Black ghost sammen med elefantfisk.

Hei hei..var i dyrebutikken i går, da jeg fikk øye på en underlig skapning, black ghost.
Ble helt fasinert aldri sett en slik en! Så jeg bare måtte ha den.
I det samme akvariet i butikken var det også en elefantfisk.
Ble fasinert av den også, og spurte om di gikk sammen..di så jo ut som kamerater der di gjemte seg sammen inne i hula.
Jada fikk jeg beskjed om..di går fint sammen.
Info jeg fikk..var at dem ikke var kresne til vannkvalitet og måtte ha røde mygglarver 3 ganger i uka, og likte seg best i skumring.

Stolt tok jeg dem med hjem, og slapp dem løs i 375 Literen min.
Di fant seg en plass under en stor mangroverot som jeg har.
Der det bor en stor algesluker(15cm) som jeg har, han var ikke begeistret for selskap, og det har blitt en del knuffing under der.

Så satte jeg meg ned for å lese litt om dem, desverre skulle jeg ha gjordt det først
Fant ut at dem ikke er anbefalt sammen, og at black ghost kan bli en halv meter lang og elefantfisken blir jo også gedigen!!!!

Ble kjempe trist at hun i butikken ikke viste dette! Kan jo ikke bare si at dem går fint fint sammen om dem ikke gjør det!
Og lengden på fisken da.......dumme meg som ikke spurte, trur ikke hun hadde vist det heller.
Så at det sto skrivd i butikken at elefantfisken kunne bli 20cm lang, tenkte at det ville gå akkurat..men den kan jo bli mye lengre
Black ghost sto det ikke noe om i butikken på lengde.

Så i dag får jeg masse javamose i posten..har noen skiferheller som jeg har lagd grotte med i andre enden i akvariumet fra den store rota.
Skal gå i gang å surre masse mose rundt skifferhula, så kan di få hver sine gjemmesteder.
Har noen kokosnøtthuler også, men dem intreserer di deg ikke for.

Har et 220Liter akvarium som jeg kunne ha puttet en av dem over..men blir jo litt liten plass der også.
Dessuten ser jeg for med en kamp av krigføring for å klare å fiske opp elefantfisken eller black ghosten fra akvariumet

Noen som har disse to fiskene sammen i akvariumet??
lever tilbake en av dem eller begge to, og lær opp butikk damen om disse fiskene.
Du finner en del info i denne tråden, som igjen er lenket videre til mer info

Uansett, hvis butikken har solgt deg "feilvare" skal du ha rett på å få levert de tilbake!
Skal du beholde en, så behold Black Ghost Kjempe fin fisk! Finner ingen finere
Takk for svar,
Har lest så mange tråder nå, at øynene mine snart triller rundt.
Skal dele akvariet opp i flere gjemmesteder etterpå, og håpe at det går bra.
Di er rundt 10-12cm lange nå.
Det er foringen jeg håper går bra, med å gi dem rødemygglarver på gjemmestedene dems.
For di andre fiskene blir helt ville av glede, av larver og vil at di to nykommerene skal få nok med mat.
Jeg pleier å gi Black Ghost røde mygglarver på gjemmestedet dens, eller der den er, for den andre fisken sluker maten før BG får snust på den hvis jeg ikke gjør det. Og det har gått bra å fore med røde mygglarver.. Tror den har begynt å spise bunntabletter også Det viktigste er å spre maten så de andre holder seg unna
Det er stor uenighet om slik "elektrisk" fisk, om jeg får bruke det uttrykket, kan gå sammen eller ikke. Noen mener signalene forstyrrer hverandre, andre sier de bruker de til å kommunisere seg imellom...
Sålenge begge to er små så kan de gå i en 375 liter, det har ingen akutt hast for deg å få tak i større kar hvis du tenker å beholde de, skjønt du bør ha det i bakhodet at særlig Black Ghosten kan finne på å vokse veldig raskt dersom den får mye næringsrik mat.

Variert kost til disse er viktig, da de fort kan bli kresne på mat, både BG'en og Elefanten Bra at du setter inn flere gjemmesteder, begge artene er noe vare for stress.
At de ikke er sensitive ovenfor vannverdier er jeg ikke like enige i, gode rutiner på vannbytter er viktig.

Lykke til :o)
Ja, veldig stor uenighet om elektrisk fisk i samme akvarie.. :p
Tror man egentlig bare må prøve det ut selv jeg.. Nytter ikke alltid å høre på folk.. Eks; De fleste sier øreål ikke går med småfisk for at dem kan bli spist, men det har ALDRI jeg opplevd.. Snille som lam

Og som du sier.. Viktig å variere i matveien ja.. Akvarie blir ekkelt hvis man skal fore på mygglarver hver dag.. Glad min BG har lært seg å spise bunn tabletter!

Og JA, Black Ghost er sensitiv på vannverdier!! Så vi bytter vann hvertfall 1-2 ganger i uka...
Da har det kommet inn flere gjemesteder, som er maskert med maaasse javamose.
Elefantfisken har vært ute på noen turer for å se seg rudt
Black ghosten har så vidt tittet litt rundt også.
Men di trives best gjemt enda.
La litt røde mygglarver der dem gjemmer seg, og det forsvant på et blunk hurra

Jeg bytter vann(30%) og slamsuger 1 gang i uka.
Har tenkt litt på større akvarium etter hvert?
Da må det bli nede i kjellerstua, da jeg har 4 akvarium oppe i stua og spisestua.

375L, 220L, 120L og 60L

Flotte litersyken, haha
Hadde ville klaget med en eneste gang på dette i dyrebutikken.. Å selge en black ghost med en elefantfisk er dømt til å gå galt. Det står tilogmed spesifikt i fiskebasen at disse to artene ikke skal gå sammen, og da hadde jeg ikke ville trosset dette. Disse artene får ikke til å kommunisere med hverandre med sine elektriske organer, men de forstyrrer hverandres signaler og svekker dermed hverandres jaktorganer også. Noen som har mere peiling på fysikk kan kanskje forklare deg dette bedre

Elefantfisken kan jo beholdes da karet ditt er stort nok, og de går fint sammen med de fleste andre fisker Men du kan IKKE ha de sammen, og BG trenger over 700 liter, altså dobbelt så stor plass..
Cosmo
Det står tilogmed spesifikt i fiskebasen at disse to artene ikke skal gå sammen, og da hadde jeg ikke ville trosset dette. Disse artene får ikke til å kommunisere med hverandre med sine elektriske organer, men de forstyrrer hverandres signaler og svekker dermed hverandres jaktorganer også.

Fiskebasen på akvaforum er ikke noen verdensleksikon, men en god indikator på hva de fleste akvariefisk behøver og krever av vannverdier og andre generelle krav.
Så lenge Black Ghosten er liten kan den fint klare seg i 375 liter, hva får deg til å tvile på det så lenge filteret er bra nok? :p Scalare er heller ikke anbefalt til særlig mindre akvarier en 250-300 liter, men du kan da fint holde baby og oppdrettscalarer i 180 liter.

Som allerede nevnt er det STOR uenighet om effektene av de elektriske organene, men uansett, jeg vil gjerne lese alle artikler du kan oppdrive om dette som underbygger påstandene dine som du holder så fast på. Særlig hvis du mener du har funnet en artikkel som har fastslått at "slik er det, ingen tvil".

Så vidt jeg vet er det ennå ikke konkludert med et sikkert svar på dette, simpelthen fordi ingen vet ennå. Men som sagt, alt av lesestoff er interessant
Sånn det er nå kommer jeg ikke til å levere inn noen av fiskene.
Elefantfisken har funnet ut at skiffergrotten på den andre siden av akvariumet er vel så staselig som den under rota, der black ghosten er.
Så da holder di seg hver for seg.
Har en venn som har spesialbygd et akvarium på over 1000L.
Så om jeg er så heldig og har black ghosten til den blir for stor til mitt akvarium.
Kan jeg gi den bort til han.

Men skal så absolutt si ifra til dyrebutikken, så ikke samme feil blir gjordt igjen :S
1000l høres ypperlig ut for en Black Ghost
Svar til sparesset; har lest om elektriske sanseorgan hos fisk i en bok i forbindelse med akvarium og biologi, skal prøve å finne fram tittelen, mener de har den på biblioteket her fortsatt. Tenkte faktisk på å skaffe et 720 liters kar en gang og da ville jeg ha Black Ghost, og leste derfor alt jeg kunne finne av informasjon om den

Om vi skal forkaste alt som står i fiskebasen er en annen diskusjon, jeg påpekte bare at det står spesifikt i fiskebasen at akkurat de to artene ikke kan gå sammen, tenkte det var verdt å nevne siden det var spørsmålet i denne tråden..... Tviler dessuten på at det står der helt uten noen som helst grunn.
Cosmo
Tviler dessuten på at det står der helt uten noen som helst grunn.
Helt enig, jeg sier ikke at fiskebasen bare er tull, var selvfølgelig verdt å nevne :o)
Heisann=) Syns det er synd at det er så mange useriøse dyrebutikker rundt om. Vi er ganske ny i dette gamet, og er som sikkert de fleste andre interessert i at fiskene våre har det så godt som mulig. Men har opplevd at noen dyrebutikker kun er ute etter salg, og helst av dyre fiskearter og utstyr. Nå bruker vi en butikk fast som vi vet hjelper oss på best mulig måte! Vi har også falt pladask for elefantfisken og har i dag 4 stk sammen med guramier og noen platyer- dette går helt supert og de er helt herlig! Kos deg med fiskene og håper de koser seg sammen!=)
En stk black ghost er levert
Og 3 stk praktbotia har funnet veien hjem i stedenfor
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap