Slim på anubiasen min...hva gjør eg???

Inaktiv bruker
min kjeke anubias har fått slim på der røttene og bladene starter...vist du forstod da=) eg fant ut at eg ville klippe vekk alle dei stygge bladene som hadde rotna eller fått veldig møkje alga på seg kan detta ha noko med saken å gjera??

slime er ei gjenomsiktig men rå til å sjå.. ikkje egg eller noko sånt i slimet. da dekke heile "roto" får å kalla da det. eg har to anubisar som begge er knytta til ei trerot (ikkje stramt) men den andre er heilt fin=)

eg har ein eplesnigel som sløve rundt, har denna sløvingen ein finger med i slime?

forslag til kva eg kan gjæra med probleme??
tenke på å bytan ut med ein ny vist da ikkje løyse seg....

Mvh
sven

takk for alle svar
Kan det være at planten holder på å råtne og at det er derfor det danner seg slim? Ville bare ha prøvd å bruke slangen på slimet når jeg hadde skiftet vann og så sett det litt an. Vet at eplesnegler kan slime om de er syke eller ikke har det så bra, men da ville du nok sett det på sneglen også og ikke bare i omgivelsene.
Inaktiv bruker
Tante Astrid
Kan det være at planten holder på å råtne og at det er derfor det danner seg slim? Ville bare ha prøvd å bruke slangen på slimet når jeg hadde skiftet vann og så sett det litt an. Vet at eplesnegler kan slime om de er syke eller ikke har det så bra, men da ville du nok sett det på sneglen også og ikke bare i omgivelsene.

eg har ein følese at planten begyner å sjå ganske fortapt ut...trur han holder på å råtne og ja eg veit ikkje heilt om eplesnegelen har da så godt heller, han virka ganske slapp...flyter mye han har gjort det i 3 dager nå, men han er ikkje dø får han beveger seg når jeg plukker han opp... eg skifta vatn no får berre 2 dager siden. eg har og sett att eple. har ofta noko bomull liknande slim greier på sge som lige som ei lita stråle ut av skjellet...

merkelig

Mvh sven
Vil tro det da dreier seg om slim i forbindelse med at planten er i ferd med å råtne. Det hender av og til at planter også stryker med.

Har du forresten målt verdiene i karet? Det kan hende det er et eller annet som sneglen ikke takler så bra, feks nitritt, som er skyld i at den ikke virker helt pigg. Snegler tåler heller ikke salt i vannet. Mange dyrebutikker selger salt/ektozon til nye akvarister, men dette er bortkastet, og av og til skadelig, å bruke i ferskvann. Er det forresten fisk i karet også? I såfall, hvordan oppfører de seg?
Inaktiv bruker
Tante Astrid
Vil tro det da dreier seg om slim i forbindelse med at planten er i ferd med å råtne. Det hender av og til at planter også stryker med. Har du forresten målt verdiene i karet?

hvordan gjør eg dette?? måle verdiene altså
Inaktiv bruker
Tante Astrid
Vil tro det da dreier seg om slim i forbindelse med at planten er i ferd med å råtne. Det hender av og til at planter også stryker med. Har du forresten målt verdiene i karet?

hvordan gjør eg dette? måler verdiene altså?
Du får kjøpt tester for å måle vannverdiene i karet. Det vanligste er å ha tester for nitritt, ph, gh, kh og nitrat. De to første er de viktigste å ha i huset. Det finnes strips for å måle mange verdier på en gang, men siden de kan være veldig unøyaktige så er det nesten bortkastede penger. Da anbefaler jeg at du heller bruker penger på dråpetester for de to viktigste verdiene, nemlig nitritt og ph.

Enkelte butikker kan også måle verdiene om du tar med en vannprøve til butikken. Sørg for at du bruker en ren beholder. En ny gjennomsiktig plastpose kan fungere fint. Som oftest slipper du å betale for dette, men enkelte butikker tar noen kroner. Vær obs på at om de bruker strips når de måler så kan resultatet være feil.

Regner med at du blir litt forvirret av alle begrepene som er brukt her. Tipser om at forklaringer på de forskjellige ligger i akvarieordlisten. Er det noe du ikke forstår så kan du slå opp der Her er også en fin artikkel som forklarer en del om vannverdiene.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap