Fiskesammensetning 180L: Perlegurami, Black Molly, Sebrafisk, Kakadueciklide, Dverggurami?

Det drar seg mot innkjøp av et akvarium. Vi har ingen erfaring med dette, men vi gleder oss enormt...
Vi har bestemt oss for å gå for et Juwel Rio 180L som vi håper og tror er et godt kjøp. Begrensingen på filteret er vi klar over og det vil nok bli byttet/supplert med et utvendig filter så fort vi får råd, men foreløpig håper vi at det holder en liten stund.

Kanskje litt tidlig å begynne å bestemme seg for fisk all den tid akvariet ikke er i hus enda, men hvilke fisker vi vil ha bestemmer jo også hvordan akvariet skal innredes, så planen må legges nå.

Vi vil ha fisker som er relativt greie å ha, all den tid vi er nybegynnere. Fargerike fisker og fisker som ser litt spesielle ut er vi glad i. Vi er nok noen skap-saltvannsakvarister, men det får drøye noen år. Det er ikke viktig for oss å ha veldig mange, eller mange forskjellige fisker. Vi vil at fiskene skal trives godt og innser at de aller fleste fiskene nok foretrekker å svømme mer enn én meter rett frem før den må snu og svømme tilbake, men vi har nå engang de begrensingene så da må vi gjøre det beste ut av det.

Vi har kikket endel i bøker og her i fiskebasen for å prøve å finne fisker som går sammen og som er relativt fredelige, samt kan trives med like vannverdier. Har kommet frem til et forslag som jeg ønsker kommentarer på og evt. forslag til justeringer om dere har noen. Ønsker også forslag til hvor mange av de forskjellige fiskene som kan være fornuftig.

- Perlegurami: dette er en "må ha" fisk og dette er fisken vi tar utganspunkt i. Blir ganske stor, men forhåpentligvis ikke for stor for vårt akvarium.
- Black Molly: Fruens favoritt. Hun liker mollyer og denne spesielt.
- Kakadueciklide: Indianerfisk! Denne er jo rett og slett kjempetøff. Har lest at man kun bør ha én hann og 2-3 hunner, men den oppfører seg mot andre fisker?
- Dverggurami: fine farger og mønster, dette var den første fisken jeg "ville ha" i akvariet.
- Sebrafisk: har lyst på en stimfisk og syntes denne er fin. Tåler litt mer "normale" vannverdier en neon og kardinaltetra (som også er fine) i tillegg til at den trives i toppsjiktet.

Dette var fiskene som vi har kuttet det ned til. Sånn umiddelbart ser jeg ingen av disse er vel typiske algespisere? Black Molly spiser vel noe alger, men man bør kanskje ha noen som er "bygd for formålet"? Jeg har også vurdert om denne biltema-blåsesanden kan fungere som bunnsubstrat (billig) og i den forbindelse har jeg lest mye positivt om Malaysisk sandsnegle, så kanskje den bør med også?

Av andre fisker vi har vurdert er Cherrybarbe, Glødebåndsrasbora, Honninggurami, Indianergoby, Kardinaltetra, Neon Regnbuefisk, Serpatetra og Sort neontetra. Fine fisker dette også, men alle passer ikke sammen og man må desverre velge bort noen for å ikke fylle opp alt for mye. Lister de allikevel opp slik at dere ser mer hvordan vi har tenkt...

Kommentarer til fiskene vi har valgt ut? Er det for mange forskjellige fisker? Passer de sammen, humørmessig? Vi ville også satt pris på om det dukket opp yngel etterhvert, hvordan er disse fiskene i forhold til å få avkom? Er det vanskelig å få til? Off, mange spørsmål dette her, men om dere har anledning å komme med noen tanker er vi veldig glad for det. Hovedfokuset vårt er at fiskene skal trives godt...
Jeg tar sjansen på en liten *bump*. Mon tro om jeg la innlegget i feil tråd?

Siden sist har vi kommet over et godt tilbud på et Juwel 240L, så da går vi for det istedet! Ble også fortalt i dag i dyrebutikken at Black Molly er en brakkvannsfisk, noe jeg ikke var klar over. Da utgår denne.

Vi sitter da igjen med Perlegurami, Dverggurami, Kakadueciklide og Sebrafisk. Kommentarer? I innlegget over skriver jeg noe om hva vi tenker og ønsker i forb. med valg av fisk, jeg tar veldig gjerne i mot andre forslag og idéer.
Hei og velkommen til en fantastisk hobby

Jeg har bare holdt på et par år selv så jeg vet ikke om jeg kan svare på riktig alle spørsmål. Jeg startet selv opp med en 180 liter og har oppgradert til et utvendig filter som er beregnet til kar opp til 300 liter. Jo bedre filter, jo mindre arbeid med det.

Siden jeg ikke har hatt disse fiskene selv er jeg litt usikker på hvordan de vil gå sammen i karet. Kakaduene vil nok regjere hele bunn-nivået så jeg ville ikke puttet inn noen flere fisker der. De er også ganske hissige når de leker. Mange anbefaler en hann og to hunner i samme kar.

Når det gjelder guramiene så ville jeg kanskje bare valgt en av artene. Perleguramiene kan bli ganske kvasse når de leker, og dverguramiene er litt ømtåelige både for stress og sykdom. Disse holdes i par.

Sebrafiskene er veldig aktive fisk, mens de andre er forholdsvis rolige, men det behøver ikke å være noe negativt det så lenge de ikke stresser de andre fiskene. Dette er en stimfisk og vil vel helst være en åtte til ti stykker.

Black Molly anbefales holdt med en hann til to hunner.

I tillegg så kan det være greit med en algespisende fisk, feks en ancistrus.

Når det gjelder avkom på disse forskjellige så anbefaler jeg at dere går i fiskebasen og klikker inn på om oppdrett. Velg klikk for å se under antallet på de som har drettet fisken, og hold pekeren over de forskjellige så vil du få frem hvordan de har fått det til.

Jeg har sandsnegler og er kjempefornøyd med de, mens andre misliker de intens. Her må du nesten avgjøre selv hva du vil gjøre. Vær bare obs på at har du først tatt de inn i karet så blir du ikke kvitt de så lett.

Når det gjelder antall fisk så ville jeg anbefalt at dere starter med noen få arter. De fiskene som en får kjøpt er ofte ungfisk og vil vokse en god del. Når de begynner å leke så krever de også litt plass. Hvis en greier å begrense seg i begynnelsen så kan en heller kjøpe inn flere etterhvert når/hvis en synes det er plass til det. Gjorde selv den feilen å fylle karet fra begynnelsen og angret på det.

Dette er slik jeg ville ha gjort det, men jeg har som sagt ikke så stor erfaring med akkurat disse fiskene. Får håpe noen andre også kommer med sine kommentarer. Ellers så kan en lære utrolig mye med å søke i forumet og lese i artikler og baser. Anbefaler spesielt akvarieskolen.

Lykke til!
Hei og takk. Vi gleder oss og ser frem til en spennende hobby.

Kakaduene ja, har jo lest her i fiskebasen at de blir territoriale ved lek, men du mener at de kanskje er territoriale ellers også? Hmm... Hvordan vil denne gå sammen med en fisk som Ancistrus som også holder seg nede på bunnen tro? Vil det bli konflikt mellom disse?

Ang. dvergguramien har jeg også lest at den er litt lett offer for sykdom ved stress. Men den er jo så fin... Kan kanskje være en idé å revurdere denne ja...

Jeg har og vurdert Siamesisk algeeter, men stemmer det ikke at denne er relativt aktiv? Passer antakelig ikke så godt sammen med Perleguramien da?
Går nok bra med ancistrus på samme område som kakaduene så sant du tilbyr nok skjulesteder på bunnen og en del vegetasjon. Både mallen og ciklidene liker huler nemlig og bør minst ha en hver.

Når det gjelder den siamesiske algeeteren så kan den bli 15 cm ifølge fiskebasen og den vil vel helst også ha noen artsfrender. De kan derfor muligens bli litt dominerende i karet når de vokser til.

Har vurdert å ha dverggurami selv, men tør rett og slett ikke ha den sammen med så mange urolige samboere siden den så lett får sykdommer ved stress. De er utrolige pene fisk og jeg skal absolutt prøve å holde dem en gang. Kanskje i et eget lite akvarium
Ja, skjulesteder er viktig. Leste at kakaduene helst skal ha et sted hver og at det må være litt avstand mellom de (30 cm?).

Jeg har også fått litt interesse for Palettcikliden, det ser også ut som en flott fisk. Men dette er jo også en fisk som trives på bunnen og som blir litt territoriale så den passer da antakelig ikke så godt sammen med kakaduecikliden... Ah! Disse valgene og prioriteringene...

Jeg har da foreløpig bestemt meg for to typer fisk: Perlegurami og Kakadueciklide. Disse trenger såvidt jeg ser identisk Ph og Gh.

I tillegg må jeg jo ha en algespiser og det er nok en grunn til at Ancistrusen er så mye utbredt. Men nettopp derfor har jeg helst lyst på noe annet; en som ikke er fullt så "vanlig" - om du skjønner?

Av stimfisk så har jo sebrafisken lenge vært en favoritt ho meg. Også fordi den liker seg i topplaget av vannet. Den har i det siste fått konkurranse av smykketetra og sort neontetra. Fine fisker dette også og som kan trives i de samme vannforhold (ph 6-7 og gh 5-10, temp 24). Eneste er at disse, spesielt Sort neon også trives i midtre sjikt av akvariet, et sted det fort kan bli fullt. Er jo mange fisker som trives der...

Altså; tanker rundt enten smykketetra eller sort neon i kombinasjon med Perlegurami og Kakaduecikliden?

Jeg kommer også til å gå for Biltemas rimelige blåsesand som substrat. Kommentarer til dette i forhold til fisketypene jeg har valgt ut? Jeg vurderer også derfor disse Malaysiske Sandsneglene til å fly rundt og rote litt i sanda - er det nødvendig? Jeg er i utgangspunktet litt skeptisk til snegler generelt, da jeg her fått inntrykk av at de kan være vanskelige å fjerne om man ønsker det?

Jeg tar gjerne også imot tips til beplantning i forhold til de aktuelle fiskene.

Akvariet er forøvrig bestilt; Juwel 240L som ankommer butikken førstkommende fredag!
Høres greit ut med perlegurami, kakadue og en type stimfisk. Som jeg har nevnt før er det bedre å supplere med flere fisk etterhvert enn å putte for mange oppi fra begynnelsen. Da vil du få se hvordan de forskjellige artene fyller ut karet, hvor stressede de er under lek og hvilke områder i karet som eventuelt har plass til annen fisk.

Når det gjelder paletter så ville jeg ikke hatt den sammen med kakaduene. Disse er veldig påpasselige når de får unger og jager alt annet. Lett å få yngel på er de også så det blir ofte mye stress for de andre fiskene.

Ancistrus er vanlig, det er sant, men de fleste som har disse er veldig begeistret for de. Hvis du har tid kan du prøve å lese litt i Inger Annes akvarieprosjekt om hennes Bartesnoppen. Her er et utdrag.
Ellers så er ikke ancistrus, bare ancistrus. Finnes flere typer. Denne er min favoritt Ellers så er det et utall mindre maller som egner seg som algespiser. Prøv et søk i fiskebasen på peckoltia feks, eller otocinclus, eller parotocinclus. Masse pene fisk her

Når det gjelder stimfiskene så går nok alle disse bra sammen med kakadue og perlegurami. Derimot er det penest med bare en type stimfisk og heller øke antallet i stimen. Flere små stimer virker ofte litt kaotisk, og slike fisk vil jo også helst være så mange som mulig.

Biltemasand er helt greit, men jeg ville nok ha hatt sandsnegler hvis jeg hadde planer om en del planter. Sneglene vender på sanden og sørger for at plantene får nok sirkulasjon rundt røttene sine slik at de ikke råtner bort. Så lenge du passer på at karet ikke får for mye overskuddsmat så holder sneglene seg stort sett nede i sanda.

Når det gjelder planter så start med noen enkle og billige stengelplanter som vokser fort, feks en Hygrophila-art. Disse vil ta unna noe av nitrat-overskuddet og holde algene unna. Du kan bytte dem ut med andre planter senere hvis du skulle ønske det. Noen flyteplanter vil nok guramien sette pris på og skal du ha en del røtter så er det fint for eventuell yngel om du kler disse med litt javamose. Nå vet jeg ikke hvor mye lys du får i karet, men velger du planter med middels lysbehov så går det ofte greit. Anbefaler her at du søker litt i plantebasen. Les også om planter i artikkelsamlinga.

Husk bare at karet må stå uten fisk til nitritten har forsvunnet, og å øke mengden med fisk gradvis, men dette vet du sikkert allerede hvis du har lest akvarieskolen

Forresten smart å velge et større kar. Mindre arbeid og mer morro
(En liten oppsummering for andre som skal slippe å lese hele tråden:
Har 240L akvarium. Har bestemt meg for Perlegurami og Kakadueciklide. Skal ha en stimfisk, men hvilken er ikke helt klart enda. Foreløpig leder sort neontetra og smykketetra. Skal kun ha en stimfisk-type, men har ikke bestemt meg enda. Vannverdiene jeg sikter på blir ca. ph 6-6.5 og gh 5-10.)


Denne posten dreier seg om Ancistrus' muligheter i dette karet.

Takk for gode tips. Siden sist har akvariet kommet, selv om det blei en drøy uke forsinket. Vann, sand og planter er på plass i 240 literen.

Har fått tips fra mona o i en annen tråd at Ancistrus er veldig glad i Apistogramma-egg. Da har jeg et lite problem.

- Jeg vil jo gjerne legge forholdene til rette for familieforøkelse blant kakaduene mine når de er på plass og har funnet seg til rette.

- Min bedre halvdel vil gjerne ha en malle-variant i karet av sentimentale årsaker. Hun hadde det i et lite akvarium hun hadde tidligere og var glad i den.

- Vi "må" jo ha en eller annen algespiser i karet?. Tror ikke perleguramiene og kakaduene er spesielle gode på det. og fisker som SAE er vel ganske urolige, noe som perleguramiene ikke vil sette pris på tror jeg. Pluss at for fordelingen av fisk i forskjellige vannsjikt så er det fint om algespiseren også trives best på bunnen?

Jeg trenger råd. Finnes det en ancistrus- variant som ikke gomler i seg Apistogramma-egg? Har forstått "problemet" er at Ap. ikke er fullt så påpasselige på natta og at Ancistrus er det motsatte, altså nattaktiv. Finnes det kanskje en Ancistrus som er dagaktiv og like sløv som Ap. om natta så går kanskje ting bra? Evt. er det andre malle-liknende fisker som liker alger, men ikke Ap. egg? Betyr dette forøvrig at Ancistrus spiser alt av egg som fiskene kan finne på å legge? Yngel også?

Kan kanskje Palettciklide kunne være en ok erstatning for Kakaduen? Den trives vel også på bunnen, men jeg ser den er ganske territoriell (mer enn kakaduen?) og kan kanskje være et problem for Perleguramien? Eller vil den også miste eggene sine til sultne Ancistrus? Vil helst beholde kakaduen, men Ancistrus/en annen malle har nok prioritet foran denne.
Tilfeldig bekjentskap
© Pål A. Hegland
Reklame for plussmedlemskap