Alger på glasset

Vet ikke helt hvor jeg skal skrive dette så det ble under diverse...

Det kommer så mye alger på glasset! Må "pusse" det hver dag. Har aldri hatt det problemet med andre mindre akvarium jeg har hatt. Akvariet er på 375L.
Er det vannbytte som skal til? Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! HJELP!
Det har ikkje så mykkje med vannbytte
Men lyset har du lyset på 8-10 timer ?
Eg har hatt det samme problemet og då var det lyset
Kanskje det er lyset ja! Det har jeg ikke tenkt på. Det står nok litt for lenge på! Skal forandre med en gang på tidsuret!
Tenkte det var pumpen som ikke var kraftig nok. Vet ikke hva slags type det er så jeg legger ved et bilde av den.
Etter 10 timer har ikke plantene bruk for lys mer. Da går alt til algene.

Er det lenge siden du startet opp akvariet?
Akvariet har nå gått litt over en mnd. Har forresten forandret på tidsuret slik at lyset ikke er på lenger enn 8 timer. Det er jo så lyst nå, uansett.
Det er grønne og ikke brune alger altså?

Grønne=for mye lys, brune=for lite lys... En av hovedårsakene i hvertfall.

(Hei på deg foressten Så ses vi her og )
Ugla
Det er grønne og ikke brune alger altså? Grønne=for mye lys, brune=for lite lys... En av hovedårsakene i hvertfall. (Hei på deg foressten ;) Så ses vi her og :))
De er grønne...
Hei på deg også! Så trivele!
Hmmm....
Hva om en har både grønne og brune da?
For et par uker siden syntes jeg plantene mine begynte å se litt pjuske ut. Så jeg skaffet noen "gjødseltabeletter" som jeg gravde ned i sanda ved røttene. Bare dager etter startet noe som enkelt kan kalles et algehelvette!! Om jeg legger en ny stein i akvariet, vil den være dekt av alger på ca 2 dager!

Idag startet jeg med en mørkebehandling som jeg tenkte å holde igang i fem-seks dager. Men kanskje det ikke er så mye vits i det om brunalger foretrekker mørke?
Kampfisken
Idag startet jeg med en mørkebehandling som jeg tenkte å holde igang i fem-seks dager. Men kanskje det ikke er så mye vits i det om brunalger foretrekker mørke?

Brune alger tåler heller ikke mørklegging, så det skal virke på disse og. Brunalger kommer gjerne i akvarier med dårlig lys, ikke i mørklagte akvarier. Det er ingen organismer som alene livnærer seg ved fotosyntese som klarer å overleve i mørke over lengre tid. Men vær klar over at mange døde alger fører til næringsoppblomstring, så etter mørkleggingen bør du renske godt opp i karet. Ta ut planter du vil ha videre før mørkleggingen, plantene har det med å bukke under ved mørklegging, de også.
Tror de allerede har bukket under! Fullstendig dekt av alger!! Til og med nye skudd blir undertrykt av algene.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap