Aldri mer fiskefelle!

Nå går min hjemmelagete fiskefelle rett i bosset!
Laget en av en 1,5l brusflaske delt i to første gang jeg fanget corydorasene mine. Veldig greit og effektivt. Så latsabben meg brukte den igjen da jeg skulle fange opp noe yngel, molly og blågurami. Molyen kom fra det helt fint, men samtlige guramier døde i fellen, dette var på under en time. Lurte voldsomt på hva som kunne gjøre det, men kom i mitt stille sinn frem til at labyrintfisk måtte være veldig var for et eller annet.

Nå nettopp skulle jeg igjen ha tak i corydorasene, og ploppet fellen med fristende discusbits oppi. etter under en halvtime er fire SAE strøket med, og en cory prøvde seg som ryggsvømmer,men kom seg.

Hva skjer? Nitritt?? Og hvorfor gikk det så fint første gangen? Da mener jeg at fellen stod hele natten...
Har selv opplevd dette en gang med brusflaskemetoden. I en slik flaske som er agnet med fristende mat blir det liten sirkulasjon inni og dermed svært redusert oksygeninnhold. Trolig har fiskene blitt kvalt.

Jeg har gått bort fra en slik felle ved senere anledninger og benytter nå et lite terrariebur i plast og med et lokk jeg lukker igjen når fisken er kommet inn.
hvorfor ha felle? kan man ikke bare fange med håv eller noe?=P
Men... denne skjønte jeg ikke helt! "Under en time"skriver du.... betyr det at du legger fella oppi og går din vei? Står du ikke der og følger med da?

Jeg har fanget haugevis av fisk i felle, og har aldri opplevd noe slikt. Men jeg bruker [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2406&HKatID=]Genius Fish Trap[/URL], ikke hjemmelaget brusflaske-metoden.
Det har vært flere innlegg om dett her, og alle har mistet guramier. Disse fiskene tåler veldig dårlig at det blir lavt oksygeninnhold i vannet, noe det blir i løpet av minutter inne i flasker.
Gry
Det har vært flere innlegg om dett her, og alle har mistet guramier. Disse fiskene tåler veldig dårlig at det blir lavt oksygeninnhold i vannet, noe det blir i løpet av minutter inne i flasker.

Kverulere litt; de tåler bedre enn de fleste at det blir dårlig oksygeninnhold i vannet, men de tåler ikke at de ikke når overflaten.

(A)
Du kverulerer ikke, Kesol Du har helt rett. De tåler veldig godt lavt oksygeninnhold i vannet, men da MÅ de ha tilgang til overflaten for å kunne hente luft der.

Det har de altså ikke fått innestengt i en flaskefelle som stod uten tilsyn.

Kesol
Kverulere litt; de tåler bedre enn de fleste at det blir dårlig oksygeninnhold i vannet, men de tåler ikke at de ikke når overflaten. (A)
Det jeg forsøkte å få frem er at Guramier (og kanskje også andre labyrintfisk)gjerne er de første som tar kvelden innestengt i slike flasker. Vet også at de lever godt i vann med lavt O2 innhold, men det hjelper altså ikke når de, som du helt riktig skriver Mona, ikke får hentet luft i overflaten :0)
Skal vel mer til å bli kallet en kverulant enn dette Kesol? ;0)
Ja, jeg la fellen oppi og gikk min vei. Første gang for å legge ungene og andre gang for å fange annen gjenstridig fisk. Har litt ommøblering på gang pga alvorlig lekkasje med påfølgende flytting til våtrom... Men jeg gikk jo ut ifra at dette gikk greit siden den har lagt natten over med coryer inni før, og det gikk helt fint. Men har jo skjønt nå at jeg har hatt mer flaks enn hva godt er...
Jeg bruker denne fiskefellen, som er utstyrt med falldør man slipper ned når riktig fisk har svømt inn i fella. I dette tilfellet (på bildet) var det L-134 mallen jeg skulle ha tak i. Og det lyktes

Anbefaler denne på det sterkeste, har fanget mang en vrien og lur fisk med denne gitt Og så enkel i bruk at selv en femåring kan greie det Sønnen min fanget noen smarte ciklider for meg med denne. Han synes det var så moro å kontrollere tråden som slipper falldøren ned

[External Image]
mona o
Du kverulerer ikke, Kesol:-) Du har helt rett. De tåler veldig godt lavt oksygeninnhold i vannet, men da MÅ de ha tilgang til overflaten for å kunne hente luft der. Det har de altså ikke fått innestengt i en flaskefelle som stod uten tilsyn. [QUOTE=Kesol]Kverulere litt; de tåler bedre enn de fleste at det blir dårlig oksygeninnhold i vannet, men de tåler ikke at de ikke når overflaten. (A)

Tror du man kan lage en fiskefelle med 50/50 luft og vann inne i fellen? Eller, jeg VET jo at man kan, men vil det fungere bedre? :P

EDIT: Når jeg tenker meg om, ser jeg ingen grunn til at det skulle bli mer oksygen av dette.... Tenke...
Med luft i fellen, vil den ligge å flyte....
Re:
Ikke om man fester den på bunn. Men det blir drøyt mye arbeid, og i grunn totalt unyttig som jeg selv kom på.
Kesol
Ikke om man fester den på bunn. :) Men det blir drøyt mye arbeid, og i grunn totalt unyttig som jeg selv kom på.

eller legge en stein inni?:S
Gammal tråd, men svarer lell. Jeg har borra hull i sia av flaska nær bunn og har en luftsten med svak lufttillgang slik at det blir litt sirkulasjon i flaksa og har ikke opplevd død i den
Hmm, kanskje jeg skal prøve flaskemetoden. Ser at fiskefelle på nett koster 300 spenn. men den er det vel mye større plass i. Det syns jeg er en fordel hvis man skal fange en del fisk. Noen som vet størelsen på fiskefella? mona o feks?
Fiskefeller under vann er ganske enkelt dødsfeller for labyrintfisk da fisken drukner hvis de ikke kommer til overflaten og får luft.
Humunuku
Fiskefeller under vann er ganske enkelt dødsfeller for labyrintfisk da fisken drukner hvis de ikke kommer til overflaten og får luft.

Men det er vel derfor man må sitte og passe på mens fella er der. Så man får opp fisken med en gang.
Les hva jeg sa, om dere har en luftsten i enden av flaska som gir litt gjennomstrømning
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap