Litt kuhlii hjelp

har lyst på kuhlii til 60 literen min men lurer på litt.

1.på databasen står det at den skal ha ph 6.2 - 7.0, gør det noe om ph'en er opp i mot 7.5?

2. kan di gå inn i filteret? vis ja, hvordan kan jeg hindre det?

3.hadde 3 stk i et annet kar og di forsvant, kan di ha blitt spist av scalarene jeg hadde?
1. Jeg ville ikke hatt høyere pH enn 7.0 nei, sett om du ikke kan kompromissere med de andre fiskene du har? Har selv pH på 7.0 i karene hvor det går kuhlii, har stort sett asiafisk da, men allikevel.. grei pH til det meste

2. Ja! De kan og de gjør det med stor glede hvis det er stort innsug. Her går de ikke inn i pumpene, selv ikke de minste.

3. Du har dem sikkert fremdeles.. fnis.. De har en tendens til å forsvinne, erklæres død og hele pakka, men med mindre du har sett dem døde har du de nok. Eller så har de blitt med i et vannskifte, hoppet på gulvet eller noe.. man vet liksom aldri med disse kuhliiene. Har selv erklært to stykker for døde, men da jeg satte inn en til spinnvill sak kom de frem. Veldig utprega stimfisk de der!
jeg har selv litt over 7 i ph til tider.
og kuhliene mine virrer rundt over allt hele tiden.
har ingen problemer med det jeg nei.
7,5 er litt høy ph. men hva slags andre fisk er det du har. Skal de ha så høy ph?

Hva slags pumpe har du? Er det store riller i innsuget kan du dekke innsuget med en bit blåfiltersvamp.

Har du mange nok kuhlii vil de stort sett få øye på dem. Er de for få kan de bli veldig sjenerte og bare gjemme seg bort. Jeg har 15 stk i 63L og de gjør mye ut av seg.

For at de skal føle seg trygge er det viktig med mange gjemmesteder. Huler og eike, banan eller cattapablader syns jeg nesten er et must til disse nydelige fiskene. Og fin sand. Disse siler sande gjennom gjellene akkurat som coryene gjør, så fin sand er viktig. Har du oppi noen ferske røtter fra dyrebytikken og masse blader, sørger du for gode naturlige gjemmesteder, og ph vil også kunne senkes litt av dette. Spesielt ferske røtter har jeg erfart

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend Klakegg
Reklame for plussmedlemskap