Sand i akvariet..

Har veldig lyst på sand i akvariumet mitt... kan all fisk være i sand? Og hvordan er det å feste planter? (Jeg har et 240liter, juwel) Åssen fungerer pumpa når man har sandbunn?

Legger inn et svar av Frank

Frank Angell
Stemmer at fin sand kan gi problemer, både i form av forurensing og pumper. Altså: Man kan ikke ha ekstremt med vannbevegelse, jo finere sanden er, jo større sjangs for at det virvles opp noe med strømmen i karet. Det jeg kaller sand, har kornstørrelse 0,2-1,5mm. Større blir grus (og etterhvert stein), og mindre enn 0,2mm kaller jeg rett å slett støv. Om man plages med at det oppstår lukt i karet fra bunnlaget, kan dette tyde på at det er for mye nedbrytbart materiale som ender i bunnlaget. Redusert formengde, samt hyppigere slamsuging eliminerer noe av dette problemet. Om man har sandbunn, er det også en fordel med økt sirkulasjon i bunnlaget. Sandsneiler er så og si en kostnadsfri måte å gjøre dette på. Alternativet er varmekabler, eller fisk som graver og styrer ;)

Du finner gode tips i denne tråden

Kan all fisk ha sandbunn? Og åssen er det med å feste planter?
All fisk kan selvsagt leve over sandbunn De fleste planter trives også i ett så fint bunnlag, og vokser minst like bra som i grus.

Når det gjelder det karet ditt og sandbunn, bør du være obs på at mye av vannet som går inn i filteret, går inn nederst på filterhuset. Det er altså en vis fare for at noe sand ender i filteret. Ennå en ulempe med disse filterboksene til Juwel
er det noe fare med det? eller blir det bare det å passe på å rense filteret i pumpa oftere? Hvor mange kg sand trenger jeg i et 240liter?

Faren er at svampene tetter seg mye fortere en dem bør, og man blir nødt til å rense oftere enn nødvendig. Hyppigere filterrens er aldri noe positivt.
Noe sand vil etterhvert kunne bli liggende i bunnen av filterhuset, og det er jo ingen vits.
Det går imidlertid ann å sette noe foran dette innsuget, som demper problemet. F.eks en bit blåsvamp

Hvor mange kilo du trenger, tja, vet ikke helt
Normalt har man ett lag på 5cm i snitt i karet. Antar at karet ditt er 50x120 bunnflate, altså trenger du ca 30L sand. Vet rett å slett ikke vekta på denne sanden, så jeg tør ikke si hvor mange kilo som skal til for å utgjøre 30L
jeg fikk beskjed om at når jeg skulle kjøpe grus måtte jeg ha 50kg? Men om jeg vil bytte til sandbunn.... må jeg skifte ut alt vannet igjen? Eller kan jeg bare ta ut planter og det som er der?
30L bunnlag kan fort stemme med 50Kg. Sand\ grus er jo tross alt en tanke tyngre enn vann

Om du skal bytte bunnlaget, ville jeg tatt vare på ca 50% av akvarievannet, gjerne mer. Fyll dette i store baljer. Her kan planter\ fisk være mens du romsterer og "herjer".

Å fjerne grusen mens fiskene er der er selvsagt mulig, men du verden hvor dette grumser vannet. Unødig stress for fiskene vil det også bli

PS: Siden karet blir tomt for vann, bør du legge filtersvampene i en bøtte akvarievann, slik at bakteriene ikke tørker inn
Jeg har også et spørsmål ang. sand i akvariet..
Har et 21L med sand men det står bare å godgjør seg for tiden, men lurer på hvordan det blir med slamsuging med hevert med sand?
Med grusen pleier jeg jo å virvle opp grus så jeg får med meg det som er på bunn og den suger opp alt, men sand er jo mye mindre så det kommer jo til å gå rett i bøtta. Hvordan gjør folk dette?
Tomat-Maria
Jeg har også et spørsmål ang. sand i akvariet.. Har et 21L med sand men det står bare å godgjør seg for tiden, men lurer på hvordan det blir med slamsuging med hevert med sand? Med grusen pleier jeg jo å virvle opp grus så jeg får med meg det som er på bunn og den suger opp alt, men sand er jo mye mindre så det kommer jo til å gå rett i bøtta. Hvordan gjør folk dette?

Det er mange tråder ang. tema, blant annet denne
Hvis jeg var deg ville jeg ikke hatt sand, men isteden grus.
Om du velger sand vil du fort angre, for fin sand ser du all dritten som havner på bunn. Velg grus etter min mening
Tomat-Maria
Med grusen pleier jeg jo å virvle opp grus så jeg får med meg det som er på bunn og den suger opp alt, men sand er jo mye mindre så det kommer jo til å gå rett i bøtta. Hvordan gjør folk dette?

Med sand vil det som vanligvis gjemmer seg nede i grusen legge seg oppå sanden. Du behøver dermed ikke rote rundt i bunnsubstratet for å få frem slammet.
Med litt trening finner du ut akkurat hvor nærme sanden du kan gå med avsuget for maks avtrekk av slam uten å dra med sand.
FishFace
Velg grus etter min mening

Må bare huske på at med grus begrenser det seg hva slags arter en kan ha - om en vil at de skal trives. Mange arter trenger sand for å trives og kunne holde på med naturlig adferd

Eksempler er en del (alle?) maller, alle corydoras, dvergciklider, større ciklider, kuhliiål... egentlig de fleste fisk som lever på/ved bunnen av akvariet.

Enklere å gå for sand med en gang, enn å måtte tømme alt og bytte fordi en plutselig fisk lyst på en eller annen fisk som vil/må ha sand.

Jeg har flere akvarier med sandbunn. Har også juvel innvendig filter i noen av dem. Har ikke hatt problemer med sand inni filterpoksen eller i svampene. Jeg fylte ca 30 kg. sand i et juwel 220 l panorama. (120 X 50) Men mengden sand er vel litt hva du ønsker. Jeg har masse sand snegler i de karrene. de hjelper med å filtrere sanden å det avfallet som legger seg oppå sanden
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap