Vanndamp... :)
Postet 31.05.08 kl 12:48
Det kommer an på fosrkjellige ting som f.eks. hvor varmt det er i karet. hvor tett lokket over akvariet er og uten å være sikker så tror jeg temperaturen i rommet har noe å si også. Jeg har et 300 liters akvarie på soverommet mitt, og der er det bare noen grader om vinteren. Vinduene får utrolig mye kondens da. men tror ikke luftfuktigheten blir så stor hvis du har god lufting på rommet.
Postet 31.05.08 kl 16:24
Postet 03.06.08 kl 08:15
Takk for svar dere.
Problemet er at selv om vi lufter hele tiden. Omtrent 12 timer i døgnet, så kommer det mugg og sopp. Spesielt på vinduskarmene og ytterveggene. Leier en kjeller leilighet i et gaammelt hus. Og det er akkurat som å bo i en bunkers. Har aldri hatt problemer med dette før vi flyttet inn her. Kan vanskelig tenke meg at det er 200 liter akvariet våres som er årsaken til dette. Men andre tror det.
Problemet er at selv om vi lufter hele tiden. Omtrent 12 timer i døgnet, så kommer det mugg og sopp. Spesielt på vinduskarmene og ytterveggene. Leier en kjeller leilighet i et gaammelt hus. Og det er akkurat som å bo i en bunkers. Har aldri hatt problemer med dette før vi flyttet inn her. Kan vanskelig tenke meg at det er 200 liter akvariet våres som er årsaken til dette. Men andre tror det.
Postet 04.06.08 kl 01:08
Fuktighet og sopp
panda6Takk for svar dere. :) Problemet er at selv om vi lufter hele tiden. Omtrent 12 timer i døgnet, så kommer det mugg og sopp. Spesielt på vinduskarmene og ytterveggene. Leier en kjeller leilighet i et gaammelt hus. Og det er akkurat som å bo i en bunkers. Har aldri hatt problemer med dette før vi flyttet inn her. Kan vanskelig tenke meg at det er 200 liter akvariet våres som er årsaken til dette. Men andre tror det.
Jeg har hatt i min lille stue følgende akvarier samtidig: 240L bordakvarie, 220L, 200L, 160L og en 80Liter. Har til dags dato ikke merket noe til råte eller sopp. I gamle hus eksister det lite med lufte ventiler om det ikke er satt inn i ettertid. Et hus er avhengig av ventilasjon, og tror bestemt at ditt 200L karr ikke er årsaken til dine problemer.
Mvh Leif
Postet 04.06.08 kl 02:27
panda6Takk for svar dere. :) Problemet er at selv om vi lufter hele tiden. Omtrent 12 timer i døgnet, så kommer det mugg og sopp. Spesielt på vinduskarmene og ytterveggene. Leier en kjeller leilighet i et gaammelt hus. Og det er akkurat som å bo i en bunkers. Har aldri hatt problemer med dette før vi flyttet inn her. Kan vanskelig tenke meg at det er 200 liter akvariet våres som er årsaken til dette. Men andre tror det.
Au... Her ville jeg sjekket opp dette med muggen! Venninna mi, hennes mann og to unger sleit med hodepine, kvalme, dårlig humør m.m. lenge før de undersøkte om soppen i vindu og andre plasser kunne ha noe med dette å gjøre. Husker ikke hvem de fikk til å sjekke leiligheta, men det resulterte i at de ble flyttet ut på flekken! Det med sopp skal man ikke kimse av, du sliter lenge med ettervirkninger.
Jeg tror heller ikke at akvarie er problemet, men leiligheta!
Postet 04.06.08 kl 13:02
Muggsopp er ikke noe å spøke med, alskens helsemessige problemer den kan skape av mer eller mindre alvorlig art. Kanskje du kan få gjort en undersøkelse på dette, flere firmaer i Bergen som har denne spesialiteten.
Eventuelt kan du få tak i en luftavfukter( eller helst airkondition nå!). Da vil veksten av muggsoppen avta/stoppe.
Eventuelt kan du få tak i en luftavfukter( eller helst airkondition nå!). Da vil veksten av muggsoppen avta/stoppe.
Postet 04.06.08 kl 15:34
Dersom du ikke har dekkglass på akvariet, bør det ordnes.
Snakk med huseier om å få på dette stoffet. Dersom utleier ikke vil betale, ville jeg personlig brukt det alikevell.
Skaff deg også en luftavfukter, den kan du ha på mens du er på jobb.
Gjør du disse to tingene, tror jeg du gangske raskt vil merke forskjell.
Til slutt, en potensiell myte:
Einer skal være bra mot sopp o.l. Finn noe einer og sett i vann. Gjerne nær de områdene som er utsatt. Vet som sagt ikke om dette er riktig eller fake, men skader neppe å teste ut.
Snakk med huseier om å få på dette stoffet. Dersom utleier ikke vil betale, ville jeg personlig brukt det alikevell.
Skaff deg også en luftavfukter, den kan du ha på mens du er på jobb.
Gjør du disse to tingene, tror jeg du gangske raskt vil merke forskjell.
Til slutt, en potensiell myte:
Einer skal være bra mot sopp o.l. Finn noe einer og sett i vann. Gjerne nær de områdene som er utsatt. Vet som sagt ikke om dette er riktig eller fake, men skader neppe å teste ut.
Postet 04.06.08 kl 19:38