Loppemarkedkupp
Nå er jeg så fornøyd Jeg har vært på loppemarked i Sogndalstrand, og der fant jeg et nedstøvet akvarium komplett med bord, dekkglass, filter, varmekolbe og armatur. Akvarie er på ca 119 liter, mål ca 33x37x98, med aluramme. Filteret og varmekolben lar jeg nok stå, bruker heller noe jeg har liggende. Armaturet har jeg ikke testet, men mistenker jeg må ha et nytt rør.
Jeg har nå skrubbet det rent for alger og støv og testet at det er tett, og det var det. Så nå er det bare å finne frem vateret og få det i gang.
For de som lurer så betalte jeg kr 200 for alt sammen, synes det var en grei pris
Jeg har nå skrubbet det rent for alger og støv og testet at det er tett, og det var det. Så nå er det bare å finne frem vateret og få det i gang.
For de som lurer så betalte jeg kr 200 for alt sammen, synes det var en grei pris
Postet 27.05.07 kl 17:07
Endret: 27.05.07 kl 17:07
Postet 27.05.07 kl 17:13
Postet 27.05.07 kl 17:28
Postet 27.05.07 kl 17:36
Postet 27.05.07 kl 17:43
Postet 27.05.07 kl 18:16
Postet 27.05.07 kl 20:03
Postet 27.05.07 kl 23:05
Postet 28.05.07 kl 12:40
Oppstart
Nå har jeg lest det jeg har funnet av artikler om oppstart og føler at jeg er igang. Jeg har laget meg en logg i excel, sånn at jeg kan følge med på vannverdier o.l.
Akvariet står i kjelleren hos svigerforeldrene mine, og blir nok stående her en stund. Huset vårt er under arbeid, for å si det sånn, og det er ikke så greit å sette opp noe der ennå. Men når akvarierommet mitt er klart, så har jeg i hvert fall et innkjørt akvarie jeg kan hente filtergugge fra og da går nok oppstarten av resten av karene greit
Akvariet er fylt opp, filteret (eheim 2008, tror jeg) og varmekolben på 50w er satt i, men jeg mangler strøm. Nærmeste kontakt var litt for langt unna, så jeg må høre med svigermor om hun har en "padde" jeg kan låne.
Jeg har bestilt litt diverse fra tropefisk, bl.a. et nytt filter (TetraTec IN 800) og 75w varmekolbe fra Jäger, da det jeg har er litt underdimensjonert til 120 liter. Jeg har også bestilt et lysstoffrør av typen Life Glo II 30w og et termometer.
Jeg har litt javamose stående i en kopp, som jeg skal kre inn i/på en rot. Tenkte at det kan bli morgendagens prosjekt. Da er nok vannet temperert og fint.
Og så er det vel bare å lene seg tilbake og vente. Planen er å måle NO2 og NO3 annenhver dag, og å bytte vann en gang i uka. Jeg er spent på hvor lang tid det tar...
Karet skal bli et corykar, hvilken type vil nok avhenge av hva jeg får tak i når den tid kommer. Jeg lurer litt på om det hadde vært en ide å bruke en annen fisk til å kjøre inn med, men jeg har ikke lyst til å kjøpe noe jeg ikke vil ha på sikt. Men når karet er klar for fisk, så er det vel ikke så lurt å hive oppi en hel gruppe med coryer!?
Akvariet står i kjelleren hos svigerforeldrene mine, og blir nok stående her en stund. Huset vårt er under arbeid, for å si det sånn, og det er ikke så greit å sette opp noe der ennå. Men når akvarierommet mitt er klart, så har jeg i hvert fall et innkjørt akvarie jeg kan hente filtergugge fra og da går nok oppstarten av resten av karene greit
Akvariet er fylt opp, filteret (eheim 2008, tror jeg) og varmekolben på 50w er satt i, men jeg mangler strøm. Nærmeste kontakt var litt for langt unna, så jeg må høre med svigermor om hun har en "padde" jeg kan låne.
Jeg har bestilt litt diverse fra tropefisk, bl.a. et nytt filter (TetraTec IN 800) og 75w varmekolbe fra Jäger, da det jeg har er litt underdimensjonert til 120 liter. Jeg har også bestilt et lysstoffrør av typen Life Glo II 30w og et termometer.
Jeg har litt javamose stående i en kopp, som jeg skal kre inn i/på en rot. Tenkte at det kan bli morgendagens prosjekt. Da er nok vannet temperert og fint.
Og så er det vel bare å lene seg tilbake og vente. Planen er å måle NO2 og NO3 annenhver dag, og å bytte vann en gang i uka. Jeg er spent på hvor lang tid det tar...
Karet skal bli et corykar, hvilken type vil nok avhenge av hva jeg får tak i når den tid kommer. Jeg lurer litt på om det hadde vært en ide å bruke en annen fisk til å kjøre inn med, men jeg har ikke lyst til å kjøpe noe jeg ikke vil ha på sikt. Men når karet er klar for fisk, så er det vel ikke så lurt å hive oppi en hel gruppe med coryer!?
Postet 28.05.07 kl 12:54
Endret: 28.05.07 kl 12:56
Tingene jeg bestilte fra tropefiskkom kjapt og nå har karet vært i drift i nesten 2 uker. Jeg målte vannverdier i går og det var som følger:
PH: 6,5
NO2: 0 (skarp gulgrønn farge)
NO3: 0-12,5 (lys guloransje)
GH praktisk talt lik 0 og det er nok KH også (testen var tom)
Etter vannmåling haddejeg i en algetablett og en kapsel bactosym (noe jeg hadde liggende fra tidligere).
Jeg har ingen fisk i akvariet, men det kommer en voksen ancistrushann til mandag.
Innregningen består i to røtter (20 cm) med javabregne (windeløv) og javamose.
I dag skal jeg ta førstevannbytte, ca 30%.
PH: 6,5
NO2: 0 (skarp gulgrønn farge)
NO3: 0-12,5 (lys guloransje)
GH praktisk talt lik 0 og det er nok KH også (testen var tom)
Etter vannmåling haddejeg i en algetablett og en kapsel bactosym (noe jeg hadde liggende fra tidligere).
Jeg har ingen fisk i akvariet, men det kommer en voksen ancistrushann til mandag.
Innregningen består i to røtter (20 cm) med javabregne (windeløv) og javamose.
I dag skal jeg ta førstevannbytte, ca 30%.
Postet 09.06.07 kl 13:30
Endret: 09.06.07 kl 13:30
En oppdatering på loppemarkedkuppet mitt! Karet har nå vært i drift i noen måneder og vannverdiene er stabile og gode. I karet går en ancistrus hann og en stim pygme cory. Karet står fortsatt i kjelleren hos svigerforeldrene mine, for i vårt eget hus er det nå fullt kaos... Snekkerne er i gang med tilbygg og flyttelasset står stablet rundt omkring. Det blir nok ferdig om noen måneder og da skal jeg få opp noen akvarier igjen!
119-literen er litt glissen og trenger en corystim til, og da av "vanlig" størrelse. Vi får se hva som dukker opp. Det var lettere å handle fisk i Oslo, her på sørvestlandet må jeg dra lenger for å kjøpe og det er litt tungvindt! Men man venner seg nok til det også!
119-literen er litt glissen og trenger en corystim til, og da av "vanlig" størrelse. Vi får se hva som dukker opp. Det var lettere å handle fisk i Oslo, her på sørvestlandet må jeg dra lenger for å kjøpe og det er litt tungvindt! Men man venner seg nok til det også!
Postet 20.10.07 kl 15:28
Postet 20.10.07 kl 15:56
Postet 20.10.07 kl 17:44
Inaktiv bruker

Henger meg på..
Sånt er gøy!
Grattis!
Grattis!
Postet 20.10.07 kl 18:06
Et par bilder
Her er et par bilder av Corydoras pygmeus som går i karet. Det er vanskelig å få skarpe bilder, de er sky og holdt seg ved bakruta.
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/aquarium/thumbs500/11053_071031191827.jpg)
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/aquarium/thumbs500/11053_071031191827.jpg)
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/aquarium/thumbs500/11053_071031191734.jpg)
Postet 31.10.07 kl 20:34