- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- Otto
Otto
Postet 07.01.09 kl 23:20
Postet 08.01.09 kl 00:36
Jeg har 6 stk og matet de godt den første tida -ehh, gjør det fortsatt.
Grønnsaker er veldig greit å bruke som mat siden du kan fjerne det som ikke blir spist, så da kan du egentlig gi så mye du orker bare du fjerner restene. Agurk, squash, erter (ta av skallet) lettkokt gulerot, brokkoli. Prøv deg fram. Fest med gaffel/skje så det synker. Jeg lar det ligge til neste dag, så har de god tid på å gnafse.
Du har vel andre fisk i akvariet også? For da vil jo ottoene spise av maten du gir de andre fiskene og. Mine ottoer spiser absolutt alt. Liker også veldig godt tabelettfor, men da bør du ha flere som spiser. En tabl kan nok bli litt mye på bare 6 fisk.
Grønnsaker er veldig greit å bruke som mat siden du kan fjerne det som ikke blir spist, så da kan du egentlig gi så mye du orker bare du fjerner restene. Agurk, squash, erter (ta av skallet) lettkokt gulerot, brokkoli. Prøv deg fram. Fest med gaffel/skje så det synker. Jeg lar det ligge til neste dag, så har de god tid på å gnafse.
Du har vel andre fisk i akvariet også? For da vil jo ottoene spise av maten du gir de andre fiskene og. Mine ottoer spiser absolutt alt. Liker også veldig godt tabelettfor, men da bør du ha flere som spiser. En tabl kan nok bli litt mye på bare 6 fisk.
Postet 08.01.09 kl 11:34
Vet ikke helt hva du mente med det, men ottoer spiser ikke absolutt alt. Det kan derimot virke sånn fordi de ofte finner et belegg å spise på det meste. Når man har skje nedi karet så vil man se de gnafser spesielt over plassen fingrene har vært. Jeg har antatt at det er et slags fettlag fra menneskefingre de da spiser.
Det har jeg også sett at de gjør på annet for, f.eks. røde mygglarver spiser/suger de på, uten å faktisk spise noe, så jeg mistenker at de nærer seg på et slags belegg der også.
Det eneste de spiser hvor man faktisk ser noe forsvinner er i min erfaring alger og grønnsaker.
Det har jeg også sett at de gjør på annet for, f.eks. røde mygglarver spiser/suger de på, uten å faktisk spise noe, så jeg mistenker at de nærer seg på et slags belegg der også.
Det eneste de spiser hvor man faktisk ser noe forsvinner er i min erfaring alger og grønnsaker.
Postet 08.01.09 kl 13:25
Da har du nok rett i det, jeg har ikke studert dem når de "suger" på mygglarver, discusbits m.m, men de får gode tykke mager etterpå så, ja, jeg har selvfølgelig gått ut i fra at de har spist Og det er uten at de har fått noe grøntfor samtidig altså. Det finnes ikke alger i dette karet så den form for mat er fraværende. (eller at de er veldig flinke til å holde det algefritt..)
Forresten kan jo legge til at dette er 3 runde med ottoer jeg prøver. Er første gruppe jeg har fått til å overleve den kritiske fasen. De forrige jeg prøvde var rett og slett ikke flinke til å ta til seg føde, men disse har vært skikkelig flinke til å spise fra dag en. Har nå levd over et halvt år hos meg og er friske og "lubne". Kanskje de er litt spesielle, veldig matgla?
Forresten kan jo legge til at dette er 3 runde med ottoer jeg prøver. Er første gruppe jeg har fått til å overleve den kritiske fasen. De forrige jeg prøvde var rett og slett ikke flinke til å ta til seg føde, men disse har vært skikkelig flinke til å spise fra dag en. Har nå levd over et halvt år hos meg og er friske og "lubne". Kanskje de er litt spesielle, veldig matgla?
Postet 08.01.09 kl 14:25
Endret: 08.01.09 kl 14:30
Ottoene spiser så mye rart tror jeg, bakteriebelegg på overflaten og allslags på blader og glass som vi ikke ser Får man noenlunde greie eksemplarer fra butikken så er det ikke sikkert man bør tenke på det, men bedre å være safe.
Jeg sleit med å holde mine i live før, da prøvde jeg å holde phen jevnt lav, det er jo nesten umulig å få helt nøyaktig hver gang. Mye prøving og feiling når jeg satt opp karet, så jeg har bare en igjen nå idag. Mista alle zebraene til hvitprikk den gang. (det var det med karantenekar ja ) Nå har jeg bare høy og jevn ph, og det virker bedre så jeg vurderer en ny gruppe selv
Jeg sleit med å holde mine i live før, da prøvde jeg å holde phen jevnt lav, det er jo nesten umulig å få helt nøyaktig hver gang. Mye prøving og feiling når jeg satt opp karet, så jeg har bare en igjen nå idag. Mista alle zebraene til hvitprikk den gang. (det var det med karantenekar ja ) Nå har jeg bare høy og jevn ph, og det virker bedre så jeg vurderer en ny gruppe selv
Postet 08.01.09 kl 14:54
Endret: 08.01.09 kl 14:55
Der fikk du meg til å tenke. For i akkurat dette karet hvor jeg har otto har jeg slitt i lang tid med å få ned ph. Den har ligget på 7,5 lenge, men har etterhvert fått den ned til rett under 7. Kanskje det er en grunn til at de har overlevd, siden ph har vært litt "høy".
Da håper jeg ikke de gir seg når jeg har fått ph dit jeg vil, til 6,5...
Da håper jeg ikke de gir seg når jeg har fått ph dit jeg vil, til 6,5...
Postet 08.01.09 kl 15:19
De bør jo være vant til ganske lav pH, til en viss grad. Men jeg tror ikke at det er det at phen min er høy nå som gjør det bedre, mer det at den er jevn egentlig
Når jeg har drevet og justert har den sikkert gått fra 6,8 til 7, til 6,9 til 7,3 osv. med kanskje mer variasjoner også ved hvert vannskifte, ph testere er ikke helt nøyaktige heller (min digitale funker ikke lengre så).
Mens nå har jeg sikkert jevnt 7,5. Det har gitt ottoen langt liv, hehe.
Når jeg har drevet og justert har den sikkert gått fra 6,8 til 7, til 6,9 til 7,3 osv. med kanskje mer variasjoner også ved hvert vannskifte, ph testere er ikke helt nøyaktige heller (min digitale funker ikke lengre så).
Mens nå har jeg sikkert jevnt 7,5. Det har gitt ottoen langt liv, hehe.
Postet 08.01.09 kl 16:14
Postet 08.01.09 kl 17:22
Mine otto har tålt det meste, men jeg har vært uheldig å hatt ph-dropp flere ganger og da har det gått i vei ottoer hver gang. Endringer av ph over tid har derimot gått bra, men de foretrekker nok en jevn ph enten den ligger på 6.5 eller 7.5. Ingen av de andre fiskene har strøket med, eller i det hele tatt vist ubehag, de gangene ph-en falt. Den ene gangen var det ikke mer enn en halv grad heller, men det skal visst ikke mye til med disse så lenge endringene skjer raskt. Ph-økning ser ikke ut til å gi samme problem.
Postet 08.01.09 kl 18:47
Tante AstridMine otto har tålt det meste, men jeg har vært uheldig å hatt ph-dropp flere ganger og da har det gått i vei ottoer hver gang. Endringer av ph over tid har derimot gått bra, men de foretrekker nok en jevn ph enten den ligger på 6.5 eller 7.5. Ingen av de andre fiskene har strøket med, eller i det hele tatt vist ubehag, de gangene ph-en falt. Den ene gangen var det ikke mer enn en halv grad heller, men det skal visst ikke mye til med disse så lenge endringene skjer raskt. Ph-økning ser ikke ut til å gi samme problem.
Da er det bra at senkninga jeg driver med har gått veeeeldig sakte
Postet 08.01.09 kl 19:26