Kampfisk

Hei!
Jeg ønsker meg veldig kampfisk, og lurer litt.....
Skal jeg ha kampfisken i en bolle på 20 liter med 2 slørhaler, eller et akvarium på 67,5 liter med scalare, (har tenkt å kjøpe guppy), sommerfuglciklide og 4 mollyer?
Jeg ville ha satset på noe større enn 20 liter, men er usikker på hvordan det vil gå å kombinere kampfisken med sommerfuglciklider og mollyer.
Ikke i en bolle med 2 slørhaler, det er allerede overfylt. (gullfisker har ingeting i bolle å gjøre =)

Og heller ikke i 67 literen, det er også allerede fullt. Scalarer blir svære. Og burde ha større kar.

Så ville ventet med å kjøpe kampfisk til scalerene har fått et eget, større kar.
Det med slørhalene overså jeg helt. Jeg syns en slik bolle er for liten for en kampfisk alene.

En slørhale blir hundre ganger så stor (tung) som en kampfisk. To slørhaler? Ingen videre kommentar.
kampfisk i 20 liter alene er ikke så ille. men slørhalene bør ut asap
og scalare i 67 liter er heller ikke en god kombinasjon
jeg anbefaler at du tar deg en titt i fiskedatabasen og på minste liter på fiskene dine.

Slørhaler blir vel opp mot 60 cm store og må ihvertfall ikke ha mindre enn 100 l akvarie så å ha dem i en gullfiskbolle er etter min mening vanvidd og uforsvarlig som akvarist (vet veldig mange får informasjon om at dette går HEELT fin fra butikken, har selv vært der for en del år siden)

Når det gjelder scalarene blir de også veldig store. Opptil 16 cm i bredde og trenger minst 250 liter.

Sommerfuglene er ypperlige å ha i en 67 literen sammen med noen guppy og molly (husk at molly også kan bli opptil 10 cm!) bare vær forsiktig med å overfylle karet! Sommerfugler kan bli ganske territorielle hvis de får egg/yngel og et overfylt kar vil ende med massiv jaging og utslitte fisk som kan dø

Kampfisken i seg selv bør ha 60 liter (med masse planter) for at den skal trives optimalt. Det er en misoppfatning at dette er en rolig fisk som ikke krever filterpumpe, varme eller mye plass. Det er faktisk en veldig aktiv og nysgjerrig fisk som er en fryd å se på. Min elsket faktisk i trimme i mot strømmen!

Så mitt tips er å ha sommerfuglene sammen med noen guppy evt molly. Selg slørhalene og scalarene evt få et stor nok akvarie og plant kaktus i bollen eller ha reker i den. 20 liters bolle er ikke bra for noen som helst fisk. Dette er ihvertfall min mening.

Når det gjelder at du ønsker å ha en kampfisk er dette flotte fisker men vær forsiktig når det gjelder naboer. Alt temperament og finnenapping til vannkrav og literkrav. En kampfisk trives nok best i sitt eget selskap ^^
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap