Sae eller otto i 180 l ???

Jeg har 180 l hvor jeg tenkte å ha noe effektive algespisere. Har 2 Ancistrus, men har lurt på enten 3 SAE eller 5-6 Otto. Hva kan anbefales? Har også planer om å ha Corydoras + evnt Sommerfuglciklide. Kommer også til å være en liten stim kardinaltetra.
Siden de andre fiskene du vil ha er fra Sør Amerika, hva med en litt større stim med otto 10-15 stk. Otocinclus trives i større grupper.

Hilsen
RHD
Men hvilken er best som algespiser? Blor nok 1 av disse. Men har også hørt at Otto kan være vanskelig å få til i begynnelsen. Stemmer det?
SAE er en hurtigsvømmer og i tillegg stimfisk. En velvoksen SAE trenger bare å slå et par slag med sporen for å komme fra den ene enden av akvariet til den andre, og en 180 liter er vel ca 1 m langt. Dessuten er det mest som små de er flittige algeetere. Jeg ville ha valgt en eller annen otocinclus i stedet.

Det er riktig at otocinclus kan være vanskelige i et nytt akvarium uten alger. Du kan les om arten her.
Jeg har både ottocinklus (9 stk.) og SAE 3 stk i en 160l (1m). Jeg vil si at SAE,ne jeg har er langt mere effektive algeetere. Bare tenk på all den svinsingen og svansingen den bedriver om dagene. Klart dette aktivitetsnivået trenger masse drivstoff (alger), og dette bedriver de hele dagen, som ei ku. Saen spiser mere av de "løsthengende" algene.
Ottoene er langt mere rolige og bedriver for det meste dagene til å henge omkring og tygge alger på glasset og andre plasser de kan suge seg fast. Pga av ottoenes rolige natur, som går bedre sammen med sommerfuglciklidene, blir jeg til å skaffe flere av disse, og kvitte meg med Sae,ne. Selv om de er mere effektive. Altfor stressa for meg.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap