Hjemmelaget fór? Og går reker i en 20-liter?

Det er nå kommen/på tur inn akvarier i samlingen vår.. Til 310 litern har vi bestilt masse planter, samt kjøpt ny grus og masse annet. Her kommer det blant annet norsk flaggtetra,regnbuefisk, sverddrager, værål, sølvhai, pleco og (enten en leporadpleco el en gibbiceps, har ikke funnet ut ennå hva han /hun er for noe). I det ene 63 liter blir krabbene våre, og i det andre vil ungene få ha fisk i, da blant annet(inntil videre) en værål og glassmaller(muligens noen platyer/guppyer).
Vi har ikke bestemt oss helt for hva vi skal ha i 75 liter, blir vel et par maller, og mor i huset har falt for diskus, malawier og ciklider(nå hørtes det ut som at alt dette sku komme oppi et 75 liters, noe det selvsgat Ikke skal!

Det jeg lurer på i denne sammenheng er to ting:
Er det noe vi kan lage til (av mat) som vi kan gi til alle fiskene en gang i blandt som ekstra næring/snacks? Jeg bruker gjerne litt tid på kjøkkene for å lage noe til fiskene, også gjerne som vi kan fryse og ta opp en gang iblandt.

Vi får nå et lite akvarie på ca 20 liter til over, dette tenkte vi å ha til type "plante kar event. til syke fisker som må ha en liten plass å være på noen dager for å komme "til hektene" igjen. God ide/dårlig ide? Men så har jeg også sett på alle disse stilige rekene og greier som også finnes i ferskvann! Er dette noe å ha i et slikt kar? Vil det bli veldig overbefolket eller går det da an å hive noen reker i de andre karene ofr mat?
Her står det litt om forskjellig type fòr. Ellers så kan du søke på rekemiks som det finnes flere oppskrifter på etter type fisk du har. Mange fòrer diskus med hjemmelaget frossenfor av oksehjerte. Her er det også bare å søke seg frem.

Hvis du vil beholde 20 literen som karantenekar bør dette være uten innredning, så jeg ville ikke brukt det som et kombinert plantekar i så fall. Ellers så synes jeg dette kan virke litt i minste laget som karantene for alt annet enn små fisk.

Jeg har ingen erfaring med eget rekekar, men søker du så får du mange treff om dette. 20 liter er stort nok for mange forskjellige rekearter. Prøv også å se på rekekar inne på medlemsakvariene. Overflødige reker kan en selge

Må bare få ønske deg lykke til med alt det spennende som er på gang

Oi, masse spennede på gang ja!

20 L er perfekt til feks kirsebærreker. Og disse kan du lett få solgt, levende fòring er dessuten ulovlig i Norge.
Mange her inne har kirsebærreker, hvis du ser i profilen vil du se lenker til alle medlemskar med de i.
Masse inspirasjon å hente der

I en 75 L kan du ha en liten gruppe med sneglehuslekere fra Tanganyika. Dette er nok mine yndlingsfisker, de er små- men tøffe og fulle av personlighet!
Hvis du søker på feks neolamprologus i basen vil du finne div forslag.
Også om du søker etter "sneglehuslekere" i forumet finner du flere tråder om disse herlige fiskene
Tilfeldig bekjentskap
© trine bjørnevik
Reklame for plussmedlemskap