In and out?
Hvor får dere tak i denne? Og hvordan fungerer den egentlig? Det jeg har behov for er noe som hjelper å drive vannet raskere gjennom slangen ved tapping. Gjør den det? Bruker slange koblet til kjøkkenkran for fylling og det funker jo utmerket, men tømming er noe annet. Bruker fortsatt bøtter til det og kunne tenkt meg å slippe...
Har søkt hele nettet både for å finne en plass å kjøpe og for å kunne lese om funksjoner, men å søke på "In and out" gir meg selvfølgelig bare treff på ting som ikke har noe å gjøre med det jeg er ute etter
Heter det noe annet kanskje?
Har søkt hele nettet både for å finne en plass å kjøpe og for å kunne lese om funksjoner, men å søke på "In and out" gir meg selvfølgelig bare treff på ting som ikke har noe å gjøre med det jeg er ute etter
Heter det noe annet kanskje?
Postet 12.12.07 kl 11:48
Endret: 12.12.07 kl 11:50
Inaktiv bruker
Kjøp deg en tykkere slange, evt. lag deg et opplegg som gjør at du kan bruke pumpen. Tykkere indre diameter på slangen=mye vann, men har du ikke fall i linjen prøv å koble deg til pumpen for å pumpe det ut.
Postet 12.12.07 kl 12:08
Postet 12.12.07 kl 12:10
GunnartKjøp deg en tykkere slange, evt. lag deg et opplegg som gjør at du kan bruke pumpen. Tykkere indre diameter på slangen=mye vann, men har du ikke fall i linjen prøv å koble deg til pumpen for å pumpe det ut.
Kan jeg koble til utvendig pumpe da? Kan ikke helt se for meg hvordan, men så er jeg ikke særlig teknisk heller...
Postet 12.12.07 kl 12:25
Postet 12.12.07 kl 12:27
Endret: 12.12.07 kl 12:30
Nå har jeg vært i kontakt med Tropefisk.no og de tok ikke inn denne "in & out" nettopp fordi det må tappes så mye vann fra krana samtidig. Men de tipset meg om å bruke en powerhead og det er nettopp noe sånt jeg tror jeg er ute etter, rett og slett en driver.
Forresten så må jeg bare skryte av Tropefisk. Har bare handla der et par ganger, men bedre service skal du leite lenge etter
Forresten så må jeg bare skryte av Tropefisk. Har bare handla der et par ganger, men bedre service skal du leite lenge etter
Postet 12.12.07 kl 13:33
Endret: 12.12.07 kl 13:34
Helt enig, Lro. Og godt at Tropefisk mener det samme!
Jeg kjøpte en gang for lenge siden denne "In&Out" tingen, og jeg ble helt sjokkert. For å få den til å virke må vannkranen stå på full guffe, pøse rent vann rett i avløpet, for å få nok trykk til å trekke vannet ut av akvariet. Makan til sløseri! Det er helt hårreisende, og en sløsing jeg ikke fikset å drive med. Man mangedobler jo vannforbruket! Selv begriper jeg ikke at noen orker å bruke en slik metode.
Jeg bor i selveier-bolig, og vi betaler kommunale avgifter, ingen husleie. Vi har vannmåler, som måler både forbruket av vann og mengden vann som går ut i avløpene/kloakkutslipp. Men selv om jeg ikke hadde betalt for vannet, er det noe som stritter i mot inni meg ved slik poengløs sløsing.
Den "In&Out" slangen ble brukt et par ganger og så lagt vekk. Slangen brukte jeg til andre ting, det var jo greit nok, men de andre delene av settet ble til slutt kastet.
Det kunne vært interessant å fått målt hvor mange liter RENT kranvann man brukte for å tappe ut f.eks. 50 liter akvarievann..... og så må man legge til de 50 literne man bruker for å fylle opp akvariet igjen også.
Man KUNNE greid seg med et forbruk på 50 liter rent vann, men med In&Out tipper jeg man havner på 150 !
Jeg kjøpte en gang for lenge siden denne "In&Out" tingen, og jeg ble helt sjokkert. For å få den til å virke må vannkranen stå på full guffe, pøse rent vann rett i avløpet, for å få nok trykk til å trekke vannet ut av akvariet. Makan til sløseri! Det er helt hårreisende, og en sløsing jeg ikke fikset å drive med. Man mangedobler jo vannforbruket! Selv begriper jeg ikke at noen orker å bruke en slik metode.
Jeg bor i selveier-bolig, og vi betaler kommunale avgifter, ingen husleie. Vi har vannmåler, som måler både forbruket av vann og mengden vann som går ut i avløpene/kloakkutslipp. Men selv om jeg ikke hadde betalt for vannet, er det noe som stritter i mot inni meg ved slik poengløs sløsing.
Den "In&Out" slangen ble brukt et par ganger og så lagt vekk. Slangen brukte jeg til andre ting, det var jo greit nok, men de andre delene av settet ble til slutt kastet.
Det kunne vært interessant å fått målt hvor mange liter RENT kranvann man brukte for å tappe ut f.eks. 50 liter akvarievann..... og så må man legge til de 50 literne man bruker for å fylle opp akvariet igjen også.
Man KUNNE greid seg med et forbruk på 50 liter rent vann, men med In&Out tipper jeg man havner på 150 !
Postet 12.12.07 kl 13:54
Endret: 12.12.07 kl 13:58
Siden jeg leier betaler jeg ikke noe ekstra i vannavgift, men jeg får jo faktisk litt dårlig samvittighet hver gang jeg tapper vann leenge for å få et kaldt glass vann... og når jeg pusser tenna og glemmer å skru igjen mellom hver skylling... lange dusjer... bytte vann på akvariene. Ja, nei, jeg har absolutt ikke noe behov for å øke mitt vannforbruk! Så er glad de tipsa meg om powerhead. Hva er det man bruker den til ellers, er vel bare en sirkulasjonspumpe?
Postet 12.12.07 kl 14:46
En powerhead kan brukes til å drive et filter også, laget av et stort stykke blåsvamp. Du har kanskje sett eller hørt om disse hjørnefilterne, der en blåsvampmatte er bøyd i en halvsirkel i hjørnet? Bak denne står powerheaden. Gjennom et hull til slange og tut øverst i svamphjørnet blåses vannet ut i akvariet igjen. Powerheaden står altså og trekker vann og partikler fra akvariet gjennom svamphjørnet, akkurat som et filter, bare at overflaten man får med en slik løsning er mye, mye større. Svamphjørnet går jo fra "gulv til tak" i karet, slik at alt vann som powerheaden suger må passere gjennom svampen.
Jeg har nylig anskaffet meg tre stk powerhead til dette, og skal lage hjørnefiltere av svampmatter i 3 nye, bestilte akvarier på 98 liter som jeg får snart.
Jeg har også en powerhead til å pumpe det rene vannet jeg har oppi akvariene igjen. Disse vannlagringstønnene jeg har, står på gulvet, og de rommer 30 liter hver. De fylles med vann fra kaldtvannskranen (via slange fra badet) dagen før jeg skal bruke det, og så står det og tempererer seg over natta.
En [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=68&HKatID=]Eheim Compact 1000 [/URL]tar pumpejobben opp i akvariene, fra tønnene, via en fire meter lang slange som er montert på utblås-tuten til powerheaden. Med fire meter slange når jeg frem til alle akvariene i rommet, uten å flytte på tønnene.
Til bakgrunnsfiltrering bruker jeg noen mindre typer, det er ikke allverdens plass bak der (og Eheim Compact'ene er litt store egentlig). JBL har noen powerhead som jeg bruker der, men jeg husker ikke modellnavnet på dem. De er iallefall justerbare, så jeg kan justere hvor høy sirkulasjonen skal være i det enkelte kar.
Jeg har nylig anskaffet meg tre stk powerhead til dette, og skal lage hjørnefiltere av svampmatter i 3 nye, bestilte akvarier på 98 liter som jeg får snart.
Jeg har også en powerhead til å pumpe det rene vannet jeg har oppi akvariene igjen. Disse vannlagringstønnene jeg har, står på gulvet, og de rommer 30 liter hver. De fylles med vann fra kaldtvannskranen (via slange fra badet) dagen før jeg skal bruke det, og så står det og tempererer seg over natta.
En [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=68&HKatID=]Eheim Compact 1000 [/URL]tar pumpejobben opp i akvariene, fra tønnene, via en fire meter lang slange som er montert på utblås-tuten til powerheaden. Med fire meter slange når jeg frem til alle akvariene i rommet, uten å flytte på tønnene.
Til bakgrunnsfiltrering bruker jeg noen mindre typer, det er ikke allverdens plass bak der (og Eheim Compact'ene er litt store egentlig). JBL har noen powerhead som jeg bruker der, men jeg husker ikke modellnavnet på dem. De er iallefall justerbare, så jeg kan justere hvor høy sirkulasjonen skal være i det enkelte kar.
Postet 12.12.07 kl 17:45
Endret: 12.12.07 kl 17:51
Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke lukter på denne In&out saken på grunn av dette med at en må la vannet stå å renne som besatt.
Selv bruker jeg hevertprinsippet, med en 16mm slange. Med denne tapper jeg ut 120L av 375litern på 6-7 minutter, noe som er tilstrekkelig fort for min del.
Slangen vil på sikt byttes ut med en 19mm, kun for at den lettere skal passe på ett kraftig powerhead for å fylle karet igjen.
Uten å ha finregnet på det, antar jeg at jeg reduserer tappetiden til 4-5 min.
Om en velger å bruke ett powerhead til å pumpe vannet ut av karet, kan en gjøre det enkelt:
Sett en svamp på powerheadet, la dette være i karet hele tiden, så har du ekstra sirkulasjon, ekstra filtrering, og ekstra fart på vannet når du skal bytte
Selv bruker jeg hevertprinsippet, med en 16mm slange. Med denne tapper jeg ut 120L av 375litern på 6-7 minutter, noe som er tilstrekkelig fort for min del.
Slangen vil på sikt byttes ut med en 19mm, kun for at den lettere skal passe på ett kraftig powerhead for å fylle karet igjen.
Uten å ha finregnet på det, antar jeg at jeg reduserer tappetiden til 4-5 min.
Om en velger å bruke ett powerhead til å pumpe vannet ut av karet, kan en gjøre det enkelt:
Sett en svamp på powerheadet, la dette være i karet hele tiden, så har du ekstra sirkulasjon, ekstra filtrering, og ekstra fart på vannet når du skal bytte
Postet 12.12.07 kl 17:59
Jeg lærer så vanvittig mye av dette forumet! Jeg har lenge lurt på feks. hvordan disse hjørne-blåmmattefilterene drives, men har ikke spurt fordi jeg gikk ut i fra at jeg ville finne ut av det i en eller annen tråd -og fordi den blå fargen ikke akkurat frister meg til å prøve... fins det ikke andre farger? MÅ den være BLÅ?
Jeg kommer bare med en kjapp kort kommentar nå for jeg er egentlig på julebord (det foregår på jobben i kantina... og akkurat nå serverer de skummel sprit som velkomstdrink -jeg drikker øl, og vin -og gjerne en kaffe/konjakk etter maten, men sprit før man har spist? Betyr slossing og dype betroelser ... uæhh...) Jeg derimot sitter ved min PC og tar en øl en kort stund
Å, ja, glemte å si: Jeg har ikke mulighet til å legge slangen i sluk for tapping av vann, den går rett i kjøkkenvasken. Derfor blir det for høyt løft til at det går raskt nok å tømme. Derfor trenger jeg en driver!
Jeg kommer bare med en kjapp kort kommentar nå for jeg er egentlig på julebord (det foregår på jobben i kantina... og akkurat nå serverer de skummel sprit som velkomstdrink -jeg drikker øl, og vin -og gjerne en kaffe/konjakk etter maten, men sprit før man har spist? Betyr slossing og dype betroelser ... uæhh...) Jeg derimot sitter ved min PC og tar en øl en kort stund
Å, ja, glemte å si: Jeg har ikke mulighet til å legge slangen i sluk for tapping av vann, den går rett i kjøkkenvasken. Derfor blir det for høyt løft til at det går raskt nok å tømme. Derfor trenger jeg en driver!
Postet 12.12.07 kl 18:19
Endret: 12.12.07 kl 18:27
Vist du vil prøve noe annet en powerhead så kan du jo gå å kjøpe deg en drillpumpe. De er ikke så dyre, mellom 200-300 kr. Der fester du bare to slanger på pumpen og så setter du en drill på, sånn som du gjør med bits å sånt. Så er det barre til å drille vannet ut av karret. Kan også brukest andre veien.
Postet 12.12.07 kl 18:33
Mye nyttig om bruk av powerheads og hvorfor svampen er blå, finner du på denne tråden her.
Det med fargen på matta står på slutten av tråden. Innimellom er det litt skjitprat...
Men det tåler du vel på et julebord?
Det med fargen på matta står på slutten av tråden. Innimellom er det litt skjitprat...
Men det tåler du vel på et julebord?
Postet 12.12.07 kl 18:36
Inaktiv bruker
16x16x7/19x19=5minutter man sparer ca 2 min.
Postet 13.12.07 kl 08:22
Frank AngellJeg skal ærlig innrømme at jeg ikke lukter på denne In&out saken på grunn av dette med at en må la vannet stå å renne som besatt. Selv bruker jeg hevertprinsippet, med en 16mm slange. Med denne tapper jeg ut 120L av 375litern på 6-7 minutter, noe som er tilstrekkelig fort for min del. Slangen vil på sikt byttes ut med en 19mm, kun for at den lettere skal passe på ett kraftig powerhead for å fylle karet igjen. Uten å ha finregnet på det, antar jeg at jeg reduserer tappetiden til 4-5 min. Om en velger å bruke ett powerhead til å pumpe vannet ut av karet, kan en gjøre det enkelt: Sett en svamp på powerheadet, la dette være i karet hele tiden, så har du ekstra sirkulasjon, ekstra filtrering, og ekstra fart på vannet når du skal bytte :)
Da er powerheaden i hus, men nå må jeg bare spørre dumt... hvordan setter jeg en svamp på filteret?? Hvis noe av de rare greiene som fulgte med er til å feste svamp med skal jeg finne det ut, men hvis ikke vil jeg gjerne ha tips. Men hvis jeg bruker den sånn som den er uten svamp, kan fisken suges fast til innsuget? Jeg har kraftig nok sirkulasjon og filtrering så er egentlig bare ute etter å bruke powerheaden for vannbytte.
Postet 18.12.07 kl 09:01