen?! :P
hehe.. ville bare dele dette med dere. :P selv om det ble veldig langt.
trolig vil 95% av dere drite i å lese hele! xD
men er det noen her som har vært borti lignende?
..tror forresten jeg skal døpe Ålen "Hoggorm". siden den ser ut som en orm, å lever så lenge på land! :P
idag svømte den i vannflaten like ved der den krøp ut igår, igjen!
så jeg dobbeltsjekker at plasten sitter som den skal hele tiden!
Postet 29.07.07 kl 15:48
Postet 29.07.07 kl 16:00
Postet 29.07.07 kl 16:19
Postet 29.07.07 kl 16:46
ja jeg tror det er bra for ålen min at den har lunger gitt! xD
men det jeg syntes var så rart var det at jeg bøyde meg å så under komoden.
for jeg hadde ikke merka at ålen var borte eller noe! å det lukta ikke noe! jeg kunne se JuvelCikliden, men regnet med at ålen var inne i skipsvraket. den liker seg der.
men idet jeg bøyde meg ned så tenkte jeg - utrolig nok;
"hva om ålen kommer seg ut? da havner den vel under her?" så så jeg at ålen faktisk lå der!! :-O
først tenkte jeg.. kanskje den lever enda? men da jeg kom borti den med håven å kjente hvor tørr den var så mista jeg det håpet! :P
men den levde altså!! :P
hadde jeg ikke sett under komoden idet jeg gjorde det hadde vel ålen vært død! hehe..
den ålen har jammen gullhår (gullskjell?!) ved endetarmsåpninga gitt!
hehe..
men det jeg syntes var så rart var det at jeg bøyde meg å så under komoden.
for jeg hadde ikke merka at ålen var borte eller noe! å det lukta ikke noe! jeg kunne se JuvelCikliden, men regnet med at ålen var inne i skipsvraket. den liker seg der.
men idet jeg bøyde meg ned så tenkte jeg - utrolig nok;
"hva om ålen kommer seg ut? da havner den vel under her?" så så jeg at ålen faktisk lå der!! :-O
først tenkte jeg.. kanskje den lever enda? men da jeg kom borti den med håven å kjente hvor tørr den var så mista jeg det håpet! :P
men den levde altså!! :P
hadde jeg ikke sett under komoden idet jeg gjorde det hadde vel ålen vært død! hehe..
den ålen har jammen gullhår (gullskjell?!) ved endetarmsåpninga gitt!
hehe..
Postet 29.07.07 kl 17:18
Ciklideja jeg tror det er bra for ålen min at den har lunger gitt! xD men det jeg syntes var så rart var det at jeg bøyde meg å så under komoden. for jeg hadde ikke merka at ålen var borte eller noe! å det lukta ikke noe! jeg kunne se JuvelCikliden, men regnet med at ålen var inne i skipsvraket. den liker seg der. men idet jeg bøyde meg ned så tenkte jeg - utrolig nok; "hva om ålen kommer seg ut? da havner den vel under her?" så så jeg at ålen faktisk lå der!! :-O først tenkte jeg.. kanskje den lever enda? men da jeg kom borti den med håven å kjente hvor tørr den var så mista jeg det håpet! :P men den levde altså!! :P hadde jeg ikke sett under komoden idet jeg gjorde det hadde vel ålen vært død! hehe.. den ålen har jammen gullhår (gullskjell?!) ved endetarmsåpninga gitt! hehe..
Fikk en sånn følelse for ett par dager siden med paletthannen min, umulig å forklare!;S
Den overlevde(:
Postet 29.07.07 kl 20:58
Postet 29.07.07 kl 22:48
Postet 30.07.07 kl 11:26
Postet 31.07.07 kl 01:02