Litt utregning av volum
Heisann, da har vi endelig fått ny leilighet noe som vil gi oss mere plass til akvarier. (WOHOOOOOOOOOOOOO)
Etter å ha sett et prosjekt på en hjørnehylle med akvarier på en dansk nettside så har vi også lyst til å prøve dette prosjektet.
Problemet er bare at jeg og matte ikke kommer så godt overens.
Men jeg vet det er noe flinke sjeler som kan hjelpe meg med og regne ut volumet, antall liter, på dette akvariet:
(Tegne kunnskapen min er omtrent som matte kunnskapen)
Et lite bonus spørsmål er hvor lang er sidene på akvariet?
På forhånd takk
Etter å ha sett et prosjekt på en hjørnehylle med akvarier på en dansk nettside så har vi også lyst til å prøve dette prosjektet.
Problemet er bare at jeg og matte ikke kommer så godt overens.
Men jeg vet det er noe flinke sjeler som kan hjelpe meg med og regne ut volumet, antall liter, på dette akvariet:
(Tegne kunnskapen min er omtrent som matte kunnskapen)
Et lite bonus spørsmål er hvor lang er sidene på akvariet?
På forhånd takk
Postet 14.04.07 kl 17:25
Postet 14.04.07 kl 17:45
36L
Og så matte sånn på en lørdag da...... Egentlig mangler det en opplysning for å løse oppgaven. Men jeg antar at dette karet skal passe i et vanlig 90-graders hjørne, så da må vinkelen mellom frontglass og side være 45 grader. Da blir avstand mellom front- og bakglass 30 cm. Arealet av en trapes er A=1/2(a+b)*h hvor a=70, b=10 og h=30. Volum = Areal*høyde. Dette skulle gi 36L (mulig jeg har gjort en feil, det høres litt lite ut??)
Og lengden av siden skulle bli ca 42,43 cm.
(Uæææhhhh, håper dette stemmer
Og lengden av siden skulle bli ca 42,43 cm.
(Uæææhhhh, håper dette stemmer
Postet 14.04.07 kl 17:52
Endret: 14.04.07 kl 18:06
Postet 14.04.07 kl 17:53
Eh,
Om vi latet som om akvariumet var spist inn mot hjørnet i rommet, vet vi jo vinklene og nok sider til å regne dette ut med cosinus/sinus/tangens?
Ikke at jeg husker reglene...
Ikke at jeg husker reglene...
Postet 14.04.07 kl 18:05
36 liter høres meget riktig ut, Henriflette.
Ida; karet ditt blir ganske likt dette Håvard satte opp nylig.
Kanskje litt inspirasjon?
Ida; karet ditt blir ganske likt dette Håvard satte opp nylig.
Kanskje litt inspirasjon?
Postet 14.04.07 kl 18:16
svaret skulle bli;
Enkleste måten å regne ut dette er å tenke seg frontruten som en side i en firkant, regne ut volumet for en firkant med målene 70x70x30 og så dele dette på på 4, gjenta det samme med hjørnet og så får du det utvendige volumet. 7x7x3/4 - 1x1x3/4=36 liter
Sidene blir sin 45 x 70= 49,49 cm fortsatt utvendige mål.
Enkleste måten å regne ut dette er å tenke seg frontruten som en side i en firkant, regne ut volumet for en firkant med målene 70x70x30 og så dele dette på på 4, gjenta det samme med hjørnet og så får du det utvendige volumet. 7x7x3/4 - 1x1x3/4=36 liter
Sidene blir sin 45 x 70= 49,49 cm fortsatt utvendige mål.
Postet 14.04.07 kl 18:31
Endret: 14.04.07 kl 18:33
Å tusen takk for svar!
Håper det ikke ble alt for mye hjerneviding på lørdagskvelden.
Karet blir nok ganske likt håvard sitt men det skal være en reol med 3 stykker som bygges opp i et hjørne.
36 liter bør jo kunne romme litt yngel samt og ha et kar eller to med noe annen spennende småfisk.
Grunnen til at vi vil ha det flate stykket bak på akvariet er at da kan ledninger og diverse plasseres fint bak der og gå rett ned til gulvet.
Inspirasjon er hentet fra dette bildet:
Håper det ikke ble alt for mye hjerneviding på lørdagskvelden.
Karet blir nok ganske likt håvard sitt men det skal være en reol med 3 stykker som bygges opp i et hjørne.
36 liter bør jo kunne romme litt yngel samt og ha et kar eller to med noe annen spennende småfisk.
Grunnen til at vi vil ha det flate stykket bak på akvariet er at da kan ledninger og diverse plasseres fint bak der og gå rett ned til gulvet.
Inspirasjon er hentet fra dette bildet:
Postet 14.04.07 kl 19:42
Endret: 14.04.07 kl 19:43
Nils Vollstadsvaret skulle bli; Enkleste måten å regne ut dette er å tenke seg frontruten som en side i en firkant, regne ut volumet for en firkant med målene 70x70x30 og så dele dette på på 4, gjenta det samme med hjørnet og så får du det utvendige volumet. 7x7x3/4 - 1x1x3/4=36 liter Sidene blir sin 45 x 70= 49,49 cm fortsatt utvendige mål.
sin45 * 70 er lengden på siden av den fulle trekanten, IKKE av sidene i akvariet. Sidene kan regnes ut etter
L = 70cm*sin45 - 10cm*sin45 = 49,49cm - 7,07cm = 42,42 cm (som jeg skrev over....)
Evt enklere: L = (avstand foran-bak)/cos45 = 30/cos45 = 42,43....
Kanskje litt flisespikkeri dette, men det er litt forskjell hvis man skal ha med disse målene til en glassmester.....
Postet 14.04.07 kl 20:11
HenrifletteKanskje litt flisespikkeri dette, men det er litt forskjell hvis man skal ha med disse målene til en glassmester.....
Har selv ikke tatt hensyn til glasstykkelsen her da, og har regnet som om glasset ikke har noen tykkelse. Dette må man vel ta hensyn til når glasset skal skjæres, men da må man vel også vite noe om hvordan glasset skal "stables"
Postet 14.04.07 kl 20:15
Det er ett så fantastisk lite volum du mister med denne lille veggen bak, at det ikke er noe enormt tap.
Hvordan ville det være å strekke karene 5 cm til i høyde? Syntes karene virket litt lave på bildet. Du får jo også hele 6 liter ekstra å håndtere med dette
Hva tenker du angående filtrering? Lys?
2x15W skulle det være plass til over hvert kar, sikkert også 2x 18\20W (eller ett av hvert.)
Hvordan ville det være å strekke karene 5 cm til i høyde? Syntes karene virket litt lave på bildet. Du får jo også hele 6 liter ekstra å håndtere med dette
Hva tenker du angående filtrering? Lys?
2x15W skulle det være plass til over hvert kar, sikkert også 2x 18\20W (eller ett av hvert.)
Postet 14.04.07 kl 22:39
Frank AngellHvordan ville det være å strekke karene 5 cm til i høyde? Syntes karene virket litt lave på bildet. Du får jo også hele 6 liter ekstra å håndtere med dette ;) Hva tenker du angående filtrering? Lys? 2x15W skulle det være plass til over hvert kar, sikkert også 2x 18\20W (eller ett av hvert.)
Vel lys har jeg egentlig ikke tenkt over. Ang. filtrering så tenkte jeg kanskje et lite powerhead med svamp vil være det beste, ellers er jeg veldig åpen for forslag. De karene på bilde er laget med noe netting bak med noe filtermateriale i + luftepumpe (jeg syntes det så ut som om det var vanskelig hvis man feks skal rense dette). Men jeg heller mere til noe som er kanskje litt lettere og vedlikeholde.
Vi skal se leiligheten på mandag så vil vi få litt bedre inntrykk av hvordan vi skal planlegge hjørne akvarie og ikke minnst hvor mye av hjørnet vi kan bruke.
Jeg heller også litt mot at hvis vi skal ha sofaen på den ene veggen at det ville sett godt ut med et hjørne akvarie i hjørnene på hver side av sofaen. (TENK så fint lys det vil gi!)
Når det kommer til utregningen var det bare et løst forslag, vi kan sikkert få større høyde på akvariene eller bredere. Vi kommer nok til og bygge stilaset først også vil vi måle inn hvor stort glasset skal være.
Postet 15.04.07 kl 00:03
Endret: 15.04.07 kl 00:04
Postet 15.04.07 kl 00:16
Ahhh! Det var en god ide! Ja skaper man nok plass er nok det en god løsning.
Nå er 1. prosjekt og spare opp nok penger til 900 litern som helst skal stå klar når vi flytter.
Såå når vi har fått alt på plass så skal hjørne akvariet bygges.
Har også en liten plan om en reol på computer rommet hehe men den snakker jeg ikke høyt om helt enda. Samboern blir vel snart gal av alle ideene mine, men han skal ha hjørne reolen så da er vi jo på god vei
Nå er 1. prosjekt og spare opp nok penger til 900 litern som helst skal stå klar når vi flytter.
Såå når vi har fått alt på plass så skal hjørne akvariet bygges.
Har også en liten plan om en reol på computer rommet hehe men den snakker jeg ikke høyt om helt enda. Samboern blir vel snart gal av alle ideene mine, men han skal ha hjørne reolen så da er vi jo på god vei
Postet 15.04.07 kl 08:52