Alger på glasset
Postet 29.04.08 kl 14:39
Endret: 29.04.08 kl 14:40
Postet 29.04.08 kl 14:45
Postet 29.04.08 kl 14:51
Postet 29.04.08 kl 15:24
Postet 29.04.08 kl 15:56
Postet 29.04.08 kl 17:29
Postet 29.04.08 kl 18:23
Hmmm....
Hva om en har både grønne og brune da?
For et par uker siden syntes jeg plantene mine begynte å se litt pjuske ut. Så jeg skaffet noen "gjødseltabeletter" som jeg gravde ned i sanda ved røttene. Bare dager etter startet noe som enkelt kan kalles et algehelvette!! Om jeg legger en ny stein i akvariet, vil den være dekt av alger på ca 2 dager!
Idag startet jeg med en mørkebehandling som jeg tenkte å holde igang i fem-seks dager. Men kanskje det ikke er så mye vits i det om brunalger foretrekker mørke?
Hva om en har både grønne og brune da?
For et par uker siden syntes jeg plantene mine begynte å se litt pjuske ut. Så jeg skaffet noen "gjødseltabeletter" som jeg gravde ned i sanda ved røttene. Bare dager etter startet noe som enkelt kan kalles et algehelvette!! Om jeg legger en ny stein i akvariet, vil den være dekt av alger på ca 2 dager!
Idag startet jeg med en mørkebehandling som jeg tenkte å holde igang i fem-seks dager. Men kanskje det ikke er så mye vits i det om brunalger foretrekker mørke?
Postet 01.05.08 kl 20:25
KampfiskenIdag startet jeg med en mørkebehandling som jeg tenkte å holde igang i fem-seks dager. Men kanskje det ikke er så mye vits i det om brunalger foretrekker mørke?
Brune alger tåler heller ikke mørklegging, så det skal virke på disse og. Brunalger kommer gjerne i akvarier med dårlig lys, ikke i mørklagte akvarier. Det er ingen organismer som alene livnærer seg ved fotosyntese som klarer å overleve i mørke over lengre tid. Men vær klar over at mange døde alger fører til næringsoppblomstring, så etter mørkleggingen bør du renske godt opp i karet. Ta ut planter du vil ha videre før mørkleggingen, plantene har det med å bukke under ved mørklegging, de også.
Postet 01.05.08 kl 20:40
Postet 01.05.08 kl 21:38