Fortell din historie! hvordan ble du bitt av basillen?

Del deres historier. Fortell om hva som startet det hele hos dere.

Her på huset har vi hatt akvarium "allj dag".
Ett vennepar av mamma og pappa drev dyrebutikk på Smøla en gang i tiden, og pappa fikk en ødelagt 30 liter som han satte istand og hadde fisk oppi.
Dette var før jeg ble født, så jeg vokste bokstaveligtalt opp med akvariefisk. Jeg har ikke levd ett eneste år uten akvarium.
Pappa tok seg av karet før storesøstera mi ble gammel nok, deretter tok jeg over stellet igjen da hun flyttet på skole.
Men ingen var så "inni det" som jeg var.
Jeg skal ikke lyve, 30 literen var ikke akkurat en fiskehimmel. Snarere motsatt...
Når jeg ser på gamle bilder fra tidlig på 90 tallet, å ser akvariet i bakgrunn kjenner jeg at jeg blir fyllt med skam...
Ett lite kar, med sjølsnekkra alt for sterkt lys, sand av groveste sort, og ett luftdrevet filter fra tidenes morgen. varmekolbe? Ingen som hadde hørt om.
Maten var kun flakfor, og ruta var så full av grønske at du var heldig hvis du greide å se noe inni karet i det hele tatt.
Det var ikke en eneste plante i karet (med unntak av - selvfølgelig grønsken)
og vannet ble skiftet 4-5 ganger i året.

Oh the horror...

Hvilke fisker vi hadde som faktisk overlevde i slike forhold?
-Sverddragere, og en khulii ål.

Det var fantastiske fisk. Mer hardfør enn noen annen fisk jeg har vært borti.
Vi hadde individer som levde år etter år etter år. som formerte seg, og vokste seg store.
Da jeg tok over karet å ble bitt, startet jeg først med å kjøpe ny sand nye planter og nytt filter. jeg kjøpte flere sorter mat, flere sorter fisk og gikk for første gang i anskaffelse av en varmekolbe.

Så en dag da familien satt å kiket inn i det lille underverket, som en 12 åring på noen måneder hadde forvandlet fra ett mareritt til paradis (he-he, om jeg skal si det selv!) sa plutselig faren min "Eglentig skulle vi jo ha hatt ett større akvarium!"
Å da var jo helvete igang, å husets minstes evige mas etter større akvarium startet og ville ingen ende ta.

Mamma nektet og sa blankt nei. Men da jula omsider kom, så var det ett kar på 155 liter som ventet nede i kjelleren. (De fikk ikke plass under juletreet)

senere fikk jeg skrapet sammen 2 akvarier til, 85 og 50 liter. Dette var tomme brukte kar jeg fikk fra to onkler av meg.
Å jula 2004 fikk jeg enda ett akvarium på 43 liter. Denne gangen var det plass under treet.
30 literen var på dette tidspunktet for lengst sprunget lekk og kastet - og enda godt var det!
Senere improviserte jeg og laget 3 små minikar av bla noen kjøleskapsskuffer.
i disse oppbevarte jeg for noen få uker meget små yngel jeg ikke hadde plass til andre steder.

Jeg har altså hatt akvarium hele livet sålangt, å har tenkt å fortsette med det. Jeg har lenge planlagt å kjøpe en 400/450 liter, gjerne møbelakvarium, men har ikke plass enda. Forhåpentligvis får jeg skaffet nytt kar snart.
har vell hatt akvarium siden jeg var 6 . fikk det til modern men det var hu som hadde lyst på det å hu som igrun drev på med det , hu mista interessen i noen år etter det . så flytta vi til mosjøen der jeg ble kjent med en som jobba på dyrebutikken (som nå er nedlagt) som hadde mange kar i kjelleren hjemme til folka hans . Mora mi og den daverende stefaren min fikk se disse karene og blei bitt av basillen . de kjøpte en 530 liter , 250 liter , 110 liter og en 150 . etter noen år gjikk de lei av fisk ( mora å stefaren min altså ) og 250 l og 110 l blei solgt . da vi flyttet til et nytt hus fikk jeg en ide om å sette opp et av disse karene , fikk meg et parcichasoma octofasciatum og jeg blei hooked av akvarie dilla !

disse octofasciatum'ene vokste fort ifra 90 literen min , derme så jeg ikke noen annen løsning en å få meg en 250 l fikk et flott tibud til en jeg kjenner
dama til jack dempsey hannen døde og da jeg skulle gi bort dempse hannen til en som hadde en hunne , da døde den også når den bodde en dag i en bøtte ,håppa yt

fikk meg 2 par Archocentrus nigrofasciatus og det var de de virkelig ble enda mere morro med fisk , da bynte jeg og lese om fisken på nett og blei virkelig stoka (var btw den tiden jeg opdaga Af! )

satte igang 90 literen men aequidence pulcher og fikk yngel på både dem og sebraene . bytta ut nigrofasciatus med thorichthys meeki som bare altid har vert yndlings fisken min siden jeg så den i kjelleren til hann jeg nevnte tiligere .

har hatt en god del experement og forsjøk som både har gåd kjempebra og virkelig ille . noen av dem har vert å greid å knust et kar og et annet var å lage en hjemlaga bakrunn feil og da døde en gruppe mikrogeophagus altispinosus og 5 corydoras paleatus.

Men man lerer så lenge man lever
er synsykt stoka på akvarium og har konstant nye prosjekter om nye ting til karene
Det ligger en lignende tråd i off topic-diverse under Hvem er du? Det blir vel noe det samme?
Heidi Ingdal
Det ligger en lignende tråd i off topic-diverse under Hvem er du? Det blir vel noe det samme?

ah. Damn.
Visste ikke det. Beklager.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap