- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- Kuhlii-ål
Kuhlii-ål
Postet 25.02.10 kl 04:08
De går sammen med så mange typer fisk at det blir vanskelig å ramse opp alle. Men begrens type fisk til samme vanntype så er du på god vei, feks:
Betta
Gurami
Killi
Corydoras
Rasbora
Tetra
Sandbunn er viktig for disse, og ja helst over hele bunnen.
De liker å være flere sammen, så mange som mulig. 5-6 stk bør du i alle fall ha
Betta
Gurami
Killi
Corydoras
Rasbora
Tetra
Sandbunn er viktig for disse, og ja helst over hele bunnen.
De liker å være flere sammen, så mange som mulig. 5-6 stk bør du i alle fall ha
Postet 25.02.10 kl 09:40
Det er veldig viktig hvis du har planer om å SE kuhlii'ene dine at du har godt med gjemmesteder også. De er egentlig nattaktive fisker og hos mange akvarister kommer de stort sett frem når lampene er slått av fordi de ellers ikke føler seg trygge.
Derfor er mange gjemmesteder viktig for at de skal føle seg trygge, de trenger en del artsfrender og gjerne innfør en fast fóringsrutine med at du gir de mat til samme tid og på samme sted i akvariet. Da er sjansen større for at du får se de. Fiskene vil etter hvert "huske" når det er du gir de mat og vil da komme frem rundt dette tidspunktet for å se om du har gitt de det ennå.
I tillegg er sandbunn absolutt nødvendig, på lik linje med å holde corydoras, vil jeg si. Begge disse artene leter etter mat på noenlunde samme viset og bartene deres er sårbare for skarpe kanter.
Hvis du lykkes med å få trygge kuhlii'er, kan jeg love deg at du mang en gang vil sette deres mentale helse i tvil, for disse er fullstendig rabiate når de først setter i gang. Hysterisk morsom fisk!
Endring:
Kom plutselig på at jeg er usikker på om de naturlig er dag- eller nattaktiv. Så der skal jeg ikke være like bastant. Mange akvarister opplever de som nattaktive, fordi kuhliiene ikke føler seg trygge, er vel kanskje et mer korrekt utsagn.
Derfor er mange gjemmesteder viktig for at de skal føle seg trygge, de trenger en del artsfrender og gjerne innfør en fast fóringsrutine med at du gir de mat til samme tid og på samme sted i akvariet. Da er sjansen større for at du får se de. Fiskene vil etter hvert "huske" når det er du gir de mat og vil da komme frem rundt dette tidspunktet for å se om du har gitt de det ennå.
I tillegg er sandbunn absolutt nødvendig, på lik linje med å holde corydoras, vil jeg si. Begge disse artene leter etter mat på noenlunde samme viset og bartene deres er sårbare for skarpe kanter.
Hvis du lykkes med å få trygge kuhlii'er, kan jeg love deg at du mang en gang vil sette deres mentale helse i tvil, for disse er fullstendig rabiate når de først setter i gang. Hysterisk morsom fisk!
Endring:
Kom plutselig på at jeg er usikker på om de naturlig er dag- eller nattaktiv. Så der skal jeg ikke være like bastant. Mange akvarister opplever de som nattaktive, fordi kuhliiene ikke føler seg trygge, er vel kanskje et mer korrekt utsagn.
Postet 25.02.10 kl 12:10
Endret: 25.02.10 kl 12:14
ViktorDet er veldig viktig hvis du har planer om å SE kuhlii'ene dine at du har godt med gjemmesteder også.
Enig. Hos meg har mine både huler, røtter, eike og kattapablader. I naturen oppholder de seg i løvnedfall fra trærne så biotopsmessig er det veldig riktig å gi kuhliiene tilgang på blader. Mine elsker å oppholde seg i bladhaugen.
15 kuhlii her:
<embed src="http://www.youtube.com/v/6bQejPql3uo&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>
ViktorI tillegg er sandbunn absolutt nødvendig, på lik linje med å holde corydoras, vil jeg si. Begge disse artene leter etter mat på noenlunde samme viset og bartene deres er sårbare for skarpe kanter.
De siler også sand gjennom gjellene på samme måte som coryer, noe som gjør det enda viktigere med fin sand
Postet 25.02.10 kl 12:36
Postet 25.02.10 kl 12:42
ElinHdet der er et herlig syn, Lisbeth! Et spørsmål: synes vannet ditt ser så klart ut, spesielt i forhold til mengden blader du har der? Hos meg blir vannet veldig farget av en neve eikeblader. Hvordan klarte du det?
Jeg legger alltid bladene til bløt i en bøtte før jeg legger dem i karet. Jeg heller det brune vannet oppi karet også, men brunfargen er borte på et par vannskift. Bladene blir jo liggende i flere uker og da avgir de ikke brunfarge lengre
Postet 25.02.10 kl 12:58
Postet 25.02.10 kl 15:07
Cattapablader og bananblader kjøper jeg hos Amy-Lim på ebay. Billig og raskt ekspedert og meget god kvalitet
Eik vokser vel over hele østlandet (sikkert andre steder) så visst du kjenner noen der kan du jo spørre om de kan plukke til deg.
De konglene er orekongler. Or vokser i Norge, men jeg kom over en annonse her på rubrikk av en fra sverige som solgte.
Du finner jevnlig annonser på både eike, cattapablader og orekongler her på rubrikk.
Eik vokser vel over hele østlandet (sikkert andre steder) så visst du kjenner noen der kan du jo spørre om de kan plukke til deg.
De konglene er orekongler. Or vokser i Norge, men jeg kom over en annonse her på rubrikk av en fra sverige som solgte.
Du finner jevnlig annonser på både eike, cattapablader og orekongler her på rubrikk.
Postet 25.02.10 kl 15:40
Postet 25.02.10 kl 15:51
Postet 25.02.10 kl 16:06
Postet 25.02.10 kl 16:07
Postet 25.02.10 kl 16:10
Postet 25.02.10 kl 16:18
ssilje89bare 48. men er det ikke litt vanskelig å få ut ALL grusen?
Neida, ikke om du er nøye og tar deg litt tid. Ha ei skål i bunnen av akvariet og fyll skålen opp ned handen, så tømmer du det ut i en bøtte (f.eksempel)
Jeg byttet fra grus til sand i mitt 63-liters kar.
Tømte det selvfølgelig for fisk først (hadde de i en bøtte med akvarievannet og plantene (og filtersvampene)
Postet 25.02.10 kl 19:08
Postet 25.02.10 kl 19:11
LisbethCattapablader og bananblader kjøper jeg hos [URLBLOCK1]. Billig og raskt ekspedert og meget god kvalitet :) Eik vokser vel over hele østlandet (sikkert andre steder) så visst du kjenner noen der kan du jo spørre om de kan plukke til deg. De konglene er orekongler. Or vokser i Norge, men jeg kom over en annonse her på rubrikk av en fra sverige som solgte. Du finner jevnlig annonser på både eike, cattapablader og orekongler her på rubrikk.
8 dollar for ett blad..Stemmer det?
Hvor lenge "varer" slike blader?
Postet 25.02.10 kl 19:24
Postet 25.02.10 kl 20:11
Endret: 25.02.10 kl 20:11
Postet 25.02.10 kl 22:41
Endret: 25.02.10 kl 22:42
Postet 25.02.10 kl 23:01
Postet 26.02.10 kl 23:14