Kritikk og ros av butikker osv

Hei ser dere fjerner artikler om negativitet ang dyrebutikker osv, synese faktisk at det er viktig at folk får belyst dette temaet for det er mye lureri i dyrebutikker, spes til de som er helt nybegynere. men selvfølgelig usakelig ting er teit! men blir den fremstil på en saklig og ordentelig måte er dette veldig bra! Forumet er også for slike saker der du blir lurt og kan hente hjelp! Alle butikker må tåle kritikk samt ros! skal kritikk vekk skal også ros vekk!
Veit det har vært mye skriving om enkelt butikker på forumet! men så mye skriving da begyner det å bli berettiget og kanskje de har ett problem, men en kritikk, da er det kanskje en feil blandt kunden eller den har kanskje blitt misforstått osv, men så mye skriving det har vært ang en butikk her så må jeg si at de fortjener all kritikk de kan få så kanskje de kan ta lærdom av dette. samtidig så kan vi som er forbrukere finne oss butikker som yter det de skal! ikke de som ikke levere det de lover! eller gir en den servicen de skal osv!

Ting må være skrevet saklig osv! er meget negativ til folk som slenger i øst og i vest! hold dere til nivået der det kan forsvares det dere skriver og gjør!
Det er såvidt jeg vet ingen artikler som er fjernet, men innlegg og lange tråder med syting om noe som man etterhvert burde skjønne er feil sted å klage på.

Du mener visst disse innleggene må få stå, hvis man er "saklig også videre".... hehe, ikke narr meg til å le! Saklig? Det er jo nettopp det som tydeligvis er umulig å overholde for de aller fleste av disse innleggene. Det ble så fjernt fra saklig mye av det som dukket opp, at det er bevist en gang for alle at sakligheter, det er umulig når man vil klage sin nød om butikker....

Det er faktisk gått så langt at enkelte brukere ser ut til å tro at DETTE er stedet å spørre om ALT som har med nettbutikker å gjøre.
Det kommer til og med tråder her der man spør om ting i stil med "Hvis jeg bestiller det og det, når får jeg har det da?"
Herremoses, som om noen her vet det??

Eller de spør HER om den og den butikken i en viss by eller et sted har en bestemt fisk inne akkurat nå.... Argh!! En telefon eller email til butikken man snakker om hadde vært det beste, tør jeg påstå!

Jeg mener... hallo?

Og dette med sletting av klagetråder var noe man måtte se komme. Det har ligget i kortene, og jeg hilser det iallefall velkommen. Det er blitt skrevet gjentatte ganger at dette er ikke stedet å ta opp alle slags klager man måtte ha på hjertet overfor den og den butikken, men ingen brydde seg jo. Det kom bare flere og flere tråder om samme tema, for alle synes jo selvsagt at nettopp DERES sak er så spesiell at de må få klage...høyt! (Det er alltid godt å klage når noen hører på. Det blir ikke det samme å klage inni seg og ikke noen får vite om det)

Det er nok fremdeles mulig å skrive en saklig tråd om noe, hvis man bare tenker seg om. Men det å skrive innlegg her om det, bør være en av de siste sakene man gjør når man har en klagesak overfor en butikk. Ikke den første tingen man gjør!
Det hele er ganske enkelt, skryt av butikkene du har gode erfaringer med, la være å kjøpe fra de andre, og ta opp eventuelle problemer med dem først hvis du skal fortsette å handle der.

Det er ganske håpløst med erfaringer ang. butikker pga. det blir ensidig. Hvordan kan vi andre vite om det er kunden som er tjukk i hodet eller de i kassen? :P
Jeg er igrunn litt enig med Evolution jeg.
Det er greit å vite hvilke butikker man kan stole på, å hvilke man bør være litt ekstra på vakt for hva betjeningen kan si osv.

Så lenge det ikke utvikler seg til ren skitkasting på den butikken det gjelder er det vel greit? Så lenge det ikke går helt over styr!

Men medlemmer av dette forumet er spredd over hele norges land.
En person i Oslo har vel ikke så veldig stor interesse av hvilke dyrebutikker i Møre og Romsdal jeg styrer unna?
Ihvertfall ikke om jeg tar det opp gang på gang på gang!

Men det er klart, ett lite innlegg her og der bryr ikke meg så forbasket mye at jeg orker å sitte å irritere meg over det.
Ciklide
Jeg er igrunn litt enig med Evolution jeg. Det er greit å vite hvilke butikker man kan stole på, å hvilke man bør være litt ekstra på vakt for hva betjeningen kan si osv.

Da er det bedre å si at den og den butikken har man gode erfaringer med, istedenfor å henge ut de man har dårlig erfaring med. På den måten blir det ikke uthenging av noen, men man vet også indirekte at de butikkene som ikke nevnes kanskje ikke er blant de beste. Og så lenge man ikke faktisk har tatt ting opp med personen/butikken det gjelder så synes jeg det er forkastelig å gå ut fra butikken som om ingen ting har skjedd, den ansatte tror kanskje tilogmed at du var fornøyd, for så å sette seg ned her og kaste skitt om vedkommende. Hvordan skal da butikken eller den ene ansatte kunne forbedre seg? Ved å gjøre det på den måten sørger man i hvert fall ikke for at dyrebutikkene klarer å forbedre seg, de vet jo ikke selv om at kundene er misfornøyde og opplevde dårlig service i butikken! Hittil kan jeg ikke huske å ha sett en eneste saklig tråd med kritikk av butikker, det bare fyres løs med navn på butikken og hvordan den ansatte så ut osv., slik at det er lettest mulig for folk i nærområdet å vite hvem det er snakk om slik at personen kan henges mest mulig ut. Så lenge det er komplett umulig for folk å gi konstruktiv kritikk så er det bedre at tråder stenges og/eller slettes.
Helt enig med fjerning stegning av tråder der det står ting som kanskje aldri skulle stått der! som F.eks den inkasso saken han som ba de ryke og resie osv! dette er veldig uheldig ikke bare for butikken men han selv!

Klager F.eks Kundeservise dvs svare på tlf henvendelser osv! ikke motatt vare motatt regning osv. vist du har gjort alt i din makt og de fortsatt ikke tar kontakt ,svarer på dine henvendelser så synes jeg det er meget rett og kunne skrive inn på dette forumet og fortelle hva som har hendt uten å flå butikker og ansatte! Fortelle andre om at de ikke skal gjøre det samme!
Skal du drive butikk i dag er det noen linjer du skal følge! samt regler!

Men kritikk om hvor stygg den og den er, er feil. hu så slik og slik ut dette er ikke bra!
hu ba meg om legitimasjon for kjøp av planter. ja hva så er det så farlig da!
dette er noe som ikke trenger å stå, skjønner det er enkelt å klage på det og få støtte, men her må folk tenke seg litt om bruke hode litt! samtidig må vi andre være flinke til ikke å svar på disse innleggene!

Dele erfrainger ang utstyr butikk og pris er meget relveant for denne hobbyen!
"Hvor mange sutretråder trengs for å stille tørsten"
Ny akvavits

Det har gjentatte ganger vært forklart hvorfor politikken på AF er slik at en del helt upassende innlegg tar av.

Vil bare legge til som avsluttning fra min side:
AF skal være en trivelig og trygg plass for oss akvarister. All sutringa om enkelte butikker, den bidrar til å forsure stemninga Det ønsker i alle fall ikke jeg, og jeg håper derfor at praksisen med å slette innlegg fortsetter også i fremtiden
Ytring på Internett

Det gjelder ikke særlige regler for å uttrykke seg på Internett i forhold til i andre medier. Den grunnleggende bestemmelsen om ytringsfrihet finnes i
Grunnloven § 100 som slår fast at "Ytringsfrihet bør finne sted".

Regelen om ytringsfrihet innebærer imidlertid ikke at det er lov å "si alt på Internett". Retten til ytringsfrihet må avbalanseres i forhold til reglene i personopplysningsloven om personvern og straffelovens bestemmelser om ærekrenkelser.

Datatilsynet har som en konsekvens av en sak for EU-domstolen fastslått at flere hjemmesider på Internett som Datatilsynet tidligere anså som rent private, omfattes av EU-direktivet, og dermed også av den norske Personopplysningsloven.

Dette betyr i praksis at den som lager en hjemmeside eller blogg med opplysninger om eller bilder av andre gjenkjennelige personer må forholde seg til reglene om behandling av personopplysninger.

Konsekvensen er da at man som utgangspunkt må spørre om lov til dette på forhånd. Også åndsverklovens §45C er relevant i denne sammenhengen. Bestemmelsen fastslår at et fotografi som avbilder en person i de fleste tilfelle ikke kan gjengis eller vises offentlig uten samtykke fra den avbildede.

På Datatilsynets hjemmeside finner du mer informasjon om den nevnte EU-dommen og om Datatilsynets vurdering av dommens betydning for norsk rett. Der finner du også Datatilsynets "oppskrift" på hvordan du kan gå frem dersom noen har publisert krenkende eller uønskede personlige opplysninger om deg, for eksempel bilder, på Internett. Se også Datatilsynets personvernrapport fra 2006 som også inneholder nyttig informasjon om bruk av personopplysninger på nettet.

Dette er hentet fra Nettvett, Post- og teletilsynet

Slik jeg tolker dette "opplysninger om av andre gjenkjennelige personer må forholde seg til reglene om behandling av personopplysninger" må en da ha hentet en tillatelse fra personen, for å kunne omtale enkeltpersoner på nettet. Dette gjelder da også ansatte i f eks en butikk som gjøre gjenkjennelig gjennom en personlig beskrivelse, arbeidsituasjonen eller stilling osv.

I denne sammenhengen er det også viktig å være klar over at du kan bli stilt ansvarlig for ærekrenkende uttalelser gitt gjennom sider som f eks Akvaforum.

«Den største utfordringen er ikke å sikre
personvernet til de få som ber om hjelp,
men å få de andre til å betrakte personvernet
som et verdifullt gode.»
UMBERTO ECO
Italiensk forfatter
Nils har igjen skrevet et glimrende og saklig innlegg

Det var så konkrete fakta, at det synes jeg faktisk burde klistres, så folk virkelig tenker seg om før de pøser ut klager på personer i butikker. Det kunne vært nyttig om langt flere virkelig skjønner alvoret i det de begår når det gjelder dette her med å henge ut (butikkansatte) man er misfornøyde med.

Det er synd at veien til å klage her på Akvaforum er så kort og gjerne det første folk gjør. Jeg hadde skjønt det bedre hvis flere først hadde brukt mye tid og energi og forsøkt andre utveier. Da er jeg sikker på at flere hadde lest og vært oppriktig interessert i den typen innlegg, for da hadde det liksom vært mere alvor når de først dukket opp! Jeg sikter da spesielt til klagene på internettbaserte butikker.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap