Mark.. stor mark...

Hei!

Jeg startet opp et reke-kar på 19 liter for et par måneders tid siden. Filteret var godt innkjørt, og rekene flyttet inn etter bare et par dager. Jeg foret selvfølgelig, siden det var lite alger for dem å spise på. Men i det siste har det kravlet et par små hvite marker på glasset. Disse er på 3-4 mm. Greit nok. Disse vil nok forsvinne etterhvert når balansen er opprettet fullstendig i karet. Men akkurat nå oppdaget jeg til min forskrekkelse en mark på ca. 10-12 mm... Denne kan jeg få litt mer problemer med å leve med. Den var til og med rosa... Vil denne/disse også forsvinne etterhvert, eller bør jeg sette ned et par guppy som kan jafse den i seg? Problemet er da at jeg vil miste all rekeyngelen min, noe jeg gjerne vil unngå.. Noen tips? Råd?

Vil bare legge til at jeg reiser bort på ferie i tre uker fra i morgen kveld, så vil bli veldig glad for raskt svar!

På forhånd takk!

Mvh. Ida Helene =)
Nå så jeg to til som sitter i Riccia-mosen min ved overflata... Disse er i tillegg flate (kanskje 2-3 mm brede).

Jeg er fullstendig klar over at det er så mye mer liv i akvariene våre enn vi har satt nedi der selv, men det må da være måte på? Har ikke opplevd dette før i noen av de andre karene mine...
Disse markene er bare snadder for fiskene. Men får du mange av dem, så er det er tegn på at du gir for mye mat til fiskene.
Flott=)
Problemet er bare at jeg har bare reker i dette karet, og stort sett er det bare yngel. Men blir det for gærent må jeg vel are sette inn en fisk som kan jafse i seg godsakene og rekeyngelen.. Hardt! :P
Rovfisk!
Nå er bunnen nådd. I dag skal markene vekk. Jeg har bestemt meg for å ofre noen rekebabyer for å bli kvitt disse monstrene. Så hvilken fisk bør jeg sette ned i 19-litern? Det blir bare for en kort periode. Jeg har Guppy (VF), diverse tetra og Molly. Med tanke på at Molly og Guppy er delvis veggiser, bør jeg da sette ned en Tetra? Blir veldig glad for litt tips! =)
Jeg har platy i et rekekar med blåreker. Dette går veldig fint. Jeg har sett et par av de markene du snakker om selv
Hva er disse markene fornoe? Og hvordan bli kvitt de?
Om du har mye mose eller tette planter i karet, så vil rekeyngelen kunne gjemme seg, og fisken vil antagelig gå etter de enkleste byttet, markene. Tror nok guppy vil ta de.
Tror jeg bytter alt av sand og planter til nytt denne helgen, kanskje de holder seg borte da.
I et akvarium med litt reker, snegler og småfisk, hvem fisk er best egnet til å spise mark som dukker opp??
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Noer
Reklame for plussmedlemskap