Ser man mye til kuhliiene

jeg har forstått det slik at kuhlii ålene liker å gjemme seg og grave i sanden. Ødelegger de mye for plantene når de graver slik? Og ser man noe til dem? Det er liksom ikke vits i en gjeng kuhliier man ikke ser. Og hvordan er det å ha dem sammen med corydoras som jo også er på bunnen, og eplesnegler?
Kuhlii er sky, så det kan gå lang tid mellom hver gang du ser dem. Generellt er det slik at jo flere gjemmesteder du har, jo mere ser du dem. Kuhlii er like fredelige som Mahatma Gandhi så det går utmerket med Corydoras. Ang eplesnegler har jeg svart på det i den andre tråden du postet dette spørsmålet
Kuliålene er vistnok veldig skye av seg. Og kan gjemme seg mye om det er mye lys. Fikk selv tips om å ha flyteplanter som dempet lyset litt. dette skulle gjøre dem litt mere trygg. Men også som tender skriver så er gjemmesteder avgjørende for hvor ofte dem kommer ut. Er litt tøffere om de vet de har et gjemmested i nærheten liksom hehe
Jeg hadde også lest at de var veldig sky av seg. Kjøpte 15 stykker til asiakaret mitt for noen uker siden og skjønner ingenting. Her hos meg er de fremme hele tiden. Karet står til og med slik til at man må passere endeveggen for å komme fra stua til kjøkkenet, ganske mye trafikk forbi altså, men de reagerer ikke på det engang. De er til og med fremme når jeg holder på nede i karet. Om det er antallet fisk eller plenty med gjemmesteder som er årsaken aner jeg ikke. Kanskje jeg bare har fått en gjeng tøffinger. Når det er sagt så må jeg innrømme at jeg ikke tror det er kuhlii jeg har fått, antagelig er det myersi eller semicincta som ble solgt som kuhlii.
Jeg kjøpte 3 kuhliier i mai, og jeg ser dem aldri. Tviler faktisk på at de har overlevd. Hadde nemlig en liten filterkrise i mai og etter det har jeg kun sett en av dem med ujevne mellomrom, og nå er det ca 2 måneder siden forrige gang jeg så den.

De har gode gjemmesteder, så det må være antallet som gjør at de gjemmer seg mye. Så hvis du vil ha kuhliier må du ha en større gruppe, men de skal visstnok være mest nattaktive og gjemmer seg som regel om dagen.

Jeg synes de er utrolig kule, men ble utrolig skuffet over at jeg aldri så dem. Hva er vitsen da lissom. Og de tok opp plass på bunnen slik at jeg ikke kunne skaffe noe annet.
Har du dem i "stim", dvs 12-15 stykker, så ser du dem hele tiden Har inntrykk av at pangio-kuhliiålen er mindre sky enn andre av arten, men dette er jo som med så mye annet, bare basert på personlig erfaring. Kan fort være totalt anderledes for andre..

De vanlige stripete synes jeg ikke er spesielt sky, men jeg har hatt/ har de ensfargete brune- de ser jeg nesten aldri.
(Derfor jeg er usikker på om jeg enda har de)
eg har 6 stykker, og de er ikke noe sky her i vert fall, de er framme hele tiden. eller egentlig har eg 5 kuhlii åler og en myers ormfisk/svart kuhlii ål
Tante Astrid
Jeg hadde også lest at de var veldig sky av seg. Kjøpte 15 stykker til asiakaret mitt for noen uker siden og skjønner ingenting. Her hos meg er de fremme hele tiden. Karet står til og med slik til at man må passere endeveggen for å komme fra stua til kjøkkenet, ganske mye trafikk forbi altså, men de reagerer ikke på det engang. De er til og med fremme når jeg holder på nede i karet. Om det er antallet fisk eller plenty med gjemmesteder som er årsaken aner jeg ikke. Kanskje jeg bare har fått en gjeng tøffinger. Når det er sagt så må jeg innrømme at jeg ikke tror det er kuhlii jeg har fått, antagelig er det myersi eller semicincta som ble solgt som kuhlii.


Du har nok bare tilbydd dine fisk akkurat det de trenger for å bli trygg; stor nok stim og mange nok gjemmesteder
Masse kuhliier er svaret, hos meg ble det først liv når jeg fikk over 8 i karet. De må også ha mange ting de kan gjemme seg i, som steinhauger, for da graver de seg ikke ned i bakken
Jeg har to og de er sånnn passe festlige, skal se om jeg ikke kan få tak i flere da dere skriver at de kan bli enda livligere da. Men jeg lurer på om det er de som spiser sandsneglene mine, tidligere så jeg en død sandsnegle dann og vann men nå ser jeg tomme skal stadig vekk.
Men lever de nede i sanden? Jeg tenker litt på vannkvaliteten hvis de graver seg ned eller gjemmer seg og dør og man ikke finner dem - Da ligger de jo og råttner, og det er vel ikke bra for miljøet i akvariet?

Mine graver ikke mer enn coryer. Har aldri sett de grave seg ned.
sessan
Men lever de nede i sanden? Jeg tenker litt på vannkvaliteten hvis de graver seg ned eller gjemmer seg og dør og man ikke finner dem - Da ligger de jo og råttner, og det er vel ikke bra for miljøet i akvariet?

De graver seg vel for det meste ned når de ikke trives eller ikke har bedre steder å gjemme seg. Så lenge de har hull/huler som passer til seg og andre ikke kommer til dem så bruker de heller det.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap