hvordan kjøpe akvarieutstyr over eks eBay?

om man går inn på www.eBay.com og søker på eks "Fish tank", "aquarium" eller liknende,så popper det opp flere tusen annonser om akvarier, filtre, utstyr, pynt, bøker osv som er til salgs.
å mye av det som dukker opp, virker veeeldig fristende å kjøpe.
f.ks kunne jeg gjerne tenkt meg ett større akvarium en det jeg har nå.
akkurat ett akvarium er kanskje ikke det beste å kjøpe da. i og med at det jo skal fraktes såpass langt. veldig surt om det skulle bli ødelagt på veien.
men pyntegjenstander o.l hadde jo vært kjekt å kjøpt! utrolig mye stilig! å selv om det ikke alltid er like billig på eBay, så er det nesten garantert billigere en i dyrebutikken! *grøsse bare jeg tenker på prisene*
men, lita og dum som jeg er, har jeg aldri fortsått hvordan jeg handler over eBay! hvordan fungerer dette? det skal jo betales i dollar mye av tiden!
hvordan regner man ut hvor mye det blir i norske kroner?
er det hele veldig avansert?
og blir eventuelle ting man kjøper, fort veldig dyrt i frakt?
er det i det hele tatt noen vits i å handle over eBay??!

hadde håpet det var noen her som har gjort det før å som kan hjelpe meg.

gått å lurt litt på dette sjø.
eneste jeg vet, (eler tror, er at man må ha en profil og logge inn på for å handle.

Ved å bruke denne så kan du regne ut alle valuta typer du ønsker og den er oppdatert til enhver tid

Når det gjelder å regne ut frakt så kommer slikt ann på hvor fort og hvor mye det er snakk om. Jeg anbefaler UPS da det er et veldig pålitelig frakt firma og i tillegg er de veldig raske.

Jeg bruker de så ofte som mulig når jeg handler airsoft utstyr. Da kan det gå så kjapt som 2 døgn fra en pakke er sendt fra hong kong til det er på døra

De har litt høyere priser enn visse andre selskap men ikke så høye at det er til å grine av. Forskjellen i pris er vel verdt det.
Man bør skaffe seg en Ebay konto, og deretter en Paypal konto som man verifiserer kjappest mulig (du gjør en betaling på noen få dollar, på din VISA utskrift får du da noe tekst som du skriver inn i kontoen din på Paypal, på den måten vet de at det faktisk er du som eier kortet. Mange som tar imot betaling med Paypal krever dette. De få dollarne får du tilbakeført Paypal kontoen din).

Nettbetaling der er trygt så lenge du bruker Paypal sine egne linker, de dekker det om du skulle bli svindla. Det skjer, men ikke ofte (du kan sjekke karakterene til selgerne såklart). Har aldri skjedd meg. Har handlet 15-20 ting på Ebay siste par år. Mange hundrevis av ting fra inn og utland sånn ellers, men har et eget kredittkort til nettbruk Mye svindel der ute hvis man ikke passer på, det er ihvertfall sikkert. Men unngått det selv.

Når det gjelder frakt, på Ebay sendes ting stort sett med USPS, det er stort sett for dyrt å sende med UPS over havet, ihvertfall småting. Hvis man kan velge mellom alle fraktfirma så er Fedex på toppen av min liste med DHL hakk i hæl. DHL er UTROLIG effektive. Frakta min Xbox360 fra Stavanger til Tyskland og tilbake igjen (med en servicepause hvor Microsoft fant en ny 360 til meg på 2-3 dager) på under en uke inkludert helga. En venn fra Finland der de brukte UPS tok det 14 dager :P

Men som sagt, det blir nok sendt med posten slike småting. Du kan også bruke Ebay fra England, co.uk istedet for .com , der er det også noen selgere fra Hong Kong. Disse sender med registrert post som oftest, da må du signere på postkontoret, men dette er kjapt framme, stort sett ca. 5 dager. Da sløser posten en dag her. Fra England går det to dager her, med en sløsedag, så nesten fortere enn internt i Norge. Fra USA går det stort sett 7-8 dager, spørs på størrelse. Sånn, et langt lynkurs :P Håper du ble klokere.

En viktig ting på Ebay er å sjekke først om de sender Worldwide eller til Europe. Og så er det å sjekke fraktprisen i kalkis nedpå siden eller spør selger. Mange tar GROV fraktpris på billige produkter. Ofte det de tjener på. Det svarer seg å handle der de bruker dollar nå såklart, den er vel på ca. 6.3 for øyeblikket.
Hehe erfaringer med forskjellige fraktfirmaer varierer vel en del

Ups brukte ofte over 1 uke på samme strekning som UPS gjorde fra hong kong :P
oki! danke! har dere hadlet over eBay før?
Som jeg sa (ja jeg vet, litt lang post :P) 15-20 ganger eller noe sånt. Ihvertfall i nåværende versjon.
Ciklide
oki! danke! har dere hadlet over eBay før?

Heisann ja

Har handlet over ebay før jeg.. Og er veldig fornøyd med det.
Ikke akkurat akvarie artikler men bil rekvisita.

Alt jeg har handlet har kommet trygt fram, og helt inntakt.

biXen
Som jeg sa (ja jeg vet, litt lang post :P) 15-20 ganger eller noe sånt. Ihvertfall i nåværende versjon.

joda jeg leste posten din. jeg tenkte på de andre som hadde svart.
men tusen takk. det du skrev var veldig lærerikt. så jeg tror jeg skal prøve eBay du!

uhm.. er det aldersgrense for å handle eller noe sånt?
:P

jeg har nok ikke visa, bare vanlig bankkort, og etter min flax, så funker sikkert ikke det.
men mamma har visa.
(jada, vi støtter oss opp mot mamma!! :P hvordan vil livet mitt ende??!)

om mamma nekter å betale så får jeg vel vente noen år da! :P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap