Resonans

I morges hørtes det ut som om stuen var hjemsøkt av spøkelser, det var en høy "ulelyd" jeg aldri har hørt før. Trakk ut kontaktene til karene en etter en, og kom frem til at det var den utvendige Am-Top'en til 250-literen som var "synderen". Men det var ikke selve pumpen som bråkte. Neida, det var karet som tydeligvis hadde fått skikkelige resonanssvigninger. Lyden var den samme som man får hvis man drar fingeren rundt toppen av et vått krystallglass.

Har ikke opplevd dette før, karet og filteret har jeg hatt i et halvt år. Renset filteret på mandag, så hastigheten - og dermed vibrasjonene - har nok endret seg.

Lyden ble svakere da jeg løftet på det ene hjørnet av det heldekkende armaturet, så jeg la noe imellom hjørnet av karet og armaturet. Etter en stund forsvant lyden helt, selv om jeg nå har lagt armaturet på plass.

Ble litt skremt av dette, jeg vil tro at kraftig resonans kan knuse et helglasskar. Noen som har vært borti dette?
Jeg sliter faktisk med det samme problemet med 110-literen og det innvendige juwelfilteret. Det virker som om toppdekselet gir en "gitarkasse-effekt". Med toppdekselet på, en høy durelyd, med dekselet av, nesten stille. Jeg vil anta at hvis det skulle bli så høye resonanser at det er fare for akvarieglasset, så ville lyden være så høy at det hadde vært u-utholdelige lydforhold i stua.

Jon
Men dette var ikke noen forsterket durelyd, det hører jeg ofte fra div. kar, og blir borte når jeg flytter litt på filter el.l. Dette var et ordentlig glass-hyl nøyaktig likt som det man får fra et krystallglass, og som kan få glasset til å knuse.
Det hørtes unektelig ganske nifst ut, Henriette. Jeg hadde blitt bekymret selv, jeg. Det er ikke en lyd man ønsker å høre fra et kar fullt av vann, nei
Det var antageligvis noe av filterets deler som lå inntil glasset et eller annet sted, eller at filtertønnen sto lent inntil bordet akvariet står på slik at vibrasjonene forplantet seg oppover.
Var litt ekkelt ja
Prøvde å rugge litt på filtertønna først, men det hjalp ikke. Filteret står i skapet på akvariebordet, så vibrasjoner fra den forplanter seg jo i bordet og opp i karet. Og nå hadde den tydeligvis nøyaktig riktig vibrasjonsfrekvens i forhold til karets egenfrekvens (hvis det er riktig ord, litt lenge siden fysikktimene på skolen). Endret tydeligvis på noe da jeg løftet hjørnet av armaturet, for da ble lyden gradvis svakere. Nå er det bare den vanlige, svake pumpeduren.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap