Hovedfisk... hjelp!

Hei, har ominnredet karet nå, og skal få vekk de fleste fiskene. Det jeg har bestemt meg om er 2 Ancistruser, 10+/- Humlehornsnegle/Antennesnegle og 10+/- reker (en art som spiser alger, noen tips?)

Det jeg trenger hjelp til er en siste "Hovedart". Hadde tenkt på Stjernedanio, men de blir litt vanskelige å skaffe Har dere noen bra forslag til fisk som kan være erstatter for denne fisken? evt. Til jeg klarer å skaffe den?

Mvh: PK
sebrafisk?

Trodde de fleste reker spiste alger jeg
Er denne noe lettere å få tak i da? Har ikke sett den i butikken før :/

Er det noen Guramiarter som kunne passe?

Mvh: pk
De har sebrafisk hele tiden på butikkene her jeg bor hvertfall Og har de inne på de fleste tror jeg

Vet ikke hvordan gurami er mot reker da, men eller så burde de gå mange forskjellige guramiarter som finnes.

Jeg hadde en liten gruppe med pygmegurami for ikke så lenge siden. Det er en liten og fin fisk.
sebrafisk eller leoparddanio (mønstervariant av samme fisk) får du i nesten alle akvariebutikker. er like vanlig som neontetra. billige er de og
Jeg synes kanskje 54 liter blir litt i minste laget for sebrafisk. Jeg ser det står 60 liter som minstemål på denne i basen, men den er en aktiv svømmer og blir rundt 6 cm. Om du så skal holde den i stim på minimum 6-8 stykker så vil den bli veldig dominerende i et så lite kar.

Stjernedanioene er vakre, men ofte litt dyre i innkjøp. Om butikkene ikke har denne inne så kan det hende de likevel kan bestille den for deg. Ellers så er jeg enig i at pygmeguramiene er fine små fisk.

Når det gjelder algespisende reker så er jeg veldig begeistret for mine amanoreker. De formerer seg ikke i ferskvann og er ikke blant de mest fargerike heller, men de er utrolig flinke algespisere og i og med at de er litt større enn de mer "vanlige" kirsebær-reker og lignende så får de gjerne gå i fred for fiskene også (om det ikke er snakk om veldig store og glupske fisk selvfølgelig).
Pygmeguramien trives flere sammen og er ganske så fine når de får frem fargene sine ) De er ikke så veldig vanskelige å holde heller. Og de er ikke store, slik at de er ikke noe særlig fare for dine reker )
Oi! Pygmeguramien er noe av det tøffeste jeg har sett!
Skal se meg om etter denne fisken.
En venn av meg har Amonoreker, de er ganske stilige, men jeg liker heller reker med litt farge :/ Kirsebærreker da? er disse Gode algespisere?

Mvh: PK
Kirsebærrekene spiser alger, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så viktig? Med 10 algespisende snegler i karet skulle algekontrollen være ivaretatt uansett

Men vær klar over at spesielt dersom du vil at rekene skal formere seg er det ikke mange typer fisk du kan ha i lag med de. Fisk er stort sett av den oppfatning at "passer det i munnen er det mat", og det skal ikke store munnen til for å ta en rekeyngel på 2 mm.
Guppy (som heller ikke er en spesielt stor fisk) er observert ta voksne reker.

Så skal du ha reker bør du søke litt rundt på forumet og lese flere personers erfaring med diverse typer fisk sammen med reker.
Pygmeguramien er jo bare 4 cm lang, kan vel ikke ha så stor munn da?

Mvh: PK
Nei, det har den nok ikke. Kjenner ikke den fisken selv

Men stjernedanioen er bare 2,5 cm og er vel snart beryktet for sin reke-spisende adferd... så det er ikke alltid at størrelsen betyr så mye adferden betyr nok vel så mye.
Hva med titteyabarbe "cherry barbe" som den også blir kalt? har selv skrevet litt om oppdrett av denne i min personlige tråd. kjempeflott fisk!
Tro neppe barber er spesielt gode samboere med reker. Om en ikke satser på dyr lunsj til barbene selvsagt
Etter det jeg har lest, er visst nok dette ingen barbe alikavel. dessverre husker jeg ikke hvor jeg leste dette. ( og om det er riktig det vet jeg heller ikke ) , men visst du mener at titteya spiser reker, så skal jeg trekke tilbake rådet med det samme
Det må vel være denne du mener?

Har bare lagt merke til hva som står under fór...

"Spiser omtrent alt du måtte finne på å ha i akvariet. Flakfôr, tabletter, frossenfôr, reker, fisk osv.. "

Lover ikke godt for en kirsebærreke ute på tur i hvertfall hehe
Jepp det er den jeg mener men at det stod det under den fikk jeg ikke med meg. så jeg får trekke det dårlige forslaget mitt tilbake
Tilfeldig bekjentskap
© Trond Stegarud
Reklame for plussmedlemskap