- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- Fant levende kuhlii-yngel i pumpa
Fant levende kuhlii-yngel i pumpa
Jess, må si jeg sitter og gliser ganske bredt nå...
Historien begynner slik:
Skulle foreta et større vannbytte, og i den anledning renske litt opp i den utvendige pumpa når jeg først var igang. Byttet ca 100 liter vann av 200, og sto og sleit for å få av lokket på pumpa... En Am-top 3336 btw.
Fikk endelig nappet av lokket, og fant dessverre en død, voksen kuhliiål som satt fast i det øverste lag med plastikk-netting
Tok den vekk, og tok tak i neste lag med filtermateriale for å legge det i en annen bøtte. Det må nevnes at der jeg holder på er det veldig mørkt, har ikke installert noe lys akkurat der pumpa står... Så jeg trodde jeg skulle dø av sjokk da det plutselig ormet seg mellom fingrene mine da jeg tok tak i filteret!
Kastet nærmest filteret bortover gulvet i ren refleks, filteret er svart, så det er fryktelig vanskelig å se noe som helst som har satt seg fast i det i utgangspunktet...
Men fikk nå satt en lampe over det, og fant der ca 8 døde kuhlii-åler, og 3 levende. De 3 som levde var ganske mye større en de som var døde, så jeg regner med at de må ha vært der ganske lenge... Rakk heldigvis å tenke meg om, og løp for å hente kamerat før jeg hev alle de levende ålene oppi akvariet!
Bilde 1; En bitteliten kuhlii oppi en barnekopp. Veldig tynn, kanskje omtrent 2cm lang, pluss minus...
Bilde 2; Bildet av filteret som ålene lå i. Beklager for dårlig bilde, men operert med et gammelt Olympus kamera...
Nilde 3; Akkurat sluppet de oppi akvariet. De ligger i skrivende stund fortsatt i sjokk tror jeg.. Har nesten ikke beveget seg...
Så er spørsmålet, hvordan gikk dette til?
Historien begynner slik:
Skulle foreta et større vannbytte, og i den anledning renske litt opp i den utvendige pumpa når jeg først var igang. Byttet ca 100 liter vann av 200, og sto og sleit for å få av lokket på pumpa... En Am-top 3336 btw.
Fikk endelig nappet av lokket, og fant dessverre en død, voksen kuhliiål som satt fast i det øverste lag med plastikk-netting
Tok den vekk, og tok tak i neste lag med filtermateriale for å legge det i en annen bøtte. Det må nevnes at der jeg holder på er det veldig mørkt, har ikke installert noe lys akkurat der pumpa står... Så jeg trodde jeg skulle dø av sjokk da det plutselig ormet seg mellom fingrene mine da jeg tok tak i filteret!
Kastet nærmest filteret bortover gulvet i ren refleks, filteret er svart, så det er fryktelig vanskelig å se noe som helst som har satt seg fast i det i utgangspunktet...
Men fikk nå satt en lampe over det, og fant der ca 8 døde kuhlii-åler, og 3 levende. De 3 som levde var ganske mye større en de som var døde, så jeg regner med at de må ha vært der ganske lenge... Rakk heldigvis å tenke meg om, og løp for å hente kamerat før jeg hev alle de levende ålene oppi akvariet!
Bilde 1; En bitteliten kuhlii oppi en barnekopp. Veldig tynn, kanskje omtrent 2cm lang, pluss minus...
Bilde 2; Bildet av filteret som ålene lå i. Beklager for dårlig bilde, men operert med et gammelt Olympus kamera...
Nilde 3; Akkurat sluppet de oppi akvariet. De ligger i skrivende stund fortsatt i sjokk tror jeg.. Har nesten ikke beveget seg...
Så er spørsmålet, hvordan gikk dette til?
Postet 18.02.11 kl 19:40
Postet 18.02.11 kl 20:04
Har opplevd at kuhlii har gått i filteret mitt jeg også.
Og en av de 6 jeg fant i bøtta på min FX5 den ene gangen
var veldig liten og tynn i forhold til de andre.
Jeg konkluderte dog ikke med at dette var yngel,
men en sterkt underernært stakkars bare.
Kan det samme være tilfelle hos deg?
Eller er den så mye mindre enn de var da du kjøpte dem at det ikke er mulig?
Skal ikke si at du ikke har fått yngel på Kuhliiene dine altså,
men det er vanskelig og ganske uvanlig desverre!
Du spør hvordan det har skjedd.
Jeg tror jo bare at de har svømt inn i innsuget for å gjemme seg.
Og derfra kommer de ikke ut av seg selv...
Har sluttet med Kuhlii karet med FX5en.
Der var ål i filteret hver gang jeg rengjorde det, men heldigvis aldri noen døde
Og en av de 6 jeg fant i bøtta på min FX5 den ene gangen
var veldig liten og tynn i forhold til de andre.
Jeg konkluderte dog ikke med at dette var yngel,
men en sterkt underernært stakkars bare.
Kan det samme være tilfelle hos deg?
Eller er den så mye mindre enn de var da du kjøpte dem at det ikke er mulig?
Skal ikke si at du ikke har fått yngel på Kuhliiene dine altså,
men det er vanskelig og ganske uvanlig desverre!
Du spør hvordan det har skjedd.
Jeg tror jo bare at de har svømt inn i innsuget for å gjemme seg.
Og derfra kommer de ikke ut av seg selv...
Har sluttet med Kuhlii karet med FX5en.
Der var ål i filteret hver gang jeg rengjorde det, men heldigvis aldri noen døde
Postet 18.02.11 kl 21:20
De krymper ikke i lengde av underernæring? For i så fall er det jo nesten mulig... Men mine kuhliier er skikkelig feite... Lange, feite og glupske. De svarte kuhliiene er nesten verst :p Legger ved noen bilder... De 3 er så små at jeg har vondt for å se det for meg, med mindre de kan krympe i lengde...
Problem 2; Tilsammen var det ca 11-13 kuhliier oppi pumpa. I karet har jeg 10 aktive kuhliier som har vært der i flere mnd, som jeg vet har jeg ikke kjøpt noen fler, og ikke av denne størrelsen i så fall...
Men selvfølgelig kan det jo ha lurt seg med noen i sanda når jeg flyttet sand i karene, men det er så lenge siden som juni/august 2010...
Helt utrolig uansett at noe har overlevd nedi der, uten å ha gått i motoren... Er mer en en gang jeg har hentet ut kuhlii-lik fra motoren i pumpa..!
Lå jo en død voksen oppi der som ikke kom seg igjennom første netting-filter...
Satte inn en bit filtersvamp i innsuget til pumpa for noen uker siden for å forhindre akkurat dette. Det betyr at den feite ålen må ha vært der i minst 6 uker..
Problem 2; Tilsammen var det ca 11-13 kuhliier oppi pumpa. I karet har jeg 10 aktive kuhliier som har vært der i flere mnd, som jeg vet har jeg ikke kjøpt noen fler, og ikke av denne størrelsen i så fall...
Men selvfølgelig kan det jo ha lurt seg med noen i sanda når jeg flyttet sand i karene, men det er så lenge siden som juni/august 2010...
Helt utrolig uansett at noe har overlevd nedi der, uten å ha gått i motoren... Er mer en en gang jeg har hentet ut kuhlii-lik fra motoren i pumpa..!
Lå jo en død voksen oppi der som ikke kom seg igjennom første netting-filter...
Satte inn en bit filtersvamp i innsuget til pumpa for noen uker siden for å forhindre akkurat dette. Det betyr at den feite ålen må ha vært der i minst 6 uker..
Postet 18.02.11 kl 21:27
Postet 18.02.11 kl 21:30
Postet 19.02.11 kl 02:43
Den oppi den rosa koppen ja, omtrent like lang som fra leddet i tommelen og ut til neglen. Ikke hele tommelen altså... :p
Har ikke sett de siden de ble sluppet oppi karet i går... Ingen kom frem ved foring, eller når moonlighten sto på. De andre bildene (de 3 nederste) demonstrerer den store forskjellen på størrelsen på de.
Edit: Ja, omtrent 8 stk var døde, 9 med den store som lå i filterlaget over.
Men de 3 om levde var veldig i overkant av livlige... O.o
Har ikke sett de siden de ble sluppet oppi karet i går... Ingen kom frem ved foring, eller når moonlighten sto på. De andre bildene (de 3 nederste) demonstrerer den store forskjellen på størrelsen på de.
Edit: Ja, omtrent 8 stk var døde, 9 med den store som lå i filterlaget over.
Men de 3 om levde var veldig i overkant av livlige... O.o
Postet 19.02.11 kl 10:15
Endret: 19.02.11 kl 10:28
Gratulerer med yngel.
Dette var virkelig interessant. Det er jo slett ikke dagligdags å få yngel på Kuhliiål.
I profilen her på AF står det at det er svært vanskelig å få til. Gulloppdrett er det også.
Jeg synes imidlertid du burde få tatt nye bilder av yngelen, så størrelsen kan dokumenteres, kjekt å ha
Dette var virkelig interessant. Det er jo slett ikke dagligdags å få yngel på Kuhliiål.
I profilen her på AF står det at det er svært vanskelig å få til. Gulloppdrett er det også.
Jeg synes imidlertid du burde få tatt nye bilder av yngelen, så størrelsen kan dokumenteres, kjekt å ha
Postet 19.02.11 kl 15:06
Endret: 19.02.11 kl 15:18
Postet 19.02.11 kl 16:29
Hei
antagelig har de blitt sugd inn etter de har klekket ikke uvanlig med små yngel
mvh janivarg
mvh janivarg
Postet 19.02.11 kl 16:47
Postet 19.02.11 kl 17:13
Postet 19.02.11 kl 19:27
Endret: 19.02.11 kl 19:28
Flere bilder skal snarest legges ut, men for å få tak i de må jeg nok ta ut alt i karet, dette er ikke noe jeg vil bruke søndagskvelden min på...
Blir nok i løpet av uka!
Temp: 24 grader om morgenen, 26 om kvelden.
PH: 6.8
Nitritt: Målt sist tirsdag til 0.
Er det eneste jeg har dråpetester for, så regner med at det som blir målt med strips regnes som så upålitelig at det er ikke verdt å legge ut? :p
Har mye oksygen i vannet, dette målet også med dråpetester. Vann bytter på 20-40% annenhver dag. Har ikke så ille mye strøm i karet, men mer en nok for tetraene til å kose seg med i deler av karet.
Blir nok i løpet av uka!
Temp: 24 grader om morgenen, 26 om kvelden.
PH: 6.8
Nitritt: Målt sist tirsdag til 0.
Er det eneste jeg har dråpetester for, så regner med at det som blir målt med strips regnes som så upålitelig at det er ikke verdt å legge ut? :p
Har mye oksygen i vannet, dette målet også med dråpetester. Vann bytter på 20-40% annenhver dag. Har ikke så ille mye strøm i karet, men mer en nok for tetraene til å kose seg med i deler av karet.
Postet 20.02.11 kl 22:19
Hadde ikke sett snurten av de små kuhliiene siden jeg puttet de i karet...
Satte på moonlighten og slapp oppi litt agurk, og voila!
Samtlige fisk i karet spiser agurk hos meg, inkludert ålene.
Disse småtassene er utrolig kjappe, og liker ikke aktivitet utenfor karet... Ble en kort fotoshoot, men fikk bilde av den ene!
Bilde av de andre fiskene også, nå kan man se størrelse-forskjellen på den og de andre kuhliiene. Begynner å lure på om minst den ene er en kuhlii jeg har hatt fra før av... Den er noe lengre en de to andre, og har mer utviklet finner. Kan de krympe i lengde av for lite for? Jeg undres nå... Uansett morro!!
Bilde 1; Nå ser dere hvor liten den er i forhold til de andre fiskene.
Bilde 2; Zoomet inn. Fikk med en svart ål på bildet.
Bilde 3; Min manikyr, sammenligner størrelsen med pekefingerneglen.
Satte på moonlighten og slapp oppi litt agurk, og voila!
Samtlige fisk i karet spiser agurk hos meg, inkludert ålene.
Disse småtassene er utrolig kjappe, og liker ikke aktivitet utenfor karet... Ble en kort fotoshoot, men fikk bilde av den ene!
Bilde av de andre fiskene også, nå kan man se størrelse-forskjellen på den og de andre kuhliiene. Begynner å lure på om minst den ene er en kuhlii jeg har hatt fra før av... Den er noe lengre en de to andre, og har mer utviklet finner. Kan de krympe i lengde av for lite for? Jeg undres nå... Uansett morro!!
Bilde 1; Nå ser dere hvor liten den er i forhold til de andre fiskene.
Bilde 2; Zoomet inn. Fikk med en svart ål på bildet.
Bilde 3; Min manikyr, sammenligner størrelsen med pekefingerneglen.
Postet 21.02.11 kl 21:47
Endret: 21.02.11 kl 21:49
Postet 22.02.11 kl 10:44