Oppskrift på rengjøring av eheim 2126

Har nettopp innstallert utvendig filter (Eheim 2126). Dessverre sto det ingen plass i bruksanvisningen hvordan og når pumpen trenger rengjøring.

Jeg lurer derfor på om det er noen her inne som er godt kjent med dette merket og kan gi meg en "oppskrift" på dette.
Når:
Ett filter skal aldri renses før det er markant reduksjon i vanngjennomstrømmingen. For det aktuelle filteret, ville jeg ikke rensa før sirkulasjonen er nede i mellom 100 og 150L\t.
Før du i det hele tatt tenker på å rense filteret, renser du slangene. Trolig er sirkulasjonen da oppe i det dobbelte

Rens:
Nederste kurv inneholder blåsvamp og ehfimech. Begge deler renses under rennende vann, gjerne med både godt med temperatur og trykk.
Denne filtermassen kan du rense gullende ren, uten at det skader noen som helst.
Rens\ bytt også finfileret.

Dette er oftest tilstrekkelig til at filteret er "godt som nytt", og du har da beholdt det aller, aller meste av filterbakterier.
Om ehfisubstratet er skikkelig grisemøkkete;
Dette kan renses på flere måter.
En mulighet er å ta ut ca 1/3 og rense skikkelig godt. La resten være!
Mulighet 2:
Hell all ehfisubstrat i en bøtte. Skyll kurven. Fyll bøtta med akvarievann, rør og rot skikkelig i dette til det føles som at all filtermasse er løs fra hverandre.
Hell ut vannet, gjerne med å helle filtermassen i en grov sil.
Fyll bøtta igjen med akvarievann, rør i suppa. Hell på nytt av "møkkavannet".
Fyll filtermassen tilbake i kurven, og sett på plass.

Selve pumpa renses med å ta ut impelleren, og rense denne\ impellerbrønnen. Rens kanalene opp til hurtigkoblingen, gjerne med å spyle gjennom.
Ta ut pakningen mellom bøtte og pumpehus, rens denne og sporet den lå i. Sett denne inn med syrefri vaselin før den settes tilbake.

Tips: En del bøtter har marginal skjevhet fra side til side. Dette kombinert med ofte overfylte kurver, får pakningen til å slites bittelitt skjevt, samt å strekke låseklipsene bittelitt.
Sørg derfor for at det som er bak på bøtta forblir bak hver gang pumpa er åpnet.
Selv skriver jeg en svær B på baksiden. Ingen ser der, og greier jeg ikke å se denne svære B-en når jeg har åpna bøtta, kan jeg bare ha det så godt
Takk for tilbakemeldingen, dette var veldig nyttig informasjon!
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2012
Reklame for plussmedlemskap