Bakteriekultur - hvorfor i filteret?

Nå har jeg sugd tilmeg endel informasjon jeg ikke viste tidligere om akvariepumpen, at det er der bakteriekulturen sitter. Men det jeg ikke helt finner svar på er, hvorfor sitter den i filteret? Det virker helt unaturlig for meg at noe så sentralt som å få fiskene til å overleve, skal bosette seg i filteret. I fiskenes eget biotop, det må vel være en naturlig plass hvor bakteriekulturer kan bosette seg.

Om det er noen som kan prøve å forklare dette eller henvise til en brukbar link, ville jeg blitt meget takknemlig.
I naturen vil vannet konstant bli utskiftet og utvannet da det hele tiden renner avgårde. I tillegg er antall liter vann pr. fisk så uendelig mye større i naturen enn i et akvarium at man aldri vil kunne få den samme oppsamlingen av giftstoffer. Et akvarium er et lukket system, så giftstoffene fra avføring blir ikke borte. De blir bare sirkulert; fisken slipper ikke unna.

I et filter så er det spesielle typer filtermateriale som gjør at bakteriene kan festes der; men det er også mye av disse bakteriene f.eks. i bunnlaget i akvariet. Derfor vil et akvarium som har gått en god stund være mer effektivt og stabilt enn et nystartet akvarium, selv om filteret i det nye karet er proppfullt med gode bakterier.
trodde jeg leste en plass at en finner litt bakterier og slikt i grusen/sanden også jeg. Slik at de som har bolle og ikke filter ikke bør vaske sanden siden det da er der bakteriene sitter

Rett på med hvis jeg er aldeles på villspor her altså :P

Men det er ikke slik at det er filter ute i naturen nei. Er sikkert en del i slammen på bunnen av elver og diverse, alt dette har brukt mange mange år på å bygge seg opp.
Teknkte ikke noe på utskifting av vannet og slikt i naturen jeg da :p he heh
Siden Joakim har svart en god del så vil jeg bare komplettere ham litt.
Bakterier finnes overalt i akvarie som Joakim påpekte og ikke bare i filter. Men ofte så snakker vi om bakterier i filter fordi det er der liksom hovedlageret er. En kan tenke seg en riktig dimensjonert filter med god filtemedia vil romme et større volum enn summen av alle øvrige deler i akvariet.
det er veldig riktig det du sier det ligger mye fine bakterier i grusen også, men etter ett år eller to må den opp og renses da det kan danne seg mye nitrit der,
ellers så er filteret en plass der bakteriene kan henge seg fast og gjøre jobben sin og ikke bare virvle rundt i akvariet, dette hadde resultert i meget vond lukt.
så filtermatrialet er for att slike organismer som holder akvariene rene skal ha en plass og bo, samtidig som den filtere ut partikkler som finnes i vannet så det blir rent. har du fin kornet sand så er den mindre nyttig en grus men du kan enklere ta opp dritt fra bunn på finkornet sand, da du ser det du skal ha opp.

takker for gode og raske svar

Etter som jeg har lært litt mer av de "gode" bakteriene i akvariet og hører at at man skal være litt forsiktig med å vaske filteret altfor godt, og tenker tilbake noen år da jeg hadde akvarium og pleide å vaske filterne meget grundig når det først ble gjort. Det slår meg at det må vel ha vært endel bakterier i bunnlaget, som dere nevnte, som må hjulpet til slik jeg ikke fikk en massedød i akvariet mitt.
hmmm ja, men du trenger ikke få masse død og alt det der, men nitriten kommer snikende og da må du være der med vannskifte osv, så klare du den bøygen også. men det er litt stress.
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap