- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- Fisk som ser ut som hai
Fisk som ser ut som hai
Postet 30.03.11 kl 13:27
Postet 30.03.11 kl 13:33
Postet 30.03.11 kl 13:36
Fisk som ser ut som hai? Haimalle og paroonhai kanskje? Disse selges som yngel i dyrebutikkene og er veldig populære. Det de aller fleste ikke tenker på er at dette er fisk som blir store (og de vokser fort!) og ikke passer å ha som akvariefisk, hvis man ikke har en diger innebygget dam i kjelleren. Dyrebutikkene informerer heller ikke om dette.
Når fiskene blir for store er ikke dyrebutikken villig til å ta dem tilbake, så du ender mest sannsynlig med å avlive den. Det er ikke nok store (les svære) akvarier i Norge til at det er mulig å få omplassert alle disse fiskene når de blir for store for "hvermansen".
Anbefaler deg å lese denne artikkelen på Practical fishkeeping om tema.
Har en tråd gående her om tema
Les også artikkelen Akvarium for fiskenes skyld. Artikkelen tar ikke for seg spesielt størelse på fisk, men det å legge forholdene til rette sånn at fiskene har det optimalt i fangenskap. Det sier seg selv at det er umulig å legge forholdene til rette for optimal trivsel når fisk blir så stor...
Dette er ikke ment som et angrep, men som en advarsel. skal man ha en hailignende ferskvannsfisk er det disse fiskene man ender opp med. Små fisk som ligner på hai har i allefall ikke jeg vært borti
Når fiskene blir for store er ikke dyrebutikken villig til å ta dem tilbake, så du ender mest sannsynlig med å avlive den. Det er ikke nok store (les svære) akvarier i Norge til at det er mulig å få omplassert alle disse fiskene når de blir for store for "hvermansen".
Anbefaler deg å lese denne artikkelen på Practical fishkeeping om tema.
Har en tråd gående her om tema
Les også artikkelen Akvarium for fiskenes skyld. Artikkelen tar ikke for seg spesielt størelse på fisk, men det å legge forholdene til rette sånn at fiskene har det optimalt i fangenskap. Det sier seg selv at det er umulig å legge forholdene til rette for optimal trivsel når fisk blir så stor...
Dette er ikke ment som et angrep, men som en advarsel. skal man ha en hailignende ferskvannsfisk er det disse fiskene man ender opp med. Små fisk som ligner på hai har i allefall ikke jeg vært borti
Postet 30.03.11 kl 14:08
Endret: 30.03.11 kl 14:11
Postet 30.03.11 kl 14:09
Postet 30.03.11 kl 14:16
Endret: 30.03.11 kl 14:16
Postet 30.03.11 kl 18:14
Endret: 30.03.11 kl 18:19
Hvis du virkelig slår til, og bygger en ørretbiotop..så hold oss oppdaterte
Jeg har hørt om de som har prøvd, men ikke fått det til. Har liksom aldri funnet ut HVORFOR de ikke fikk det til heller, så dette kan bli spennende. Kanskje et langt, høyt karr kan være løsningen, med høy gjenomstrømning, mye grus og stein. Alt en bekk eller ei elv vil inneholde. Du får gi lyd når ting skjer
Jeg har hørt om de som har prøvd, men ikke fått det til. Har liksom aldri funnet ut HVORFOR de ikke fikk det til heller, så dette kan bli spennende. Kanskje et langt, høyt karr kan være løsningen, med høy gjenomstrømning, mye grus og stein. Alt en bekk eller ei elv vil inneholde. Du får gi lyd når ting skjer
Postet 30.03.11 kl 18:58
Postet 30.03.11 kl 19:12
Postet 30.03.11 kl 20:23
slapp fiskenok. blir jo et større kar enn jeg har, sikkert bortimot 4-800L. skal begynne å bygge et neste vinter er planen. kanskje det blir et kar med ørret hehe, siden det ikke er noe hailignende fisk på markede
4-800L er uansett ikke stort nok for de ferskvannfiskene som "ligner" på hai. Jeg vil ikke tro det holder til ørret heller, men det må gjerne noen andre arrestere meg på
Postet 30.03.11 kl 20:40
Lisbeth[QUOTE=slapp fisken]ok. blir jo et større kar enn jeg har, sikkert bortimot 4-800L. skal begynne å bygge et neste vinter er planen. kanskje det blir et kar med ørret hehe, siden det ikke er noe hailignende fisk på markede
4-800L er uansett ikke stort nok for de ferskvannfiskene som "ligner" på hai. Jeg vil ikke tro det holder til ørret heller, men det må gjerne noen andre arrestere meg på
har aldri sakt den skal være stor, bare at den ligner på en hai.
næj hvis ørreten blir stor så holder det ikke med 4-800L, men bor 200m fra et ørretvann så er ikke problem å sette den ut å lage en yngelfanger av en 1,5L colaflaske.
eventuelt lage middag av den
Postet 30.03.11 kl 20:47
Postet 30.03.11 kl 21:08
Postet 30.03.11 kl 21:21
Det er ikke 'catch and release' når man fisken hjemme i et akvarium i mellomtiden.
Da regnes det som utsetting av fisk og dermed ulovlig.
Ingen som veit hva slags forhold denne fisken har levd under hos deg. Kanskje har den blitt smittet av et eller annet...osv...
Da regnes det som utsetting av fisk og dermed ulovlig.
Ingen som veit hva slags forhold denne fisken har levd under hos deg. Kanskje har den blitt smittet av et eller annet...osv...
Postet 30.03.11 kl 23:25
Postet 31.03.11 kl 09:53
Liten innskytelse bare: I Loomis's link nevnes kun Anadrome Laksefisk.
Se paragraf 2. Vanlig ørret er da altså pr definisjon ikke anadrom laksefisk. Men er det da likevel lov å sette den ut?
Mener å tidligere ha lest at det ikke er lov, men skal sjekke litt til.
Se paragraf 2. Vanlig ørret er da altså pr definisjon ikke anadrom laksefisk. Men er det da likevel lov å sette den ut?
Mener å tidligere ha lest at det ikke er lov, men skal sjekke litt til.
Postet 01.04.11 kl 19:20
WargtassLiten innskytelse bare: I Loomis's link nevnes kun [URLBLOCK1]. Se paragraf 2. Vanlig ørret er da altså pr definisjon ikke anadrom laksefisk. Men er det da likevel lov å sette den ut? Mener å tidligere ha lest at det ikke er lov, men skal sjekke litt til.
Jeg leser andres linker for dårlig ser jeg:P
Ved nærmere ettersyn så ser jeg jo at innlandsfisk nevnes. Beklager utbruddet mitt :P
Postet 01.04.11 kl 19:23
Trond13Tror mange sliter med tempen når de prøver seg på ørret o.l. Vanskelig å holde tempen LAV nok :)
Problemet er den enorme vanngjennomstrømningen man trenger kombinert med lav vanntemperatur.
Ifg en som hadde et projekt igang på dette så må ørret ha 11-14 grader for hold i lengre tid.
Du kan heller ikke få nok vann, beste er nesten og sette vannslange direkte fra vannettet og rett i akvariumet på full guffe. Og overrenning i avløp.
Alltid gøy med utfordringer
Postet 01.04.11 kl 20:20
skal kunne gå å ha de i vantempraturer bortimot 20 grader, ellers hadde jo mange av småvannene hær i finnmark vært fiskeløse etter en sommer.
men vanngjennomstrømningen er det største problemet for øyeblikket.
kjøling er ikke problem, kan kjøre vannet gjennom en ''radiator'' som ligger i et lite kjølerom eller noe lignende med en termostat.
må sikkert ha noen kraftige pumper, innsug og utblås i hvær sin ende av akvariet?
men vanngjennomstrømningen er det største problemet for øyeblikket.
kjøling er ikke problem, kan kjøre vannet gjennom en ''radiator'' som ligger i et lite kjølerom eller noe lignende med en termostat.
må sikkert ha noen kraftige pumper, innsug og utblås i hvær sin ende av akvariet?
Postet 04.04.11 kl 19:22