Vedr. khulii-ål og annen fiskeyngel

Dere med Khulii-ål, har dere andre avelfisk i samme akvarie?

Hvordan går det med ålene og spising av yngelet?

Leser at Khulii-ålen skal ha plass med masse gjemmesteder og være i stim, samtidig så går det å lese at den kan ta yngel

Hvor mye forflytter ålen seg i akvariet? F.eks. i større akvarier, hvis ålen er i gruppe på f.eks. 10 og de har en ål-krok i ene enden, med masse kriker, kroker, gjemmesteder, grønnplanter etc. Hvor stor vil da sjangsen være for at yngel fra f.eks. maller vil bli spist og herjet med?

Khulii-ålen er jo bare heltøff, synd å måtte vrake pga slike ting
Bør de fleste fisker som aler helt enkelt ha et kar for seg selv, eller hvordan fungerer slikt for dere?
Alle kjøttetende fisk vil ta yngel hvis muligheten byr seg, men kuhlii er nok ikke den værste yngelspiseren. Jeg har 15 stk i en 63L sammen med miniatyrrasbora og kamfisk. Oppdaget her om dagen at mine 14 rasbora plutselig hadde blitt 16. De to nye var ca halparten så stor som de voksne så de har levd en stund

Har masse gjemmesteder i form av huler, mose og eikeblader. Mosen er ypperlig for yngel å gjemme seg i.

Kuhliiene bruker hele karet, spesielt om natta.
Inaktiv bruker
Virker ikke som om mine kuhliiål tar noen rekeyngel ihvertfall. Jeg kan ikke være 100% sikker da, men ut ifra hvor raskt rekene formerer seg så kan de ihvertfall ikke ta mange Og rekeyngel er jo bittesmå og får lett plas i den lille munnen.
Khulii og andre lignende åler slik som Kinesisk værål, som er MYE større, tar ikke yngel eller reker. De er ikke "aktive" rovfisk. De søker etter mat i kriker og kroker, men bruker ikke øynene og går ikke direkte etter yngel for å spise de.
Hvis de klarer å ta yngel eller reker er det fordi reken eller yngelet er sykt eller at det virkelig ikke har fulgt med. Yngel har innebygt radar slik at de raskt kan reagere på vibrasjon i vannet og skygger. Dessuten er kuhliiens munn veldig liten. De er veldig lik corydoras i munnpartiet.

Egg er det vanligste at de tar. Men hvis yngelen blir voktet av foreldrene så bruker Kuhlii å unngå eggene.

Har hatt kuhlii og kinesisk værål i mange år og med ancistrusyngel og reker, og aldri sett de spise en yngel eller reke. De spiste ikke engang ancistrusyngel da akvariet har dekket av over 300yngel. Hvis de kom borti yngelen når jeg foret, og alle sloss om maten, så skvatt de til.
Kjempenyhet Takk for info alle sammen
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap