Er dette normalt?

Noen ganger når jeg har kjøpt en ny fisk så jager Palett C min
de nye. Men neste dag gjør den ikke det. Er det normalt?

Mvh
Guppy-shine

Ja, det høres helt normalt. Ciklider kan være ganske territorielle og vil gjerne holde inntrengere unna. Kommer det nye fisk så sier de ganske kraftig fra om at dette er deres område. Det er viktig at karet ikke er for lite slik at andre fisker har mulighet for å holde seg unna når cikliden er i det kranglete hjørne.

Etter noen jage-runder skjønner nok nykomlingen at det området er opptatt og sørger for å stikke om cikliden kommer for nærme. Derfor slutter også paletten å jage den.
Har oppdaget at det er forskjell på hvilke fisk den jager også. Noen gis bare en liten "advarsel" når de kommer for nær, andre kjeppjages rundt hele karet. Min digre gamle paletthann var snill som et lam intil jeg måtte plassere en borellii-hann i karet midlertidig. Han gikk fullstendig bananas og jaget stakkaren veggimellom i 250-literen. Han gikk fullt utfarget hele tiden mens borellii-en var der, og patruljerte hele karet... Nå har han fått seg en kone, og selv om de har lekt og hatt yngel har han ikke vært på langt nær så ille som mot den lille borellii-tassen som var 3-4 ggr mindre enn paletten.
Har hørt/lest at ciklider fra afrika (palett) og ciklider fra sør-amerika (borellii) har forskjellig kroppspråk. Det kan forklare akkurat den oppførselen som du observerte, Henriflette. Regner med at den lille borelliien signaliserte underdanighet for harde livet, men det hjalp nok lite om paletten oppfattet dette som aggressiv adferd. Språkproblemer kan føre til store konflikter, ikke bare blant mennesker
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap