Fembåndsbarbe, hvor mange i karet?

Skal kjøpe et kar på 63 liter i morgen.
I det skal jeg ha en kampfiskhann, og lurer på om fembåndsbarbe kan gå sammen med kampfisken? Hvis ja, hvor mange kan jeg ha av barben da?

Samme med kuhlii-ål, hvor mange kan jeg ha i dette karet?
fembåndsbarben er jo en av de snille barbene, men om de klarer å holde seg unna det fristende sløret til kampfisken tør jeg ikke påstå.. Fembåndsbarbe er en stimfisk og du skulle ha plass til en stim på 10 stk i tillegg på en stim på 5-10 kuhlii

Jeg skvatt litt når jeg så hvor stor basen på akvaforum mener fembåndsbarben blir: 8 cm! Jeg har aldri sett en så stor fembåndsbarbe så jeg måtte søke litt på nett. Alle stedene jeg kom på mente de blir 5 cm! Feks her eller her
Ok, så du mener det går bra? Da setter jeg inn kampfisken først, så kuhliiene, så får jeg se om det går bra med barben og kampfisken, ellers får jeg sette opp en stor balje til dem inntil jeg får solgt dem:P
Maretard
Ok, så du mener det går bra? Da setter jeg inn kampfisken først, så kuhliiene, så får jeg se om det går bra med barben og kampfisken, ellers får jeg sette opp en stor balje til dem inntil jeg får solgt dem:P


Som jeg sier så tør jeg ikke påstå at de klarer å holde seg unna sløret på kampfisken. Jeg har aldri prøvd disse to sammen selv så jeg vil ikke være den som sier -klar gå!

Men har du disse fiskene fra før av og har mulighet for å skille dem av igjen ville jeg bare prøvd. Følger du godt med og forer godt (hvis du har mulighet til det i et nystarta kar) er det jo bare å fange evt bråkemakere ut igjen og over i et annet kar

Kuhlii og kampfisk går i alle fall. Blir jo spennende å høre om fembåndsbarben også går. jeg syns selv denne fisken er veldig pen rett og slett (mye penere enn tigerbarben som er en rampefisk!)
Jeg kommer til å holde to innvendige filter i gang hele tiden, så det blir mulighet for å starte et ekstra kar hvis det blir nødvendig. Hvis ikke får jeg sette på dem munnkurv

Karet har ikke innkjørt filter enda, men setter det opp med 40 liter vann + filter som har gått i et 40 literskar i noen måneder + fluval 2 til innkjøring. Når jeg skal sette inn barbene vil jeg tro fluvalen er godt nok innkjørt til hard foring hvis det kan hjelpe på. Hvis ikke har jeg som sagt mulighet til å skille dem, så jeg tror jeg prøver=)

Men det blir ikke litt tett oppsett da? Er det ikke bedre å droppe ti kuhliier og heller ha to ancistrus?
Maretard
Jeg kommer til å holde to innvendige filter i gang hele tiden, så det blir mulighet for å starte et ekstra kar hvis det blir nødvendig. Hvis ikke får jeg sette på dem munnkurv;) Karet har ikke innkjørt filter enda, men setter det opp med 40 liter vann + filter som har gått i et 40 literskar i noen måneder + fluval 2 til innkjøring. Når jeg skal sette inn barbene vil jeg tro fluvalen er godt nok innkjørt til hard foring hvis det kan hjelpe på. Hvis ikke har jeg som sagt mulighet til å skille dem, så jeg tror jeg prøver=) Men det blir ikke litt tett oppsett da? Er det ikke bedre å droppe ti kuhliier og heller ha to ancistrus?


Men du har jo noen kar, og hvis de har gått en stund kan du jo stjele guffe fra dem! Ancistrus er en god algeeter, men hva med otto som ikke blir så stor? Passer bedre syns jeg i små kar
Joda, men ancistrus liker å henge på glasset/rota, otto svømmer rundt om kring, derfor tror jeg ancistrus vil være et bedre alternativ enn otto, ihvertfall med barbene:P

Sånn som jeg har sett otto i dyrebutikker virker de mer tilfreds med mange artsfrender og, framfor noen få.
Nei forresten, kutter ut barbene, syns det blir litt trangt med dem i karet uansett, så har jeg heller en stim på 10 ottoer pluss kuhlii og kampfisken, blir dette bedre?

Så sparer jeg barbene til jeg har et kar på 100 liter ++
Maretard
Nei forresten, kutter ut barbene, syns det blir litt trangt med dem i karet uansett, så har jeg heller en stim på 10 ottoer pluss kuhlii og kampfisken, blir dette bedre? Så sparer jeg barbene til jeg har et kar på 100 liter ++


yes, jeg syns det høres ut som en ypperlig løsning! En stim med ottoer er kjempebra til de fiskene du vil ha. Men bare for å si det da; otter suger også på glasset. De er veldig opptatt av å gnafse alger på plantene, men gjør det også på glasset.
Men apropos ottoer, nå har ikke jeg så mye alger at det gjør noe, aldri hatt det heller.. Så kan jeg bare fore med agurk og plecomin mens jeg håper på alger?
Maretard
Men apropos ottoer, nå har ikke jeg så mye alger at det gjør noe, aldri hatt det heller.. Så kan jeg bare fore med agurk og plecomin mens jeg håper på alger?


Ottoer skal du være veldig nøye med at de får nok mat når de kommer, så jeg ville ikke satt de i et nystarta kar. Sørg for at det er litt alger de kan beite på, men sørg også for at filteret ditt er godt nok i gangkjørt sånn at det kan ta i mot litt god foring på dine ottoer. veldig viktig i begynnelsen: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3847
OK, da venter jeg til etter jul, da bør karet være godt innkjørt. *All denne ventingen=/* Men får heller prioritere de andre fiskene pluss det andre kampfiskkaret i mellomtiden, da skal jeg nok klare litt venting=)
Maretard
OK, da venter jeg til etter jul, da bør karet være godt innkjørt. *All denne ventingen=/* Men får heller prioritere de andre fiskene pluss det andre kampfiskkaret i mellomtiden, da skal jeg nok klare litt venting=)


men har ikke du noe filtergugge du kan ta fra andre filter?
Nei, skal legge ned småkarene, så kjører et innkjørt eheim 2006(?, iallefall for rundt 40 liter) i tillegg til fluval 2. Kommer bare til å ha førti liter vann i karet de første ukene slik at kampfisken kan gå der. Han ser virkelig pjusk ut i 40literen.

Eheimen kommer til å gå hele tiden i fall jeg plutselig må sette opp et karantenekar.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap