Hvilket Fotoutstyr bruker du?

Jeg har sett mangen pene bilder her på forumet. Så jeg lurer på hva dere bruker av utstyr for og ta gode bilder. Er det mobil eller speilrefleks/kompakt kamera Eller hva med videokamera.
Selv har jeg et Canon EOS 400D med 18-55 objektiv. (Skal snart handle Macro objektiv). Når økonomien tillater det, Og det blir ikke dette året

Andreas Bjørvik

PS. Det er sikkert mangen som lurer på det samme som meg.
HP R707
Jeg bruker en HP R707, et kompaktkamera. Kamera har rukket å bli 3 år gammelt, men har respektable 5.1 megapixel og en 3x optisk zoom. Det har også digitalzoom, men den brukes skjelden da det er bedre å redigere (crop) i Photoshop efterpå. Har tatt ca 4000 bilder med dette kameraet, en del av disse er bilder i makro/nær klassen.

Er jeg så fornøyd med kamera i akvariesammenheng?
Svaret er i beste fall et tja. Har noen bilder i plante og fiskedatabasen (5 eller 6), men det ligger en del jobbing og forsøk bak hvert bilde.
I første omgang er lys et vesentlig behov, og selv med diverse forsøk på tilleggsbelysning (dagslyslampe, byggbelysning...) så har det ikke vært spesielt vellykket. Det er relativt vanskelig å styre et kompaktkamera manuelt, og i alle fall med dette kamera er den manuelle funksjonen for fokus helt uegnet for akvariebilder - for stort krav til nøyaktighet. Må med andre ord stole 100% på autofokus, og det medfører et antall nesten skarpe bilder og bilder med feil fokus. Jammen bra at bilder er gratis med digitalkamera! Det har blitt mye sletting. Bildet av en dolkestikktetra er et slik nesten bilde.

Har fotografert i mange år, i all hovedsak med Canon og Nikon speilrefleks. Gikk over til Nikon for ca. 10 år siden, men har ikke tatt skrittet helt ut til digital SLR enda. Dét er neste skritt. Vurderer nå Nikon D80 mot D200, og heller nok efterhvert mot D200-en. Den er ganske tilsvarende i spesifikasjon som den F90X filmbaserte SLR-en jeg er vant til. Neste skritt er selvsagt å få finansministeren hjemme med på planene... :o)
Jeg bruker et Canon EOS20D med 50 og 100mm makro.

De fleste kjøper seg dyre kameraer og heftige objektiver, men glemmer belysningen.

Dem som lærer å bruke en eller annen form for eksternblitz vil ofte stille i en helt annen divisjon innen akvariefotografering enn dem som nøyer seg med lysrørene eller den innebygde blitzen.

Jeg bruker Finepix s602z. Veldig fornøyd med det! Egentlig Pappa sitt men det er bare jeg som bruker det!
Jeg bruker Nikon D-70, Canon 20D, og har til tider lånt ett Canon 5D.
Det lønner seg å få så lav ISO som mulig for å redusere støyen. Siden fisken beveger seg så er det også fordelaktig å ha en lukkertid på mer enn fokallengden, dvs hvis du bruker 50mm "zoom" på objektivet, så burde ikke lukkertiden være på mindre enn 1/50 sek. Itillegg så kommer blenderåpningsverdien inn. Men lav ISO og rask lukkertid slipper inn lite lys, så det krever gode objektiver.

Det er en relativt bra artikkel her inne når det gjelder foto.

Rotet meg nesten bort her jeg.
Legger ved etpar bilder. ett av en Prakt Botia tatt med ISO 800 (legg merke til hvor mye støy det er), ett av en Ancistrus tatt med ISO 100 og blender f:1,2 lukkertid 1/100, det av argusen har samme instillinger som det av ancistrusen Alle er tatt uten blitz.

(Bilde av Ancistrus og Argus er tatt av Svein Sætre)

[External Image]
Har Canon Ixus 40, men akter å handle meg et Canon EOS400D med standard linsen + en EF-S 60mm makrolinse når det blir midler.

Foreløpig blir det med Ixusen, men tenker å få lånt Nikon dig. speilrefleks kameraet fra jobben og prøve meg litt med det også.

(har ikke gidda redigere vekk bakgrunnen på bildet ettersom ansiktet er utav fokus og bildet dermed ubrukelig)
Jeg har et Canon 300D med EF-S 60mm makrolinse. Jeg bruker også Canon Speedlite 430Ex blitz. Jeg er nybegynner som "akvariefotograf". Mener som Håvard at skikkelig belysning i form av en ekstern blitz eller en annen form for kraftig belysning er viktig for et godt resultat. Merket stor forskjell før og etter at jeg kjøpte blitzen, på kvaliteten på bildene mine.
Da har jeg oppgradert mitt fotoutstyr. Makrolinsen er i hus Canon EF-S 60mm Makro. I tillegg har jeg skaffet meg noen Studio Blitz'er. Jeg har 3 foreløpig men det kommer 2 til. Da er det tilsammen 5 Å det er ikke noe annet og si enn at kvaliteten på bildene er sinnsykt mye bedre nå enn tidligere.

Bilde 1: Intern Blitz
Bilde 2: Studio Blitz

Kun med vanlig intern blitz på kamera

[External Image]

Med Studio Blitz(Bilde er tatt med bare en studio Blitz)
ISO:100
Blender: 18
Lukketid: 250

[External Image]

Andreas Bjørvik
Blitz er nesten et must ja, spesielt når det er motiver med bevegelse, må ha det når jeg blir rik. Ble et flott bilde det.
Blitzene som jeg kjøpte var ikke noe spesielt dyre synnes da jeg. 63.99£ eller ca 750-800,- Det var ikke så helt gale. Med tanke på hvor stor forskjell det er på bildene. Jeg kjøpte mine på[URL=http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320140634635 ] E-Bay[/URL]. Han som selger disse er meget seriøs og svarer på alt du måtte ønske. Absolutt og annbefale disse blitzene som er gode nok til oss dødelige

Må bare takke Håvard som fant disse blitzene.

Andreas Bjørvik

Grattis med mer lys Og grattis med et skikkelig skarpt makroobjektiv. Det går ikke an å angre på kjøp av det til akvafoto. Til annen makrofotografering kan det ofte bli litt i korteste laget er min erfaring (insekter f.eks.).

Jeg benytter stort sett 60 mm til mine bilder, men større fisk så funker også 18-70 mm. Av belysning så benytter jeg gjerne en ekstern blitz på kabel og kjører da helt manuelt program, da den ikke er særlig kompitabel til kameraet. Duger gjør det jo. Ellers så tar jeg også bilder uten blitz endel der akvariebelysningen er ok. Skrur heller opp ISOen. Til webbruk funker jo det helt ok.

Bilde 1: ISO 800, f/3,3, 1/80 sek. Ingen blitz.
Bilde 2: ISO 640, f/25, 1/500 sek. Ekstern blitz.
Bilde 3. ISO 200, f/14, 1/320 sek. Ekstern blitz.

Alle bilder tatt i RAW-format. Etterjustert i RawShooter Essential + Photoshop.
Vil også vise Svart neontetra fotografert uten blitz:

ISO 400, f/3,8, 1/100 sek. Belysningen er 2x15W i 63-liter.
Inaktiv bruker
Jeg bruker Canon 350D med Canon 18-55 og Sigma 75-300 objektiv. Har planer om å kjøpe blitz etter hvert
Det er faktisk akkurat samme utstyret som jeg har. Morsomt.
Bjarne
Grattis med mer lys :) Og grattis med et skikkelig skarpt makroobjektiv. Det går ikke an å angre på kjøp av det til akvafoto. Til annen makrofotografering kan det ofte bli litt i korteste laget er min erfaring (insekter f.eks.).

Jeg angrer ikke på at jeg kjøpte dette objektive og blitzene i det hele tatt.

Bjarne
Jeg benytter stort sett 60 mm til mine bilder, men større fisk så funker også 18-70 mm.

Den der 18-75 mm objektive følger det med i kamera pakken som "Original" objektiv.

Bjarne
Bilde 1: ISO 800, f/3,3, 1/80 sek. Ingen blitz. Bilde 2: ISO 640, f/25, 1/500 sek. Ekstern blitz. Bilde 3. ISO 200, f/14, 1/320 sek. Ekstern blitz. Alle bilder tatt i RAW-format. Etterjustert i RawShooter Essential + Photoshop.

Jeg ser du kjører ned blenderen en del. Med tanke på lav blender prøver du og ta bilde av en fisk ifra siden. Det er vel ikke akkuratt noe bra og ta bilde ifra hode og bakover, siden det blir uskarpt. Bilde av Diskusen var jo ganske bra.

Andreas Bjørvik
Får man tatt bilde av fisk vinkelrett fra siden så kan en gjerne velge en stor blender (lite blendertall) for da å få en uskarp og diffus bakgrunn. Dette gjelder såvel blitzbilder som bilder tatt uten blitz.

Ved å fotografere med stor blender så kan bildet bli "ryddigere" da en unngår å få så mye av bakgrunnen skarp. Skarp bakgrunn med mye detaljer og "rot" drar ofte fokuset bort fra hovedmotivet, eller hovedmotivet kan forsvinne i bakgrunnen. En større avstand til bakgrunnen gjør også nytten.

På den annen side så kan jo også meningen være å vise endel av interiøret hvor motivet befinner seg og da er jo en mindre blender (større blendertall) å foretrekke.

Vedlagt bilde er tatt nesten forfra med stor blender. Ikke akkurat noe godt artsbilde da, men kanskje mer kunstnerisk

18-70mm objektivet fulgte med Nikonkameraet. Såkalt "Kit". Meget godt objektiv sådann.
Jeg gjør dette
Vel vel...

Jeg bruker et helt ok og brukbart Nikon D50, med 70-300 mm

For og få til "ok" bilder pleier jeg og sette på laveste blender, og litt høyere lukkerhastighet enn anbefalt(Jeg synes litt mørskere bilde blir finere i akvariesammenheng), og i og med at objektivet mitt skaper god dybdeskarphet..
Jeg setter ISO på 1600 for og få bedre lys.
Jeg bruker også stativ, for og holde kameraet rolig, og setter kameraet på timer, når jeg ser fisken er rolig(Da får du det aller beste bildene, men er også en gambling)
Skrur også av alt annet lys utenom Akvariet

Dette gir helt brukbare bilder(Bare og se fra min 180 liter)

Og de aller fleste bildene mine er tatt med lukekrtid på 80, og blender på 5.6

Hvis man skal ha det helt perfekt, tror jeg t5 rør, sammen med en reflektor(Lag en selv av enten hvitt laken, eller sølvpapiir på papplate).
Da får du sent tilbake en del av lyset som går ut i rommet

Blits er jeg ikke noe fan av i akvariet. Da må det isåfall være en ekstern blitz som blitser hele akvariet og ikke bare objektet, da blir det mye gjennskinn

Lykke til
Oppdaterer denne tråden med å minne om fotokonken
Da var endelig nytt fotoutstyr i hus.

Kameraet fikk jeg forrige Onsdag, men objektivet reknet jeg ikke med å få før til Mandag.

Våknet i dag tidlig av mobilen, melding fra Posten om at linsa kunne hentes.

Lenge siden denne gutten var så kjapp ut av senga en Lørdags morgen.

Canon EOS 40D
Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM
Lexar Professional CompactFlash 4GB 133X Speed

Nå blir det myyyye testing fremover.
Høres ut som du går en fin-fin påskeferie i møte da, Morten
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap