- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- Hvilken andre fisker enn pansermaller renser sand og kan gå i kar med melombarber
Hvilken andre fisker enn pansermaller renser sand og kan gå i kar med melombarber
Jeg har prøvd og ha melombarbene sammen med både flekket pansermaller, panda pansermaller og metallpansermaller men det samme skjer hver gang!
Alle cory typene blir konstant hakket på og jaget av melonbarbene.
Er redd de nyinnkjøpte ikke vil overleve natten. Har ikke mulighet til og flytte dem heller for det er andre aggrisive fisker i gangkaret også for øyeblikket. Pluss at jeg ikke vil blande panda og metallpansermallene.
Alle cory typene blir konstant hakket på og jaget av melonbarbene.
Er redd de nyinnkjøpte ikke vil overleve natten. Har ikke mulighet til og flytte dem heller for det er andre aggrisive fisker i gangkaret også for øyeblikket. Pluss at jeg ikke vil blande panda og metallpansermallene.
Postet 15.11.10 kl 21:54
Endret: 15.11.10 kl 22:10
Eg ser ikke på noen av mine coryarter som sandrensere. Men eg skjønner hva du mener til en viss grad...
Hva med sandsnegler? Eller hva med ingenting?
Melonene dine kjenner eg ikke, men de vil du uansett beholde?
Om du blander noen coryarter noen dager vil det være mye bedre enn at fisk plages. Det er da ren logikk. Eventuelle hybridegg kan du skvise.
Hva med sandsnegler? Eller hva med ingenting?
Melonene dine kjenner eg ikke, men de vil du uansett beholde?
Om du blander noen coryarter noen dager vil det være mye bedre enn at fisk plages. Det er da ren logikk. Eventuelle hybridegg kan du skvise.
Postet 16.11.10 kl 00:11
Postet 16.11.10 kl 10:42
Postet 16.11.10 kl 10:53
Det er bare pakistanbotiane som er i karet der barbene mine er.
Disse to typene rører ikke hverandre, dem går fint sammen.
Det ble rot da jeg har prøvd og sett inn coryer.
Altså sånn jeg forstår deg så er det ikke noe problen for botia arter og melombarbene og holde sanden rein nok.
så jeg vil da ikke trenge cory i dette karet?
Disse to typene rører ikke hverandre, dem går fint sammen.
Det ble rot da jeg har prøvd og sett inn coryer.
Altså sånn jeg forstår deg så er det ikke noe problen for botia arter og melombarbene og holde sanden rein nok.
så jeg vil da ikke trenge cory i dette karet?
Postet 16.11.10 kl 11:10
B. AndresenAltså sånn jeg forstår deg så er det ikke noe problen for botia arter og melombarbene og holde sanden rein nok. så jeg vil da ikke trenge cory i dette karet?
Jeg ser verken på cory eller botia som renholdere, men begge er vel fisk som går og barter i sanda, holder den åpen og sørger for at mye rusk og rask blir virvlet opp og fyker inn i filteret istedet for å bli liggende på bunnen.
Fiskene spiser ikke bæsjen fra andre fisk eller annet rusk og rask, hvis det er det du tenker på. (det gjør derimot mange dvergreker, men det kan du ikke ha med de fiskene du nevner)
Eneste jeg har av botia nå er pangio kuhlii, men jeg hadde flere før og jeg mener å huske at de barta rundt i sanda? I alle fall gjør mine kuhlii det.
Disse melonbarbene kjenner jeg ikke til, men du ser vel best selv om fiskene dine roter rundt i sanda eller ikke?
Man trenger ikke cory i noen kar, akkurat på samme måte som at man ikke trenger algespiser eller sneglespiser feks. Å skulle ha "nyttefisk" kun for nyttens skyld har jeg aldri skjønt meg på. Jeg har feks bare ett kar med algespisere og det er kun fordi jeg syns de er pene og passer inn i karet!
Postet 16.11.10 kl 12:11
Endret: 16.11.10 kl 12:14
ok.
Jeg har noen få kuhliåler og dem gjør ikke annet enn og være til pynt.
Grunnen til at jeg spør er for at det er ikke lett for meg som sitter i rullestol og har høye kar, så det og drive og handvende sanden er ikke aktuelt her i huset.
Det vil med tiden danne seg gasslommer i sanden har jeg hørt.
I det karet der pandapansermallene går er alt i orden men der går det da altså ingen barber. så disse får drive på i fred. har forøvrig 9 stk av dem i 270l
derfor spørsmålet mitt om hvem andre fisker gjør denne jobben som og da KAN går ilag med barbene.
Det er ikke aktuelt og fjerne barbene(det er noen av yndlingene mine).
Lærer underveis her.
Jeg har noen få kuhliåler og dem gjør ikke annet enn og være til pynt.
Grunnen til at jeg spør er for at det er ikke lett for meg som sitter i rullestol og har høye kar, så det og drive og handvende sanden er ikke aktuelt her i huset.
Det vil med tiden danne seg gasslommer i sanden har jeg hørt.
I det karet der pandapansermallene går er alt i orden men der går det da altså ingen barber. så disse får drive på i fred. har forøvrig 9 stk av dem i 270l
derfor spørsmålet mitt om hvem andre fisker gjør denne jobben som og da KAN går ilag med barbene.
Det er ikke aktuelt og fjerne barbene(det er noen av yndlingene mine).
Lærer underveis her.
Postet 16.11.10 kl 14:39
B. AndresenGrunnen til at jeg spør er for at det er ikke lett for meg som sitter i rullestol og har høye kar, så det og drive og handvende sanden er ikke aktuelt her i huset. Det vil med tiden danne seg gasslommer i sanden har jeg hørt.
Ok, det er i så fall et helt annet spørsmål enn hvilke fisk som renser sand
Bruk en litt lang bambuspinne og stikk i sanda inni mellom. Kommer det bobler opp bør du nok stikke i sanda litt oftere. Gjør det ikke det trenger du bare sjekke av og til om det har blitt gasslommer og ellers ikke bekymre deg så mye for det.
Jeg har et kar med ganske dyp sand og ingen fisk som roter i den. Er ingen gasslommer der, men det hjelper kanskje på med godt med planter i bunnlaget
Postet 16.11.10 kl 14:55
Postet 16.11.10 kl 17:31
Du kan fint ha sandsnegler med de Botia artene du har. De vil "kontrollere" bestanden endel... noen ganger såpass mye at du vil tro at sneglene er utryddet fordi du ikke ser dem. Men det er fordi de graver seg dypt ned i sanden for å unngå å bli spist. Og det er jo dypt nede i sanden de skal være - Det sekund du fjerner Botiaene vil du antagelig oppleve at sneglebestanden øker dramatisk. Botia er gode sneglespisere men de kan sjelden hamle opp med en koloni av sandsnegler som formerer seg som kaniner. Reker hadde jeg derimot styrt langt unna i etthvert akvarium med Botia. De blir ikke nødvendigvis utryddet eller spist, men de vil plages noe enormt.
Postet 17.11.10 kl 02:56
Postet 17.11.10 kl 10:41
Postet 18.11.10 kl 19:01
Postet 18.11.10 kl 21:14
Postet 18.11.10 kl 21:23
Postet 18.11.10 kl 21:28
Postet 18.11.10 kl 21:32
Jeg syns heller ikke du skal fortsette dette eksperimentet. Hvis coryene må kaste seg rundt og passe på for å ikke bli bitt av barbene er ikke det noe godt coryliv. Husk at hadde de levd i det fri ville de svømt vekk fra barbene. I et akvarium kommer de seg ingen vei, veldig stressende å alltid måtte være på vakt og ikke komme seg vekk
Postet 19.11.10 kl 08:56
Oppdatering:
Skulle skrevet dette sent i går kveld men pc`en gikk tom for strøm før jeg rakk og poste innlegget.
Barbene har skjønt påenget.
Dem har helt sluttet og bry seg om coryene.
Nå er det stille og fredelig igjen opp akvariet.
Har satt oppi litt mer planter og huler. så det er mer klare grenser.
Men dere?
Er det for liten plass oppi 20 literen eller ikke?
Det er oppi den coryene eventuelt kan flytte dersom kranglinger starter på nytt.
Og da blir det snakk om:
Di 4 ancistrusene som er der fra før.
4 metall
1 flekket
9 panda
disse 9 holder til i det andre karet mitt og holder seg under ei stor rot jeg har der. Jeg må derfor sørge for at det kommer mat innunder rota til dem daglig.
Har ikke tenkt noe på det før nå og det er da mulig noen av di andre fiskene(for det meste tera) oppi der som gjør at dem holder seg gjemt.
Det er bare av og til når jeg gir mygglarver dem kommer ut raske turer. sånn ca 2 ganger i mnd.
Husk det er snakk da om og flytte disse over i en liten 21.6l.
Jeg selv syns det virker lite.
Hva mener dere.
Skulle skrevet dette sent i går kveld men pc`en gikk tom for strøm før jeg rakk og poste innlegget.
Barbene har skjønt påenget.
Dem har helt sluttet og bry seg om coryene.
Nå er det stille og fredelig igjen opp akvariet.
Har satt oppi litt mer planter og huler. så det er mer klare grenser.
Men dere?
Er det for liten plass oppi 20 literen eller ikke?
Det er oppi den coryene eventuelt kan flytte dersom kranglinger starter på nytt.
Og da blir det snakk om:
Di 4 ancistrusene som er der fra før.
4 metall
1 flekket
9 panda
disse 9 holder til i det andre karet mitt og holder seg under ei stor rot jeg har der. Jeg må derfor sørge for at det kommer mat innunder rota til dem daglig.
Har ikke tenkt noe på det før nå og det er da mulig noen av di andre fiskene(for det meste tera) oppi der som gjør at dem holder seg gjemt.
Det er bare av og til når jeg gir mygglarver dem kommer ut raske turer. sånn ca 2 ganger i mnd.
Husk det er snakk da om og flytte disse over i en liten 21.6l.
Jeg selv syns det virker lite.
Hva mener dere.
Postet 19.11.10 kl 11:02
Postet 19.11.10 kl 11:06
Postet 19.11.10 kl 18:24