Gullfisk som mangler en finne

Idag våknet jeg til at min lille Sobi, en hunn-gullfisk, ikke har en finne. Nærmere sagt er den ene forfinnen hennes revet av, mens det er litt igjen av den andre forfinnen. Hva i alle dager kan ha skjedd? Jeg har hatt henne i ett år nå, sammen med 3 hann-gullfisker, 2 siamesiske algespisere, 4 gullguramier (1 hann og 3 hunner), 5 pansermaller, 8 praktbotia og noen tetraer.. Aldri har jeg opplevd noe liknende.

Hun er for øyeblikket kun i toppsjiktet, noe som er forståelig med tanke på at det å svømme er vanskelig nå, samtidig med at hun ikke svømmer slik hun gjorde før. Allmenntilstanden hennes vil jeg si er ganske grei, bortsett fra det faktum at hun ikke er like aktiv lenger. Spørsmålet er da hva i alle dager det er jeg skal gjøre og hva grunnen til dette kan være?
Nå sier du ikke noe om hvor stort akvariet ditt er, men håper det er atskillig større enn den 60 literen du har hatt tidligere. Her.

Du har endel hissige fisker i akvariet ditt, som gullgurami og praktbotia og tetraer, som godt kan finne på å hakke på en gullfisk, særlig hvis den er av typen slørhale.

Gullfisk skal helst holdes sammen med gullfisk i artskar. Da har de det best.

Siden skaden først har skjedd bør du skifte vann litt oftere enn vanlig, slik at det ikke går infeksjon i sårene. Gullfisken bør også skjermes fra de andre. Finnene kan vokse ut igjen, men det kommer an på hvor stor skaden er.
Jeg har et kar på 200 liter nå, det glemte jeg helt å nevne. Ja, jeg er klar over at guramier kan være nokså aggressive, men jeg har aldri sett de gå løs på gullfisken min. Dessuten er det ikke Slørhale jeg har, men av den naturlige varianten. Hun klarer seg jo fint, svømmer rundt og har det greit, men det gjør meg trist å se henne slik
Par av artene dine kan være ganske aggressive, guramiene som dere har nevnt samt siamesiske algespiserne. Disse er også stimfisk og bør holdes minst 5-6 stk sammen. Har lest flere poster hvor de som har ett mindre antall har mer aggrisivitet enn de som holder en gruppe fra 5 stk og oppover.

Kan noen av artene dine ha vært i lek og gullfisken har kommet litt for nær? Har du satt inn noen nytt i akvariumet som den kan ha skadet seg på?

Jeg ville også ha fulgt litt med hva som skjer med de aggressive artene da lyset går av. Kan være da dem går til angrep.
Har gjort som du har sagt, men ikke funnet noe tegn. Jeg tror jeg også vet nå hvorfor hun mistet finnene sine, takk for svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap