Slik sover min ål

Da jeg kom hjem fra jobb klokka 2 i gårnatt, la jeg merke til at noe så rart ut i akvariet. Jeg så nærmere etter, og fant ut at det var værålen min som hadde funnet ut at han(?) skulle ta seg en blund stående på halen(!). Han lå (stod) med halen på bunnen, hodet rett opp og magen mot glasset. Tidligere har jeg funnet han hengende på skrå i javamosen med hodet i grusen, og i andre merksnodige posisjoner.

Beklager kvaliteten på bildet, jeg orket ikke ta fram kameraet, og jeg ville ikke skru på lyset i tilfelle han fant ut han skulle flytte seg - dermed ble det et dårlig mobilbilde. Men det viser i alle fall sånn cirka hvordan det så ut.

Mine kuliåler har tendenser til å legge seg tvers over sugekoppene på varmekolben.
Og der henger de som slakt
Hehe, den værålen står jo i stram givakt!
Undres hvordan den klarer å sove/slappe av sånn?

Øreålene mine liker å legge seg i små "kratt" av flyteplanter og henger med hodet stikkende ut og bare titter rundt på omgivelsene
Den ene kulefisken min har en tendens til å forsøke å skremme vettet av meg. Den liker å sove vertikalt, ja. Plutselig ser jeg fisken stå rett opp og ned i vannet, gjerne vaiende litt i vannstrømmen. Den ser rett og slett ut som om den har avgått med døden. Neeeeeei! Ikke salivatoren min! Vent nå litt... dette har jeg jo sett før...jada, der er det liv fortsatt!
MC Darup
Mine kuliåler har tendenser til å legge seg tvers over sugekoppene på varmekolben. Og der henger de som slakt :D

det gjør mine å!!
i tillegg så er det veldig morsomt å gjemme seg ved sugekoppene til filteret!

litt rart igrunn.. ål er vel relativt nattaktive? :P
Jeg har ikke tall på hvor mange ganger ålen har skremt meg, han ligger for det meste i de underligste posisjoner og leker død, helt urørlig. En gang var jeg 90% sikker på at han var det også, fordi han lå i samme posisjon da jeg kom inn i rommet og i lang tid etterpå, ikke så jeg at gjellene rørte på seg og han reagerte ikke på bevegelser utenfor karet som han alltid har reagert på tidligere. Heldigvis fant han etter ei god stund ut at han skulle finne på noe annet, så da kunne jeg puste lettet ut etter å ha gått ei stund og lurt på hvor lenge jeg skulle la han ligge der før jeg tok han ut.

Før jeg fikk ordnet ei hule til ålen pleide han å ligge lettere henslengt oppå filteret - der fikk han nemlig være i fred for de skumle neontetraene. Sugekoppene til varmekolben holder han seg langt unna, for de befinner seg inne på palett-territorie. Denne ålen er ekstremt pysete av seg, han er vel en 13 cm lang men skvetter til alle kanter hvis en av neontetraene på 4-5 cm kommer litt nært. Jeg tror redselen hans delvis kommer av at han bare har ett øye, han vet jo ikke om det er en svær piraja eller en liten tetra som kommer svømmende på den øyeløse siden hans. Jeg har etterhvert blitt veldig glad i ålen, selv om jeg var livredd han den første tiden etter at jeg hadde kjøpt han. Nå bare gleder jeg meg til jeg flytter så jeg kan få plass til et kar på ordentlig størrelse til han.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap