Rustrøde områder i sanden

Hei i mitt nyoppstartede kar med biltemasand og stein fra fjøra har det oppstått noen flekker på overflaten av sanden som er rustrøde. Jeg har ikke fisk i karet akkurat nå, og jeg har ikke oppdaget noe rust på steinene. Jeg hadde i litt jern i vannet for plantene sin del, kan dette være årsaken? Det er sånn jerntilskudd i form av svarte "sandkorn". Noen glupe ideer om hva som kan være årsaken til dette?
Ja det er vel ikke helt umulig...hvis det ser ut som rust på biltemasand Vil brunalger gjøre at sanden blir litt stiv akkurat på den flekken som dekkes? Som om algene binder sandkornene sammen liksom?
Takk for tipset
Sanden ruster ikke, så det er nok alger du har fått
DU har et poeng der ja :P Jeg tenkte kansje det kunne være jernspon ellerno, men det er vel relativt søkt det også Etter å ha lest litt om brunalger så har jeg kommet fram til at det er ytterst sannsynlig at det er nettopp dette som er problemet Takk for hjelpen!

Skvulp
Vil brunalger gjøre at sanden blir litt stiv akkurat på den flekken som dekkes? Som om algene binder sandkornene sammen liksom? Takk for tipset :)

Jepp, akkurat sånn oppfører brunalgene seg på fin sand

Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap