Elefant fisk

Har skaffet meg 2 elefant fisker, noe som er helt nytt for meg. Vet de kan være agressive mot hverandre, men veldig fredelig ovenfor andre arter. Men hvilken "gruppe" går elefantfisken under? Den bor jo mest på bunnen men er vel ikke noe malle tror jeg. Noen som vet mer om disse og kan dele litt info.
Kjempeglad for svar.

Har ellers 6.Scalarer og 15.kardinaltetraer.
Bilde
Her er bilde av den ene elefant fisken vår.
Familie: Mormyridae (Elefantfisker)
Orden: Osteoglossiformes (Bentungefisker)

ganske fredlig mot fisk egentli, men de har en kort lunte
Tusen takk for svar. Ja de skal visst være veldig fredelige fisker, men kan være "krigersk" mot samme artsfrender. Veldig spesielle men fine fisker. Ser nesten ut som mini delfin
ja de er ganske fine og rolige, kan bli veldig gamle med, og de er litt krigersk mot andre artsfrender.

det er små delfiner, haha. babydelfiner. men de er litt krevende å ha når det gjelder fisk som er mer aktive og griskere en de, ps: de ELSKER røde mygglarver, men pass på og slepp det ned der de ligger.

og lykke til videre.
c-j
kan bli veldig gamle med,

.... synd man aldri hører om de som får elefantfiskene til å leve lenge, grunnen til det er at det er så få som prøver å legge forholda til rette for fisken. Hører alt for ofte om folk som kjøper dem på impuls fordi de ser så spesielle ut.
Ja de ser ut som små delfiner, fantastisk morsomme og flotte fisk som fortjener å få de beste forhold.

Jeg ser av bildet at den går på grusbunn. Feil nr 1 allerede der, elefantfisk skal ha sand. De bruker "snabelen" til å rote i sand og mudder etter mat.

Bruker man søkefunksjonen på akvaforum finner man en del tråder med info om elefantfisk
Googler du det latinske navnet finner man en del info på utenlandske sider

Anbefaler som vanlig at folk leser artikkelen Akvarium for fiskenes skyld?
Lisbeth
.... synd man aldri hører om de som får elefantfiskene til å leve lenge, grunnen til det er vel at det ikke er noen som prøver å legge forholda til rette for fisken. Hører alt for ofte om folk som kjøper dem på impuls fordi de ser så spesielle ut. Ja de ser ut som små delfiner, fantastisk morsomme og flotte fisk som fortjener å få de beste forhold. Jeg ser av bildet at den går på grusbunn. Feil nr 1 allerede der, elefantfisk skal ha sand. De bruker "snabelen" til å rote i sand og mudder etter mat. Bruker man søkefunksjonen på akvaforum finner man en [URLBLOCK1]med info om elefantfisk Googler du det latinske navnet finner man en del info på utenlandske sider Anbefaler som vanlig at folk leser artikkelen [URLBLOCK2]

helt rett, fiskblir kjøpt på impulskjøp. det har no mye med at de ikke vet eller at butikken ikke gir dem info om fisken, bare selger de for og få penger. har hatt no min i snart 5 år og lever enda
Takk for svar. Ja jeg må nok innrømme at det var et impuls kjøp å kjøpe disse elefant fiskene. Vi var i dyrebutikken for å kjøpe fisk til det nye karet vårt og så da de spesielle fiskene i butikken. De som jobbet der visste ingen ting om disse fiskene annet enn at de var rolige og snille mot andre arter. Så derfor valgte vi å ta med et par. Så jeg prøver nå å finne ut mest mulig om dem, og skjønner alt nå at jeg må gjøre en del forandringer i karet om vi skal beholde dem. Vi har grove stener i bunn og ikke sand slik disse tydeligvis må ha, så det var fint dere opplyste meg om. Skulle ønske jeg hadde undersøkt litt om dem på forhånd, før vi kjøpte dem. En viktig lærdom rikere. Uansett, takk for alle rådene.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap