Pseudomugil gertrudae (wohoo!)

Jeg har en 250 liter med kirsebærreker, viftereker, tanglopper og endel andre smådyr.

Da jeg startet opp karet, hadde jeg tenkt å ha Pseudomugil gertrudae og Celestial danio/galaxy rasbora i karet sammen med reker.

Jeg har prøvd meg med galaxyene i et annet kar, men de spiste det som var av rekeyngel, så jeg solgte dem sist det var storauksjon. Eneste jeg har igjen er et yngel som var igjen, og som nå har blitt ganske stor.

Idag var jeg på handletur for å kjøpe Corrydoras Pygmeae til å ha i dette karet. De hadde ikke det inne, men jeg ble vist noen båøyde regnbuefisk, nevnte da at jeg likte Gertrudaene best. Da viste det seg at de faktisk hadde dem inne, de var bare ikke farget ut, så de hadde visst gått der en stund. Er jo ikke så lett å tenke seg hvor flotte de blir når de er voksne.

Jeg var litt usikker på om jeg skulle kjøpe dem med en gang, eller undersøke litt mere om dem, men enden på visen ble at jeg kjøpte meg en stim med Pseudomugil gertrudae som nå svømmer ganske fornøyde i akvariet. En flott julegave fra meg selv til meg selv.

Blir spennende å se når de farger ut, det er visst litt variasjon i tegninger og farger fordi de kommer fra mange forskjellige lokasjoner.
En annen ting som blir spennende å følge med på, er om de vil forsyne seg stort av rekeyngel. Men det er godt med gjemmesteder, så om de ikke jakter alltfor aktivt (som galaxyene) bør det gå fint.

BTW: Det var på Nordås jeg fant disse, tror de er i "puberteten", så jeg antar at de vil farge ut i løpet av januar evt. februar. Om noen lurer på å kjøpe noen av dem som er igjen, gjelder det nok å handle før dette skjer - for da blir de nok solgt ganske fort.

Regner med jeg må en tur til byen og kjøpe meg noen Corydoras Pygmeae i løpet av den nærmeste tiden, så regner jeg med at akvariet skal få være ganske så uforandret en god stund... (kanskje litt mere planter)
Vi får håpe tangloppene m.m. har mindre vett på å skvette unna sultne fiskemunner enn rekene har, så kanskje dine nye stimfisk konsentrerer seg om et mere lettfanget bytte?
P. gertrudae er bare råfin... jeg må ha meg den en vakker dag. De skal visst ikke være helt umulige å få til oppdrett på heller. Tett beplantning og få fiender kan gjøre at bestanden øker av seg selv.

Gratulerer med en flott, ny fiskeart!
Jeg har P. gertrudae, nydelig fisk!

Men, de tar rekeyngel... jeg kjøpte disse for å ha i rekekaret, men det ble kortvarig i det jeg så de ta ganske store reker også, ved å ta de i halen og slurpe de inn som en spaghetti... akkurat hvor aktivt de jager vet jeg ikke. Mine var kun sammen med rekene noen timer om jeg husker rett. Og rekene var vant til fiskeløst akvarie, og spradet rundt uten å tenke på at de kunne bli spist :p

Absolutt ikke umulig med oppdrett, jeg har klart det hehe. Men de er litt "Håpløse" synes jeg. De legger kun 1-3 egg per dag, og det ser ut som om eggene må flyttes vekk fra foreldrene, fordi på de 6 mnd jeg har hatt de har jeg aldri sett en eneste yngel i det karet. Men begge gangene jeg har flyttet planter derfra har jeg fått en yngel som har klekt. Så mye tyder på at de spiser egg eller yngel.
Jeg trenger en ny stimfisk i 250 literen min og har faktisk tenkt på akkurat denne fisken. Utrolig flott fisk altså Men søren heller, jeg vil jo ikke miste alle kirsebærrekene mine.. Jeg vet de allerede blir jaktet på av stimen med indiske glassmaller, men i løpet av 2 år er fortsatt rekebestanden i jevn økning. Akkurat passe så det ikke blir for mange. Men en stim med Pseudomugil gertrudae vil vel bli overbelastning av jaktende fisk. Æsj synd altså! Du må vise bilde når de har blitt voksne

Et dårlig bilde av to gertrudae hanner som viser seg frem. Vanskelige å ta bilde av, de står aldri stille

[External Image]
Flotte fisk ass! De finnene!
Lro
Flotte fisk ass! De finnene!

En sak som er ekstra stilig, er at ytterst på brystfinnene er det en farget flekk, mens resten av finnen er blank. Det gjør at de minner litt om helikoptere ellerno.

BTW: Foreløpig ser det ikke ut til at de jakter så mye på reker, men det kan jo fort endre seg.
Du får fortelle utover om de fortsetter å holde seg nok unna rekene. Bruker deg som prøvekanin før jeg tør å kjøpe dem selv
Da er jeg offisielt blitt prøvekanin.

Skal følge med i ukene fremmover. Er vi heldige klarer jeg å ta noen bilder som bare er litt uskarpe.
Trygve Lillefosse
Da er jeg offisielt blitt prøvekanin.:-) Skal følge med i ukene fremmover. Er vi heldige klarer jeg å ta noen bilder som bare er litt uskarpe.

Ha ha, så plutselig nå at du hadde skrevet "prøvekanin" i signaturen din!
Det er bra du tar din rolle seriøst
Hvordan går det med disse fiskene dine -og ikke minst rekene?
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap