- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- Slørhalene dør
Slørhalene dør
Kjøpte ein gjeng slørhaler for 1/2år siden. Siden det gjekk veldig bra, og ser ut som dei trives, fylt eg sist helg på med 12 nye. Allerede har 4 dødd, 3 sty berre i dag har sjekka nitritt nivå og ph-verdi i vatnet, berre deler var perfekt. Lokket på akvarie har vert oppe 1 veka for å senka tempraturen.
Kva kan det vere?
Kva kan det vere?
Postet 14.01.13 kl 18:15
12 nye slørhaler på en gang høres mye ut. Bakteriene i filteret ditt klarer antagelig ikke å takle den plutselige belastningsøkningen. Selv om nitritten er ok, kan det være ammoniakk som er problemet hos deg. Ammoniakk er det første trinnet i nitogensirkelen. Deretter omdanner en type av bakteriene i filteret ammoniakken til nitritt, og tilslutt en annen type bakterier, nitritten til nitrat. Begge typer bakterier trenger tid til å øke tilstrekkelig i antall til å takle økende belastning.
Her er en artikkel som forklarer nitrogensirkelen.
Edit:
Førstehjelp: Skift halvparten av vannet hver dag, til målinger ikke lenger gir utslag på hverken ammoniakk eller nitritt.
Her er en artikkel som forklarer nitrogensirkelen.
Edit:
Førstehjelp: Skift halvparten av vannet hver dag, til målinger ikke lenger gir utslag på hverken ammoniakk eller nitritt.
Postet 14.01.13 kl 20:23
Endret: 14.01.13 kl 20:27
Postet 14.01.13 kl 20:35
Postet 14.01.13 kl 20:44
Renate HoffLokket på akvarie har vert oppe 1 veka for å senka tempraturen.
Hva er temp på vannet i akvariet? Hvor lenge har du lys på? Hvilken temperatur står varmekolben på? Hva er temperaturen i rommet ser akvariet står?
Ønsker å vite litt mer hvorfor du vil senke temperaturen. Senking kan også gjøres med kaldtvannsbytte av vann.
Postet 14.01.13 kl 21:18
Akvariet ligger på 24-25 grader når lokket står oppe. Lyset står på ca 10 timar, litt mykje kanskje?!
Varmekoble har me ikkje hatt i akvariet på lenge, siden det aldri går under 24 grader, sjølv på vinteren. Rommet (stua) har 22-23 grader. Pleier å fylle med kaldt vatn, men det når fort høg tempratur igjen.
Varmekoble har me ikkje hatt i akvariet på lenge, siden det aldri går under 24 grader, sjølv på vinteren. Rommet (stua) har 22-23 grader. Pleier å fylle med kaldt vatn, men det når fort høg tempratur igjen.
Postet 14.01.13 kl 21:44
Første jeg ville gjort var å gå ned til rundt 8 timer med lys. Greit å sjekke om det er lys som er grunn. Har du varmeovn nær akvariet? Vet du hva temperaturen går opp til når du har lokket på? Temperatur på rundt 25 grader er egentlig lavt. Du kan godt ha 27 uten problem. Men har du kun slørehale eller andre fisker? Dersom ikke så skal det ikke være noe problem å ha lokk på og temperatur på 27 grader.
Postet 14.01.13 kl 22:50
Postet 15.01.13 kl 00:06
Postet 15.01.13 kl 12:47
Slørhaler passer egentelig dårlig sammen med tropisk fisk, og passer vel faktisk egentelig ganske dårlig overalt, men nok om det. Hvis du lurer på hva jeg mener med det jeg skrev kan du spørre.
Jeg synes en temperatur på 27 grader er alt for mye for slørhaler/gullfisk. De overlever fint, og kan sikkert leve i det lenge. Men det stresser dem å ha dette over tid. Deres beste trivsel temp virker til å være mellom 18 og 22 grader.
De overlever helt ned til 0 og opp til over 30 grader, men det betyr ikke at det er bra for dem.
Slørhaler blir store og vil med tiden få god apetitt på akvarieplanter, og dette er for de fleste uønsket.
Hvis man er spes interessert i slørhaler bør de etter min mening ha et eget kar.
Når alt dette er sagt så ikke se på det jeg skriver som kritikk av trådstarter, men heller mot butikken som solgte deg disse og bransjen som selger hva det skal være bare de får penger.
Jeg synes en temperatur på 27 grader er alt for mye for slørhaler/gullfisk. De overlever fint, og kan sikkert leve i det lenge. Men det stresser dem å ha dette over tid. Deres beste trivsel temp virker til å være mellom 18 og 22 grader.
De overlever helt ned til 0 og opp til over 30 grader, men det betyr ikke at det er bra for dem.
Slørhaler blir store og vil med tiden få god apetitt på akvarieplanter, og dette er for de fleste uønsket.
Hvis man er spes interessert i slørhaler bør de etter min mening ha et eget kar.
Når alt dette er sagt så ikke se på det jeg skriver som kritikk av trådstarter, men heller mot butikken som solgte deg disse og bransjen som selger hva det skal være bare de får penger.
Postet 15.01.13 kl 13:20
gundersenFørste jeg ville gjort var å gå ned til rundt 8 timer med lys. Greit å sjekke om det er lys som er grunn. Har du varmeovn nær akvariet? Vet du hva temperaturen går opp til når du har lokket på? Temperatur på rundt 25 grader er egentlig lavt. Du kan godt ha 27 uten problem. Men har du kun slørehale eller andre fisker? Dersom ikke så skal det ikke være noe problem å ha lokk på og temperatur på 27 grader.
Dette stemmer vel ikke, Gundersen? 25 grader lavt for slørhaler? Det er det ikke. 27 grader er mye for slørhaler.
Postet 15.01.13 kl 13:59
Om de første fiskene dine har levd med den samme temperaturen, er det neppe den som plutselig har tatt livet av flere fisk.
Les artikkelen Tove H. linker til. Det er typisk at man sjekker nitritt når slik skjer, og det er selvsagt bra. Det er imidlertid bare halve sannheten om vannets kvalitet, om så mye. Ammoniakk er det som kommer først når den biologiske belastninen øker og som trolig er det som har ført til fiskedød. Sjekk NH3/4, men for all del, skift vann!
Les artikkelen Tove H. linker til. Det er typisk at man sjekker nitritt når slik skjer, og det er selvsagt bra. Det er imidlertid bare halve sannheten om vannets kvalitet, om så mye. Ammoniakk er det som kommer først når den biologiske belastninen øker og som trolig er det som har ført til fiskedød. Sjekk NH3/4, men for all del, skift vann!
Postet 15.01.13 kl 17:05
Takk for mange gode og nyttige svar. Halvparten av vatnet er skifta, og har fylt opp med veldig kaldt vatn. Det senke tempraturen ei stund iallfall, men sjølv uten varmekolbe blir det fort varmt igjen :O må vera heavy lysrøyr
Ja dei slørhalane eg kjøpte i august har hatt det fint i ca 26-27 grade, men blir dei stressa av det er ikkje det kjekt. Får sjå korleis det går. Har hatt oppi akvariesalt, håpe det hjelpe litt.
Skal sjekka ut meir ang NH3/4.
Takk igjen
Ja dei slørhalane eg kjøpte i august har hatt det fint i ca 26-27 grade, men blir dei stressa av det er ikkje det kjekt. Får sjå korleis det går. Har hatt oppi akvariesalt, håpe det hjelpe litt.
Skal sjekka ut meir ang NH3/4.
Takk igjen
Postet 15.01.13 kl 18:52
Du kan droppe akvariesalt og heller kjøpe vanlig salt uten jod. Gjør samme nytten til 1/10 del av prisen.
Ang temperatur så er gullfisken i sin opprinnelige form en kaldtvannsfisk og har trivselstemperatur fra 10-22 grader. De vokser fortest i temp over 20. Slørhalen er nok såpass inavlet at den etterhvert har tilpasset seg temp på 20-24 grader, men jeg tror nok at 27 er for høyt over tid for selv slørhaler.
Slørhaler passer definitivt ikke sammen med sverddrager og neontetra. Dette er fisk som liker det varmt i vannet hele tiden. Gullfisk liker en kuldeperiode i løpet av året, dvs gjerne temp ned mot 8-10 grader. Under 8 skal de ikke fores, da de ikke klarer å fordøye maten i så kaldt vann. De går i en slags "dvale".
Jeg ville aldri hatt slørhaler i akvarium, men dersom jeg likevel skulle endt opp med å måtte ta vare på noen så ville jeg flyttet karet til et kaldt rom i huset. Gjerne et rom hvor det blir ned mot 5 grader i vinterhalvåret. Ville spedd på med en liten varmekolbe slik at temp aldri ble under 10 grader i karet. På denne måten ville du få mer fornøyde slørhaler, og temp vil aldri i verden da blir mer enn 23-24 grader i karet med kun varme fra lysrør - med mindre det er skikkelig kraftige arbeidslamper du benytter
Lykke til uansett hva du velger
Ang temperatur så er gullfisken i sin opprinnelige form en kaldtvannsfisk og har trivselstemperatur fra 10-22 grader. De vokser fortest i temp over 20. Slørhalen er nok såpass inavlet at den etterhvert har tilpasset seg temp på 20-24 grader, men jeg tror nok at 27 er for høyt over tid for selv slørhaler.
Slørhaler passer definitivt ikke sammen med sverddrager og neontetra. Dette er fisk som liker det varmt i vannet hele tiden. Gullfisk liker en kuldeperiode i løpet av året, dvs gjerne temp ned mot 8-10 grader. Under 8 skal de ikke fores, da de ikke klarer å fordøye maten i så kaldt vann. De går i en slags "dvale".
Jeg ville aldri hatt slørhaler i akvarium, men dersom jeg likevel skulle endt opp med å måtte ta vare på noen så ville jeg flyttet karet til et kaldt rom i huset. Gjerne et rom hvor det blir ned mot 5 grader i vinterhalvåret. Ville spedd på med en liten varmekolbe slik at temp aldri ble under 10 grader i karet. På denne måten ville du få mer fornøyde slørhaler, og temp vil aldri i verden da blir mer enn 23-24 grader i karet med kun varme fra lysrør - med mindre det er skikkelig kraftige arbeidslamper du benytter
Lykke til uansett hva du velger
Postet 15.01.13 kl 19:50
Postet 15.01.13 kl 20:03
Sigmund - ex 530Om de første fiskene dine har levd med den samme temperaturen, er det neppe den som plutselig har tatt livet av flere fisk. Les artikkelen Tove H. linker til. Det er typisk at man sjekker nitritt når slik skjer, og det er selvsagt bra. Det er imidlertid bare halve sannheten om vannets kvalitet, om så mye. Ammoniakk er det som kommer først når den biologiske belastninen øker og som trolig er det som har ført til fiskedød. Sjekk NH3/4, men for all del, skift vann!
Det er mulig at det ikke er temperaturen som har tatt livet av fiskene, men argumentet holder ikke mål.. Det blir omtrent som ved feil/ensidig ernæring.. Siden fiskene dine kun har spist røde mygglarver i flere månder så kan du trygt gjøre det livet ut.
Det å holde fisk i feil temperatur tar ikke umidelbart livet av dem, men kan stresse dem slik at de lettere får sykdommer. Den tar ikke livet av dem direkte, men gjør de mer mottaklige.
Gullfisk tåler høyere verdier av ammoniakk, nitrit og nitrat enn de andre fiskene i karet så jeg ville ikke mistenkt vannkvaliteten først i dette tilfellet, selv om det har skylden i 95% av slike tilfeller
Postet 16.01.13 kl 12:04