Sand i akvariet..
Postet 27.06.06 kl 21:11
Legger inn et svar av Frank
Du finner gode tips i denne tråden
Frank AngellStemmer at fin sand kan gi problemer, både i form av forurensing og pumper. Altså: Man kan ikke ha ekstremt med vannbevegelse, jo finere sanden er, jo større sjangs for at det virvles opp noe med strømmen i karet. Det jeg kaller sand, har kornstørrelse 0,2-1,5mm. Større blir grus (og etterhvert stein), og mindre enn 0,2mm kaller jeg rett å slett støv. Om man plages med at det oppstår lukt i karet fra bunnlaget, kan dette tyde på at det er for mye nedbrytbart materiale som ender i bunnlaget. Redusert formengde, samt hyppigere slamsuging eliminerer noe av dette problemet. Om man har sandbunn, er det også en fordel med økt sirkulasjon i bunnlaget. Sandsneiler er så og si en kostnadsfri måte å gjøre dette på. Alternativet er varmekabler, eller fisk som graver og styrer ;)
Du finner gode tips i denne tråden
Postet 27.06.06 kl 22:29
Postet 28.06.06 kl 10:54
All fisk kan selvsagt leve over sandbunn De fleste planter trives også i ett så fint bunnlag, og vokser minst like bra som i grus.
Når det gjelder det karet ditt og sandbunn, bør du være obs på at mye av vannet som går inn i filteret, går inn nederst på filterhuset. Det er altså en vis fare for at noe sand ender i filteret. Ennå en ulempe med disse filterboksene til Juwel
Når det gjelder det karet ditt og sandbunn, bør du være obs på at mye av vannet som går inn i filteret, går inn nederst på filterhuset. Det er altså en vis fare for at noe sand ender i filteret. Ennå en ulempe med disse filterboksene til Juwel
Postet 28.06.06 kl 10:58
Postet 28.06.06 kl 11:00
Faren er at svampene tetter seg mye fortere en dem bør, og man blir nødt til å rense oftere enn nødvendig. Hyppigere filterrens er aldri noe positivt.
Noe sand vil etterhvert kunne bli liggende i bunnen av filterhuset, og det er jo ingen vits.
Det går imidlertid ann å sette noe foran dette innsuget, som demper problemet. F.eks en bit blåsvamp
Hvor mange kilo du trenger, tja, vet ikke helt
Normalt har man ett lag på 5cm i snitt i karet. Antar at karet ditt er 50x120 bunnflate, altså trenger du ca 30L sand. Vet rett å slett ikke vekta på denne sanden, så jeg tør ikke si hvor mange kilo som skal til for å utgjøre 30L
Noe sand vil etterhvert kunne bli liggende i bunnen av filterhuset, og det er jo ingen vits.
Det går imidlertid ann å sette noe foran dette innsuget, som demper problemet. F.eks en bit blåsvamp
Hvor mange kilo du trenger, tja, vet ikke helt
Normalt har man ett lag på 5cm i snitt i karet. Antar at karet ditt er 50x120 bunnflate, altså trenger du ca 30L sand. Vet rett å slett ikke vekta på denne sanden, så jeg tør ikke si hvor mange kilo som skal til for å utgjøre 30L
Postet 28.06.06 kl 11:24
Postet 28.06.06 kl 11:27
30L bunnlag kan fort stemme med 50Kg. Sand\ grus er jo tross alt en tanke tyngre enn vann
Om du skal bytte bunnlaget, ville jeg tatt vare på ca 50% av akvarievannet, gjerne mer. Fyll dette i store baljer. Her kan planter\ fisk være mens du romsterer og "herjer".
Å fjerne grusen mens fiskene er der er selvsagt mulig, men du verden hvor dette grumser vannet. Unødig stress for fiskene vil det også bli
PS: Siden karet blir tomt for vann, bør du legge filtersvampene i en bøtte akvarievann, slik at bakteriene ikke tørker inn
Om du skal bytte bunnlaget, ville jeg tatt vare på ca 50% av akvarievannet, gjerne mer. Fyll dette i store baljer. Her kan planter\ fisk være mens du romsterer og "herjer".
Å fjerne grusen mens fiskene er der er selvsagt mulig, men du verden hvor dette grumser vannet. Unødig stress for fiskene vil det også bli
PS: Siden karet blir tomt for vann, bør du legge filtersvampene i en bøtte akvarievann, slik at bakteriene ikke tørker inn
Postet 28.06.06 kl 11:56
Endret: 28.06.06 kl 11:57
Jeg har også et spørsmål ang. sand i akvariet..
Har et 21L med sand men det står bare å godgjør seg for tiden, men lurer på hvordan det blir med slamsuging med hevert med sand?
Med grusen pleier jeg jo å virvle opp grus så jeg får med meg det som er på bunn og den suger opp alt, men sand er jo mye mindre så det kommer jo til å gå rett i bøtta. Hvordan gjør folk dette?
Har et 21L med sand men det står bare å godgjør seg for tiden, men lurer på hvordan det blir med slamsuging med hevert med sand?
Med grusen pleier jeg jo å virvle opp grus så jeg får med meg det som er på bunn og den suger opp alt, men sand er jo mye mindre så det kommer jo til å gå rett i bøtta. Hvordan gjør folk dette?
Postet 07.05.09 kl 12:44
Tomat-MariaJeg har også et spørsmål ang. sand i akvariet.. Har et 21L med sand men det står bare å godgjør seg for tiden, men lurer på hvordan det blir med slamsuging med hevert med sand? Med grusen pleier jeg jo å virvle opp grus så jeg får med meg det som er på bunn og den suger opp alt, men sand er jo mye mindre så det kommer jo til å gå rett i bøtta. Hvordan gjør folk dette?
Det er mange tråder ang. tema, blant annet denne
Postet 07.05.09 kl 14:35
Postet 10.05.09 kl 21:58
Tomat-MariaMed grusen pleier jeg jo å virvle opp grus så jeg får med meg det som er på bunn og den suger opp alt, men sand er jo mye mindre så det kommer jo til å gå rett i bøtta. Hvordan gjør folk dette?
Med sand vil det som vanligvis gjemmer seg nede i grusen legge seg oppå sanden. Du behøver dermed ikke rote rundt i bunnsubstratet for å få frem slammet.
Med litt trening finner du ut akkurat hvor nærme sanden du kan gå med avsuget for maks avtrekk av slam uten å dra med sand.
Postet 10.05.09 kl 23:01
FishFaceVelg grus etter min mening
Må bare huske på at med grus begrenser det seg hva slags arter en kan ha - om en vil at de skal trives. Mange arter trenger sand for å trives og kunne holde på med naturlig adferd
Eksempler er en del (alle?) maller, alle corydoras, dvergciklider, større ciklider, kuhliiål... egentlig de fleste fisk som lever på/ved bunnen av akvariet.
Enklere å gå for sand med en gang, enn å måtte tømme alt og bytte fordi en plutselig fisk lyst på en eller annen fisk som vil/må ha sand.
Postet 10.05.09 kl 23:15
Jeg har flere akvarier med sandbunn. Har også juvel innvendig filter i noen av dem. Har ikke hatt problemer med sand inni filterpoksen eller i svampene. Jeg fylte ca 30 kg. sand i et juwel 220 l panorama. (120 X 50) Men mengden sand er vel litt hva du ønsker. Jeg har masse sand snegler i de karrene. de hjelper med å filtrere sanden å det avfallet som legger seg oppå sanden
Postet 10.05.09 kl 23:37