- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- Trenger hjelp med artsammensetning
Trenger hjelp med artsammensetning
Er helt fersk akvarist, og vet det er veldig lett å bomme på dette, så derfor spør jeg om hjelp før jeg går berserk i butikken.
Jeg har en ganske nyoppsatt 63-liter, og en 120-liter på vei, som fiskene skal fordeles på. Sandbunn, en god del planter, noen steiner og røtter. Fra før har jeg 4 Platy og 3 ganske små vanelige ancistrus, og en del sandsnegler.
Ønskeliste:
-fantomtetra
-kobbertetra
-corydoras (ikke bestemt meg for hvilken enda)
-honning gurami
-rubingurami
-L144 (eller en annen stilig, liten malle)
-kampfisk
-apistogramma ( sommerfugl- eller kakadue- tror jeg)
-kirsebærreker
Kan jeg på noe vis ha alle disse? Hvem bør gå sammen, og hvor? Sliter med dette altså... Andre forslag på fisk mottas også gjerne!
Jeg har en ganske nyoppsatt 63-liter, og en 120-liter på vei, som fiskene skal fordeles på. Sandbunn, en god del planter, noen steiner og røtter. Fra før har jeg 4 Platy og 3 ganske små vanelige ancistrus, og en del sandsnegler.
Ønskeliste:
-fantomtetra
-kobbertetra
-corydoras (ikke bestemt meg for hvilken enda)
-honning gurami
-rubingurami
-L144 (eller en annen stilig, liten malle)
-kampfisk
-apistogramma ( sommerfugl- eller kakadue- tror jeg)
-kirsebærreker
Kan jeg på noe vis ha alle disse? Hvem bør gå sammen, og hvor? Sliter med dette altså... Andre forslag på fisk mottas også gjerne!
Postet 27.08.10 kl 21:29
"less is more" er mitt motto når det gjelder antall arter i karet. Ved å ha fokus på en art og legge tilrette for denne får fiskene utføre sin naturlige atferd og du får gleden av å se de utfolde seg. Jeg tror både du og fiskene blir mer fornøyd med det i det lange løp. Gleden over å studere trygge farvesprakende fisker som viser seg fram (for ikke å snakke om gleden når man finner sine første yngel i karet) er så mye bedre enn å se på bleike, stressede og døde fisk eller fisker du aldri ser fordi de gjemmer seg.
Velg ut hvilken fisk som er viktigst for deg i hvert kar og fyll inn resten etter det.
Bestemmer du deg for at coryer er viktigst er det fullt på bunnen og ledig plass oppi karet.
Bestemmer du deg for dvergciklider er det også fullt på bunnen, jeg ville ikke hatt mer enn ett par oppi hvert kar. Apistoene vil etter min erfaring ikke behandle sommerfuglciklidene særlig hyggelig.
Apistoer vil forsøke å spise reker, det vil nok sommerfuglciklidene også. I mine store overgrodde kar øker rekebestanden om enn svært sakte.
Stimfisk blir nesten alltid penest med en art i kar av denne størrelsen, de stimer mye bedre eller kun med artsfeller.
Begge tetraene du nevner vil spise egg og yngel av de andre innbyggerene, jeg er ikke helt trygg på at de ikke vil forsøke seg på rekeyngel natterstid også.
Guramier og kampfisk har jeg ikke greie på hilsen Ola.
Ps: det er møte i akvarieklubben på tirsdag, kanskje blir det mulig å kjøpe noe du trenger for en billig penge der?
Velg ut hvilken fisk som er viktigst for deg i hvert kar og fyll inn resten etter det.
Bestemmer du deg for at coryer er viktigst er det fullt på bunnen og ledig plass oppi karet.
Bestemmer du deg for dvergciklider er det også fullt på bunnen, jeg ville ikke hatt mer enn ett par oppi hvert kar. Apistoene vil etter min erfaring ikke behandle sommerfuglciklidene særlig hyggelig.
Apistoer vil forsøke å spise reker, det vil nok sommerfuglciklidene også. I mine store overgrodde kar øker rekebestanden om enn svært sakte.
Stimfisk blir nesten alltid penest med en art i kar av denne størrelsen, de stimer mye bedre eller kun med artsfeller.
Begge tetraene du nevner vil spise egg og yngel av de andre innbyggerene, jeg er ikke helt trygg på at de ikke vil forsøke seg på rekeyngel natterstid også.
Guramier og kampfisk har jeg ikke greie på hilsen Ola.
Ps: det er møte i akvarieklubben på tirsdag, kanskje blir det mulig å kjøpe noe du trenger for en billig penge der?
Postet 27.08.10 kl 23:34
Takker for langt og utfyllende svar, men nå ble jeg bare enda mer usikker... Sukk... Her har jeg slik luksus å starte opp med to kar på en gang, og så blir jeg bare mer forvirret av det... Blir liksom så mange valg å ta plutselig...
Sør-/mellom-amerikansk i det store kanskje, og asiatisk med reker i det lille?
Bare en tanke...
Har planer om å melde meg inn i akvarieklubben ja, men det blir nok ikke noe fiskekjøp før neste møte isåfall. Må få storkaret oppe å gå først
Sør-/mellom-amerikansk i det store kanskje, og asiatisk med reker i det lille?
Bare en tanke...
Har planer om å melde meg inn i akvarieklubben ja, men det blir nok ikke noe fiskekjøp før neste møte isåfall. Må få storkaret oppe å gå først
Postet 27.08.10 kl 23:45
Vel det skal ikke være enkelt å velge
Hvis du ikke har hastverk er det storauksjon 24 Oktober. Prisene her og spesielt på klubb auksjonene bruker å være langt hyggeligere enn i butikken.
Kanskje er det en god ide å starte primært med en gruppe fisk: labyrinter, levendefødere, ciklider eller coryer og lære mest mulig om disse i starten?
Det er absolutt mulig å starte med tetraer også selv om mange velger fisker med mer størrelse.
Så kan du vurdere senere om du vil fortsette med disse eller prøve noe annet?
En annen ting, jeg ville mye heller kjøpt få fisk med god kvalitet og betalt mer for de enn mange shabby eksemplarer. Kampfisk (bettaer) er vel et godt eksempel på dette selvom jeg mener det er svært relevant for ciklider også.
Hvis du ikke har hastverk er det storauksjon 24 Oktober. Prisene her og spesielt på klubb auksjonene bruker å være langt hyggeligere enn i butikken.
Kanskje er det en god ide å starte primært med en gruppe fisk: labyrinter, levendefødere, ciklider eller coryer og lære mest mulig om disse i starten?
Det er absolutt mulig å starte med tetraer også selv om mange velger fisker med mer størrelse.
Så kan du vurdere senere om du vil fortsette med disse eller prøve noe annet?
En annen ting, jeg ville mye heller kjøpt få fisk med god kvalitet og betalt mer for de enn mange shabby eksemplarer. Kampfisk (bettaer) er vel et godt eksempel på dette selvom jeg mener det er svært relevant for ciklider også.
Postet 28.08.10 kl 00:13
Det med kvalitet er et godt poeng ja. Tryggere å kjøpe lokalt, og privat kanskje? Så da er nok klubb-auksjonene fine. Ancistrusene mine kommer forresten fra Ragnar Wist, regner med at du kjenner ham
Har platyer også nå, men tror ikke det er aktuelt med flere typer levendefødere. Skal tenke meg nøye om her; det er derfor jeg spør om råd. Får jo lyst på alt mulig, men vet ikke hva som er lurt. På butikkene sier de jo at du kan hive alt mulig oppi med en gang, og alt går sammen! Håpløst...
Men coryer skal jeg ha etterhvert... Sandbunn i begge kar...
Har platyer også nå, men tror ikke det er aktuelt med flere typer levendefødere. Skal tenke meg nøye om her; det er derfor jeg spør om råd. Får jo lyst på alt mulig, men vet ikke hva som er lurt. På butikkene sier de jo at du kan hive alt mulig oppi med en gang, og alt går sammen! Håpløst...
Men coryer skal jeg ha etterhvert... Sandbunn i begge kar...
Postet 28.08.10 kl 00:59
Postet 28.08.10 kl 14:42
Jeg ville absolutt gått for et asiakar og et sør-amerikansk. Men da ville jeg kvittet meg med platyene. De har ingen ting å gjøre i verken det ene eller det andre karet. Alle fiskene du har satt opp på ønskelista skal jo ha bløtt vann, platy skal ha hardt..
Jeg driver kun med asiatiske fisk (og noen sør-amerikanske innvandrere) og et oppsett jeg er veldig førnøyd med er 63 litern. Der går det 15 pangio kuhlii, 15 miniatyrrasbora og en knall rød kampfiskhann.
Bunnfisk, stimfisk i midten og kampfisk som svømmer rolig rundt over alt
http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=11043
Nå som kampfiskhannen har fått så langt slør og ikke er raks nok til å fange reker skal jeg også ha sakurareker der.
Akkurat dette med labyrinter og reker bør du være litt obs på. De fleste guramiene jeg har hatt har drept ned stor koloni med kirsebærrreker. Kampfiskhannen min spiste også opp 10 av rasboraene da de var små og han ikke hadde slør.
Jeg driver kun med asiatiske fisk (og noen sør-amerikanske innvandrere) og et oppsett jeg er veldig førnøyd med er 63 litern. Der går det 15 pangio kuhlii, 15 miniatyrrasbora og en knall rød kampfiskhann.
Bunnfisk, stimfisk i midten og kampfisk som svømmer rolig rundt over alt
http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=11043
Nå som kampfiskhannen har fått så langt slør og ikke er raks nok til å fange reker skal jeg også ha sakurareker der.
Akkurat dette med labyrinter og reker bør du være litt obs på. De fleste guramiene jeg har hatt har drept ned stor koloni med kirsebærrreker. Kampfiskhannen min spiste også opp 10 av rasboraene da de var små og han ikke hadde slør.
Postet 29.08.10 kl 12:44