Hvordan skal jeg kvitte meg med to kinesiske algespisere?

Hei.
Har to gule, kinesiske algeetere jeg desverre er nødt til å selge da jeg har alt for lite akvarium. De er ganske små enda. Usikker på kjønnet på dem. Disse trenger ca 375 L, etter hva jeg ser på akvaforum. http://akvaforum.no/profile.cfm?id=11921. Jeg vil jo selge de til noen som kan gi dem det de trenger for å trives. Har lagt ut annonse her inne på forumet, men null respons. Det begynner så smått å haste, så jeg blir veldig glad for tips Vil helst slippe å levere dem tilbake i dyrebutikken da jeg ikke er særlig begeistret for dyrebutikker.. Hva ville dere gjort?
når du mener her på forumet er det da under rubrikk du la ut? har du prøvd på facebook? vi her nord har en egen akvariegruppe hvor vi selger/bytter fisk. kanskje det finnes en slik gruppe der nede og?
Maja Morling
når du mener her på forumet er det da under rubrikk du la ut? har du prøvd på facebook? vi her nord har en egen akvariegruppe hvor vi selger/bytter fisk. kanskje det finnes en slik gruppe der nede og?

Ja, det er under rublikk jeg la ut en annonse Skal undersøke litt mer, kanskje jeg finner en slik gruppe..
Er nok ingen enkel fisk å bli kvitt. Har selv hatt denne typen en gang, aldri mer. Grunnen til det er akkurat hva som står skrevet om denne i fiskebasen

Kan som ungdom/voksen finne på å jage og suge seg fast i andre fisk, i verste fall med døden til følge for den uheldige fisken.

Prøv heller å gi di bort, mulig du har mer flaks da.
LOFFA
Er nok ingen enkel fisk å bli kvitt. Har selv hatt denne typen en gang, aldri mer. Grunnen til det er akkurat hva som står skrevet om denne i fiskebasen Kan som ungdom/voksen finne på å jage og suge seg fast i andre fisk, i verste fall med døden til følge for den uheldige fisken. Prøv heller å gi di bort, mulig du har mer flaks da.

Hm, selv har jeg aldri hatt problemer med at de har jaget eller sugd seg fast på andre fisk. Kanskje de gjør det når de blir større, og det vil jeg jo ikke ta sjansen på. Og så er jo akvariet mitt som sagt alt for lite, noe jeg var uvitende om da jeg kjøpte dem. Mulig jeg bare må ta de med tilbake til butikken likevel, da..
Er det bare å levere de tilbake i dyrebutikken uten problemer, altså? Sikker på at de vil ta imot fisk?
jeg har ivertfall aldrig hatt problemer med å få bytta inn fisk på den lokale dyrebutikken
Ring dem først, så slipper du eventuelt å gå bomtur med fiskene.
Inaktiv bruker
LOFFA
Er nok ingen enkel fisk å bli kvitt. Har selv hatt denne typen en gang, aldri mer. Grunnen til det er akkurat hva som står skrevet om denne i fiskebasen Kan som ungdom/voksen finne på å jage og suge seg fast i andre fisk, i verste fall med døden til følge for den uheldige fisken. Prøv heller å gi di bort, mulig du har mer flaks da.


Gjelder dette også siamesisk flying fox? Jeg har 5 små ( ca 5-6 cm) av disse og de suger på kroppen og finnene til mine Panda garra flavatra, men ikke på andre fisker. Men, pandaene mine er ikke så flinke til å "si fra" for å si det sånn, så de greier å få sugd i ca 2-3 sekunder før pandaene får svømt vekk... Kan dette skade fiskene?

Vannelement
[QUOTE=LOFFA]Er nok ingen enkel fisk å bli kvitt. Har selv hatt denne typen en gang, aldri mer. Grunnen til det er akkurat hva som står skrevet om denne i fiskebasen Kan som ungdom/voksen finne på å jage og suge seg fast i andre fisk, i verste fall med døden til følge for den uheldige fisken. Prøv heller å gi di bort, mulig du har mer flaks da.


Gjelder dette også siamesisk flying fox? Jeg har 5 små ( ca 5-6 cm) av disse og de suger på kroppen og finnene til mine Panda garra flavatra, men ikke på andre fisker. Men, pandaene mine er ikke så flinke til å "si fra" for å si det sånn, så de greier å få sugd i ca 2-3 sekunder før pandaene får svømt vekk... Kan dette skade fiskene?





Hvorvidt dette gjelder sff vet jeg ikke vannelement, men om du har sett at dem suger på pandaene dine, ville jeg fulgt godt med. Kan ikke si jeg har hørt om dette tidligere, men alle individer er så forskjellige. "Den ene naboen kan være en en god nabo, den naboen på motsatt side kan være en stor idiot", men di er fortsatt naboer begge to".

For min del ser jeg ingen facit på fisk da dem som sagt er forskjellige individer, og KAN oppføre seg ganske så forskjellig. Men et visst utgangspunkt på hver art er det jo, men ingen facit.
Jeg har lest flere steder at flying fox også har denne uvanen. Derfor en skal være helt sikker på at en kjøper siamesisk algespiser, og ikke flying fox...
Inaktiv bruker
Takk for svar fra dere.

Så de "ekte" siamesiske algeeterne har ikke denne uvanen?

I går var mine flying fox temmelig frempå og skulle suge på garraene i ett sett, men i dag ser jeg ikke noe til det. Må følge med på fiskene litt nøye fremover, for jeg vil jo ikke at mine herlige garraer skal bli skadet.

Har tidligere hatt "falsk flying fox", men de var voksne, De hadde ikke denne oppførselen.

Jeg tror kanskje det kan gå over. Disse er jo babyer ennå og har tydeligvis ikke sett så mange andre fiskeraser før. Det er jo nytt for dem.

En morsom ting; når jeg nettopp hadde fått flying fox så kom det en endlers guppy hann frem og forvekslet den ene flying foxen med en guppyhunn, og prøvde seg på parringsleken en stund, før det gikk opp for ham at dette var litt feil

Disse nye flying foxene elsker noe vegetarisk rekefor jeg hadde til overs, og ingen av de andre fiskene pleier å like/spise dette foret. Men, når de så at flying fox var helt ville etter det så skulle jammen meg de også ha dette, og de slåss om foret.

Jaja da er det bare å avvente og se om jeg kan beholde dem eller ej.. .. Får håpe det går bra. Jeg har også en regnbuelabeo i karret, den jager både dem og garraene, men siden alle de tre rasene er temmelig røffe og tøffe av seg tror jeg det skal gå bra. Det er helst når jeg forer med krill at regnbuelabeoen blir en bølle. For da skal han sjefe, men det ser ut som om han er mer opptatt av å jage vekk de andre fiskene enn av å spise krillen selv.

Har hatt ham i 6 uker og gir ham en sjanse til. Det var visst ikke lett å få gitt bort dette bøllefrøet, da den rasen er kjent for å være svært aggressiv/bite og jage andre fisker. Men, jeg ble litt lurt på den, for jeg kjøpte den som "en fredelig algeeter" "som trives i flokk". Men, den jaget og drepte sin bror temmelig kjapt. Han bryr seg dog ikke om endlers guppy, ancistrus eller L144, og har heller ikke tatt yngel.
Denne rasen trenger å være sjef og føle seg trygg, da vil den ikke jage/bite andre fisker. Så jeg prøver å få den til å føle seg trygg rett og slett. Men, kunne trengt en håndbok i "fiskepsykologi"!

Ang.mine algeetere var det en som var interessert, men som uheldigvis bodde for langt unna. Utrolig synd, men da blir det dyrebutikken på dem likevel.. Ringer dit og spør først.
Jeg håper at butikken tar dem tilbake. Om alle som opplever problemer med denne fisken går tilbake med dem, vil kanskje butikkene være mindre villige til å selge dem? Jeg bruker spørsmålstegn her fordi dette ikke er den eneste fisken som ikke er egnet i selskapsakvarier. Likevel er den å se i de fleste butikker. De er kanskje billige å ta inn?
Jeg var og spurte i butikken i dag. De var litt skeptiske til å ta imot fisker pga sykdom, men det skulle gå greit å få levert dem tilbake. Men nå viser det seg at flere er interessert, så jeg får se hva jeg gjør. Hva bør jeg helst frakte fiskene i?
Havfruuen
Jeg var og spurte i butikken i dag. De var litt skeptiske til å ta imot fisker pga sykdom, men det skulle gå greit å få levert dem tilbake. Men nå viser det seg at flere er interessert, så jeg får se hva jeg gjør. Hva bør jeg helst frakte fiskene i? :)




fiskepose eller bøtte med lokk
Da har de kjære algeeterne mine nylig flyttet til et drømmeakvarie på 600 l. Der vil de nok trives og leve et lykkelig liv
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2012
Reklame for plussmedlemskap