Noen spørsmål om kuhlii ål :)

Jeg har nå letet her i fiskeforumet, men finner ikke frem til den kategorien som kuhlii ålene hører innunder, så håper noen kan flytte denne til rett sted.

Leser at kuhliiene er ganske sårbare for å forflyttes til nytt kar og andre vannverdier enn de er vant med.

Er dette et stort problem? For det err jo vanskelig å sikre seg samme verdier som i butikken. Mine verdier stemmer med det ålene vil ha.

Forstår det også slik at man ikke behøver blader i bunnen?

har sandbunn. De vil ha huler, er dette fordi de liker å gjemme seg, eller for å ha egne revir, eller mest fordi de liker å virvle rundt og leke under og inni og mellom ting på bunnen?

Hvordan ser man i butikken at de er friske?
Nå er ca 10 små kuhliier flyttet inn. De er ganske små, ca 5 cm lange og tynne, så de er sikkert ikke så gamle.

Har ikke sett alle etter at de kom ned i akvariet, men noen har våget seg frem. Artig å se på de, de er jo søte !! Jeg som hater marker og larver og ormer ! De har små skjegg/følehår forran som de roter i sanden med.

Håper de blir tryggere og kommer frem. Noen tips til å lokke dem?
Inaktiv bruker
Så koselig! Jeg har fem søte små kuhlii åler Den ene er skikkelig feit! :P
Mens de andre er helt nykjøpt. Den feite er skikkelig knallgul på flekkene og den elsker å plage seg på Øksefiskene, Sirkler rundt dem og klasker til med halen. :P
Men nå er de i et større akvarium så de er ikke mye ute og se. Ser såvidt en og annen som utforsker litte grann, men ikke alle samtidig.
Er skikkelig nusselige åler.
Hehe så artig da ! Ja de er nusselige, og så ser jeg at alle har litt forskjellig mønster, slik som sebraen har. Noen har brede gule felt, andre smalere.

Håper de kommer mer frem, for de er artige å se på. Og så håper jeg de blir større så jeg ser at de trives.
Mine kuhlii-ål kan være usynlige i dagesvis, men så fort jeg hiver oppi noen frosne mygglarver så kommer de stormende frem hele gjengen.
Kuhlii-åler er veldig søte, de har et sånt sjarmerende ansikt, de ser så snille og gode ut på en måte
De liker godt blader på bunnen, mine blir helt texas når det kommer tilførsel av eikeblader som de kan gjemme seg i og titte frem fra med de søte bartene nysgjerrig viftende
sessan
Leser at kuhliiene er ganske sårbare for å forflyttes til nytt kar og andre vannverdier enn de er vant med. Er dette et stort problem? For det err jo vanskelig å sikre seg samme verdier som i butikken. Mine verdier stemmer med det ålene vil ha.


Jeg har ikke fått med meg at de skal være spesielt vanskelige å flytte til nytt kar.

Butikken har ikke alltid fiskene i riktig vannverdier, så du trenger ikke tilpasse verdiene i ditt kar med de verdiene butikken har. Men jeg bruker alltid måle ph i posen når jeg kjøper nye fisk. Er det veldig stor forskjell på ph butikkvannet og det karet de skal flytte inn i hos meg, bruker jeg lengre tid på tilvenning!

sessan
Forstår det også slik at man ikke behøver blader i bunnen?

Hvis man vil etterligne habitatet i naturen så likt som mulig, så bruker man blader. Jeg bruker det, fordi jeg vil at de skal trives GODT. Er du også opptatt av det, bruker du blader.

Hvis du ikke allerede har lest denne, anbefaler jeg deg å gjøre det:
Akvarium for fiskenes skyld?

sessan
har sandbunn. De vil ha huler, er dette fordi de liker å gjemme seg, eller for å ha egne revir, eller mest fordi de liker å virvle rundt og leke under og inni og mellom ting på bunnen?


Disse danner ikke revir, men ja, de liker å smyge seg rundt og under ting. Jo mere å gjemme seg under, jo tryggere blir de. Hvis de har kort vei til nærmeste gjemmested tør de å være mere framme

Legger ut et par videoer av mine 15 kuhlii (du og andre har sikkert sett dem 100 ganger før, men men)

Jeg har prøvd både med kun huler, og med både huler og blader. Jeg er ikke i tvil om hva de liker best: både huler og blader. Dekorativt med blader også, ikke sant?

Kuhlii og huler:

<embed src="http://www.youtube.com/v/qjYGoGIQe4M?version=3&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

Kuhlii og blader:

<embed src="http://www.youtube.com/v/6bQejPql3uo?version=3&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Inaktiv bruker
Jeg tror at mine enda er litt skeptisk til sitt nye hjem, de rører ikke mygglarvene, og en svømte inn i filteret, ser den ligger i slangen å seiler på strømmen... -.- TOSK!
Jeg håper de trives, selv om jeg har bare ett blad.
Jeg har ikke blader, er jo ikke mulig å få tak i slikt nå på denne årstiden heller

Har sett iallefall 6 av dem ved foring. Mener det er omtrent 10-11 av dem, greide ikke telle helt nøyaktig. Så de kommer iallefall frem da

Tenkte å løfte på den midtre roten, og sette anzistrusenes huler under, da kommer roten opp fra bunnen, og både kuhliier og coryer kan scømme under og rundt.

Hehe der kom det "dalende" en kuhlii, kiket fort bort på akvariet, og såg noe langt noe som dalte ned mot bunnen, trodde til å begynne med det var en rot fra en plante, men så var det en kuhlii hehe.
sessan
Jeg har ikke blader, er jo ikke mulig å få tak i slikt nå på denne årstiden heller :-(


Det gjør du da. Jeg kjøper kattapa og bananblader fra Ami-Lim på ebay. Får en bærepose full for rett under 200 kr. Billig og god kvalitet!

Kattapablader får du også kjøpt i de fleste dyresjapper og av private på rubrikk. Men litt dyrere enn hos Amy-Lim. Og akkurat nå ligger det 2 anonnser på eikeblader til salgs på rubrikk
Det kom jeg ikke på, hehe tenkte på å finne selv, men nå er alt dekket med masse snø. Jeg vet ikke hvordan man handler på Ebay, men kan jo sjekke ut de rubrikkanonsene


MEN - forurenser dette ikke vannet når det rotner?

sessan
MEN - forurenser dette ikke vannet når det rotner?


Bladene råtner ikke, og skiller kun ut gode stoffer som faktisk er bra å tilføre vannet i karet. Du bør lese litt rundt på forumet om emnet, og i artikler som ligger her. Denne feks
Ok, da er det jo ikke noe problem. takk for link

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap