Går slørhale og guppy i samme akvarium?
Postet 16.09.07 kl 16:15
Endret: 10.10.08 kl 21:48
Postet 16.09.07 kl 16:47
Postet 16.09.07 kl 16:48
Inaktiv bruker
Postet 19.11.07 kl 17:28
Man må jo tenke på om fiskene går sammen når det gjelder vannverdier og temperatur også.. Gullfisken er kaldtvannsfisk, guppy trenger litt varmere vann.
Hvis du skal ha gullfisk, vil jeg anbefale deg å kjøpe den vanlige varianten som det er bilde av. Slørhale og andre missdannede varianter lever som regel mindre enn den vanlige varianten.
Fra fiskebasen:
"Gullfisk blir dessverre ofte holdt i fiskebolle, noe som ikke er anbefalt siden dette er en fisk som blir stor dersom den får mulighet til det!
Denne arten har også blitt ekstremt mye avlet på gjennom tidene og det finnes utallige oppdrettsvarianter der de aller fleste har det til felles at fisken ser morsom ut, men ikke har det særlig godt. Gullfisk er en kjempefin akvariefisk, men man bør ikke kjøpe oppdrettsvarianter som "slørhale", "golfball" e.l. Dette er i prinsippet like ille som å skaffe en katt med fem cm lange ben. Den ser morsom ut, og ligger sikkert pent på fanget, men har det ikke godt!
Kjøp heller den naturlige varianten! "
Hvis du skal ha gullfisk, vil jeg anbefale deg å kjøpe den vanlige varianten som det er bilde av. Slørhale og andre missdannede varianter lever som regel mindre enn den vanlige varianten.
Fra fiskebasen:
"Gullfisk blir dessverre ofte holdt i fiskebolle, noe som ikke er anbefalt siden dette er en fisk som blir stor dersom den får mulighet til det!
Denne arten har også blitt ekstremt mye avlet på gjennom tidene og det finnes utallige oppdrettsvarianter der de aller fleste har det til felles at fisken ser morsom ut, men ikke har det særlig godt. Gullfisk er en kjempefin akvariefisk, men man bør ikke kjøpe oppdrettsvarianter som "slørhale", "golfball" e.l. Dette er i prinsippet like ille som å skaffe en katt med fem cm lange ben. Den ser morsom ut, og ligger sikkert pent på fanget, men har det ikke godt!
Kjøp heller den naturlige varianten! "
Postet 19.11.07 kl 19:26
Ikke sett vanlig gullfisk med guppyer; de blir mat....
Slørhaler og guppy i stuetemperatur går, men den vanlige gullfisken bør ikke ha over 20 grader, og blir dessuten altfor stor, oftest 20-30cm på relativt kort tid. Da vil en liten guppy ikke ha mye sjans til å unngå å bli spist...
Jeg har hatt slørhale og guppy sammen selv, for mange år siden, det gikk helt fint.
Jeg har hatt slørhale og guppy sammen selv, for mange år siden, det gikk helt fint.
Postet 04.02.08 kl 05:29
Endret: 04.02.08 kl 05:31
Guppyjentajeg har 6 guppyer og en slørhale. går godt som gull.. ser ut som at alle sammen koser seg ilag:) det kommer vel ann på om man har en agressiv slørhale da er det kansje ikke så bra..
Slike komentarer som dette bør poengteres med at dette er din erfaring og at den ikke trenger å være noen fasit.
Det at slørhaler og guppy (e.l.) går godt sammen er det samme som å si at løver og antiloper er gode venner bare fordi DU aldri har sett en løve spise en antilope!
Det at slørhalen din ennå ikke har spist noen av guppyene tror jeg neppe har noe med at den er snill å gjøre. Sannsyligvis er den bare mett og lat....
Postet 04.02.08 kl 18:46
mine slørhaler har ikke rørt guppyene. Noen spiser de sikkert å noen gjør det. Det er sikkert forskjellig innen individene der også, trenger da ikke å bety at slørhalen er lat forde. Vertfall den ene slørhalen min er speedy gonsales ellers, men guppyene er jo ganske raske de å da :p
Men de betyr ikke at alle slørhalene er likens da seff
Men de skal jo egentlig ikke ha samme temperaturen, så du kan sjekke om de er noe annet som passer bedre )
Men de betyr ikke at alle slørhalene er likens da seff
Men de skal jo egentlig ikke ha samme temperaturen, så du kan sjekke om de er noe annet som passer bedre )
Postet 07.02.08 kl 17:28
ShlushMen de skal jo egentlig ikke ha samme temperaturen, så du kan sjekke om de er noe annet som passer bedre :))
Hva slags temperatur skal slørhaler ha da?
Slørhaler er jo en oppdrettsutgave av gullfisk, som ettervert er blitt tilpasset tropisk temperatur.
Opprinnelig var gullfisk en kaldtvannsfisk som neppe ville trives i et tropisk akvarium. Men desverre er også gullfisken blitt ødelagt av en selektiv avl som styres i underlige rettninger. Denne avlen er kun for utseende.
Spør du meg så mener jeg uansett at det er noe rart på gang om en funksjonsdyktig slørhale ikke spiser guppy. Den ser på mindre fisker som mat. Og om en fisk ikke spiser maten sin så tyder det på overforing eller sykdom. Den er iallefall ikke blitt venner med guppyene.
Fisk har ikke slike tanker. Hjernen deres er faktisk ikke stor nok til å resonere og filosifere over forskjellen på mat og venner. Den som oss har en reptilhjerne som hjelper den å skille disse to tingene. Hos oss menesker er det en høyere tankegang som setter oss istan til å skjønne at verden ikke er svart/hvit. En guppy ville feks aldri svømme bort til en slørhale fordi den så snill ut. Instinktene styrer alt for en fisk. Om den er istand til å lære må det være fordi den selv kan tjene på det. Feks at fisken kommer tilbake til samme plassen om den gjentatte ganger blir foret på den samme plassen.
Postet 10.02.08 kl 01:07
alt en slørhale får i munnen spiser den. slørhalen vil jakte på guppyen hele tiden. så det vil bli et slitsomt liv for guppyen. men det kan gå. Jeg har gullfisker selv. Når jeg var nybegynner kjøpte jeg alt mulig som ikke gikk sammen så en dag kjøpte jeg 10 neontetra og puttet dem sammen med gullfisken for dem i butikken sa at det gikk helt fint. Etter en uke var det bare en igjen og den lever sammen med gullfiskene enda, dem har bodd sammen i 3 år. prøver å fange den men den er så rask så den liker vel seg sammen gullfiskene ikke vet jeg.
Postet 11.02.08 kl 14:11
Jeg har hatt fisker i mange år, deriblant slørhale sammens med alle andre - i et 60liters kar (stakkars fisken) Jeg hadde ikke mye erfaring, og visste verken om temperatur, "krav" på akvariestr osv...og mine fisker, deriblant tetraer, guppyer, platyer osv gikk bare godt sammens med min slørhale. MEN, dette betyr ikke at han ikke villes pist dem om han fikk sjansn...var jo fra tid til annen en og annen småfisk som plutselig var borte - hmmmm. Var nok slørhalen som var synderen der.
Vil gi deg et tips - ha slørhalen i et eget kar, sammens med andre av samme sort - med rett temp. Dette gjorde jeg! Kjøpte meg et 100liters kar, som jeg har 17grader i, og mine slørhaler/gullfisker trives mye bedre enn i det andre karet mitt - mye mer livlige enn de var før.
Vil gi deg et tips - ha slørhalen i et eget kar, sammens med andre av samme sort - med rett temp. Dette gjorde jeg! Kjøpte meg et 100liters kar, som jeg har 17grader i, og mine slørhaler/gullfisker trives mye bedre enn i det andre karet mitt - mye mer livlige enn de var før.
Postet 13.02.08 kl 11:18
jeg mener slørhalen trivest bedre under 20 grader jeg rudt 17-18 grader så trivest de godt ) Slørhalene mine er ikke syke eller noe slik, men de svømmer bare ilag med guppyene fordi ) Men nå har jeg gidd bort slørhalene mine, de var blitt litt vell store for å bo hos meg nå ) Men helt seriøst altså, de har aldri rørt eller jaktet på en eneste guppy ) Men neontetraen ble lørdagsgodt tiligere :p
Postet 13.02.08 kl 16:18
Endret: 13.02.08 kl 16:19
Døh
gullfisk går sammen med guppy så lenge de er små og ikke har plass til guppyen i kjeften, altså hvis du har en liten gullfisk går det helt fint! helt til den vokser opp da, men de fleste gullfiskene dør før de får den størrelsen!
Postet 10.10.08 kl 21:40
Guppy og slørhaler
Vegard Engangår slØr hale og guppy i samme akvarium og hvor mange grader skal en slØr hale ha
Hei
jeg har alltid hatt Guppy og slørhaler sammen,
aldrig vært noe problem her,å jeg har store slørhaler
Postet 11.02.09 kl 12:59
Heller omvendt
Har slørhaler gode som gull...har aldri spist yngel eller noe annet. Men guppyene er ganske agressive mot slørhalene igjen. Guppy biter finner som kjent og det problemet fikk jeg.
Var ikke antydning til agressiv atferd på slørhalene, men guppyene ga seg aldri.
Har også neontetra oppi akvariet og slørhalene har aldri tenkt på og røre de selv om det er god plass i munnen . Guppyene var ganske agressive mot de og.
Var ikke antydning til agressiv atferd på slørhalene, men guppyene ga seg aldri.
Har også neontetra oppi akvariet og slørhalene har aldri tenkt på og røre de selv om det er god plass i munnen . Guppyene var ganske agressive mot de og.
Postet 21.08.09 kl 14:11
Slørhale og guppy ?
Joda!! Dem går sammen! Har selv 11 guppyer og 1 slørhale, og dem trives svært godt sammen! Guppy er visst i slørhalefamilien, har eg hørt Dem har nå bodd sammen i snart 3 mnd, og dem leker og koser seg
Postet 08.01.10 kl 16:08
Guppyer og slørhaler går fint sammen!
Hei! Jeg had fire slørhaler og ti guppyer, og de går kjempefint sammen! Jeg har aldri sett at slørhalene har vært aggresive eller prøvd seg på noe.
Jeg synes at slørhalene er noen av de snilleste fiskene Og det med at slørhalene liksom lever kort, syns jeg ikke er sant, fordi mine slørhaler har overlevd i hvertfall et år nå, og de er sunne og har det kjempefint
Jeg synes at slørhalene er noen av de snilleste fiskene Og det med at slørhalene liksom lever kort, syns jeg ikke er sant, fordi mine slørhaler har overlevd i hvertfall et år nå, og de er sunne og har det kjempefint
Postet 15.06.13 kl 20:31