uvanlig fisk

jeg fikk et akvarium på 170 liter i går, dette har jeg tenkt å fylle med masse spennende fisk, men vet ikke hva jeg vil ha, jeg vil ikke ha noe du kan få hvor som helst i alle dyrebutikker, vil ha noen uvanlige og kanskje sjeldne fisk som også er pene og se på! noen som har peiling og forslag på noe jeg kunne kjøpt?
Det er ofte en grunn til at noen fisk ikke er vanlig i butikken. Grunner kan være at de er vanskelig å holde, har en adferd som ikke gjør dem enkel å ha sammen med andre fisk, at de er sjeldne -> dyre å kjøpe inn, ikke så "fine" å se på osv.
Er dette ditt første akvarie som du i tillegg nettopp har satt opp, vil jeg på sterkeste anbefale deg å kjøpe disse vanlige fiskene som du finner i akvariebutikken. Les om fiskene du ønsker deg, les om hvilke vannverdier fiskene skal ha, størrelsen på dem og hvor store akvarier de trenger.

I tillegg er det ganske lurt å se de medlemsakvariene som er avbildet. Her ligger nok den største utfordringen for de fleste. Hjelper ikke å ha "pene" fisker hvis akvarier ellers ikke er fint å se på.

Når du vet hvordan du vil at akvariet skal se se ut ut det på tide å tenke på om og eventuelle hvilke planter du skal ha. Gi disse tid til å begynne å vokse før du gjør så mye mere. Husk på at det tar laaaang tid å kjøre inn et nytt akvarie. Min erfaring er at først etter mange måneder begynner tingene å stabilisere se. Tålmodighet er en dyd i denne hobbyen.
Når så alt har stabilisert seg, algene er under kontroll, vannverdien er stabile og alt fungerer (ingen sykdommer osv) er tiden for å tenke på disse mere spesielle fiskene som ikke er så vanlig.

Hva som er pent er også i meget stor grad en smakssak. Det som for noen er drømmefisken, er helt utenkelig for andre å ta i med ildtang. Også kommer det i tillegg at smaken kan forandre seg. Ifra det å sitte å se på en fisk men fine farger, så blir kanskje ønsket om å oppdrette fisk viktigere. Det å se hvordan fisken pleier sin yngel, eller det å klare å få oppdrett på en fisk som man er blitt fascinert av er en spennende del av hobbyen.

Hvis du bruker fiskebasen her vil du finne utrolig mye fine fisker. Alt fra småe tetra, rasbora og barber som i stimer kan ta pusten fra noen og enhver, til sære fisk som kulefisk, til ciklider med en yngelpleie som er fasinerende, killi med en fargeprakt som kan ta pusten fra deg, labyrintfisker som puster luft, maller som er så "stygge" at de blir vakre igjen., levendefødene som kan få mange kull i året slik at du selv kan spesialisere deg på spesielle farger eller finner osv.
Sebrapleco?
Litt uvanlige, og veldig pene.
Evt. rovfisk, som sommerfuglfisk eller gjeddentannkarpe?
Takk for alle svar.
det er lenge siden jeg opprettet denne tråden, og siden det har det skjedd mye. jeg har flyttet inntil kjæresten, so også er veldig iskedilla. vi har hatt og har masse fine fisker, i 7 forskjellige akvarier.

vi har et på 620 er vi hadde 2 oscarer, men disse er flyttet, de fikk faktisk yngel, og det er de som nå bor i dette store karet, de er gaske mange, ca 150 stk tror jeg. kjempemorro å se de vokse for hver dag, de er 45 dager gamle og utrolig søte.

vi har et 450 liters kar, de oskarene går nå, og de går sammen med en del maler, en er pleco tror jeg, de andre kan jeg ikke navnet på. en øreål, vi har hatt en redtail catfish og en indisk knivfisk, men begge døde desverre, tror det var vandremalla som plagde de ihjel. vandremalla er nå plasser i et lite kar til den blir solgt, vil ikke ha den i nærheten av ocarene.

Ellers har vi 11 scalarer, 2 av de er et par og driver meg hyppig egglegging, vi har 3 albino pansermaler, 1 senagalbichir, 3 palettcilider,2 guramier, som har fått yngel tidligere, 3 metallpansermaller, 2 pilnebber, 2 spadenesemaller, masse eplesnegler og selvfølgelig noen pest snegler som har fulgt med på lasset. 2 ancistuser som har fått yngel idligere, sm vi en gang ikke var klar over da de var i et kar vi ikke ser hver dag.

akvarier og fisk er kjempemorro. særlig når du får yngel på fiskene også. på bildene ser du oscar yngel, oscarene og 3 palettciklider.
Så nydelige yngelen til oscaren er da! Skulle gjerne hatt noen sånne som forble små med de tegningene
ja de er helt nydelige. jeg gruer meg til å måtte selge de. blir ganske knyttet til sånne små nurk. sitter å duller med de hele dagen.
også blir de så glad når man kommer bort til glasset, sikkert fordi de tror de skal få mat, men det er litt morsomt...
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap