Igler??

Har fått noe som ligner misstenkelig på små igler i akvariet. Men jeg synes de kryper litt anderledes enn iglene ute i naturen. Disse beveger seg mer som vanlige snegler.
(i det fri suger de seg fast med hodet, slenger over halen å suger seg fast med den, før de slenger over og suger seg fast med hodet igjen, gjør de ikke??)
De ser ut som små mark, - nei ikke de klassiske hvite, men lysebrune og større.
Jeg ser dem krype langs ruta og nedi sanda å jeg suger dem enkelt opp med slamsugeren når jeg ser dem.
Men det er jo klart at jeg ikke kan ta alle.
Det er sikkert 5 ganger flere enn de jeg ser!
Jeg ser ingen som suger seg fast på fiskene, men vil likevel spørre, hva er dette?
Er det igler?
Er de farlige?
Hvordan fjernes de?
Hvordan kom de hit in the first place?

Kan prøve å få lagt ut bilder av dem.

Hva det enn er så liker jeg det ikke! :S
Hei.

Jeg pleier å slenge ut planarier om det meste som er smått, hvitt og avlangt.

Her høres det ut som at det ikke bare er snakk om sekkebegrepet, men de faktiske planetariene.

[External Image]
Erh...

Ikke så sikker alikevell. Det finnes en masse harmløse igler, De kalles leech/leeches på engelsk.

Du får forske litt.
Ja men det er godt mulig at det bildet der er en av jævlene i forstørret form...
Skal gjøre som du sier, forske litt!
Men dersom det er igler, er det da grunn til panikk? :P
Inaktiv bruker
jeg har igler i akvariumet.men si vil jeg ha bort så jeg.trenger gode tips på å.bli kvit di for got =

ps.jeg har prøvd salt å det fynka dårligt =;-C
Tror ikke det nødvendigvis er grunn til panikk.

Selv liker jeg dem ikke, men det er mest at jeg får en ekkel følelse av å se på igler.

Men det skal være både harmløse og parasittiske varianter, så det spørs helt på hvilke igler det evt. er.
Det er planarier. Og som Trygve sier: dette er de ekte planariene. De hvite trådene vi bruker å kalle planarier, er visstnok noe annet (som jeg ikke husker navnet på).

De er ekle, ja. Jeg synes også de ser ut som igler. Og det er derfor jeg har problemer med å stikke hendene nedi akvarier som har slike. Men de er harmløse, heldigvis. Knallbra bilde, forresten.
Ok.
Takk folkens, nå slapper jeg litt mere av.
Men hva kommer disse av?
Pleier ikke planarier komme av f.eks mye fòring?
Jeg tør da påstå at jeg ikke fòrer så mye?
Jeg har jo faktisk kuttet litt ned også etter at jeg fikk litt alger.
Antar jeg bør kutte ned enda mer da?
Er usikker på hva de spiser, men alger er jo et annet tegn på overskuddsnæring. Tror at det bare tar litt tid før du ser resultatene.

På den annen side, kan overskuddsnæringen komme fra andre ting enn for. Plantenæring, leire, jord, røtter og råtnende planterester vil også frigjøre næringsstoffer.

Skal du fjerne dem helt, må du nok til med sterke virkemiddler som hydrogenperoksyd eller klor. Mulig PH/temperatur-sjokk kan fungere. Men skal du være sikker på å få vekk planariaene vil nok også ta det meste av annet liv i akvariet.
Jeg har noe Limnophila sessiflora som "røyter" en del.
Så det er vanskelig å få fjernet alle plantedelene som ligger å råtner enda jeg plukker opp jevnt og trutt. Så jeg skylder litt på dem også.
Hehe.
Jeg brukte en del plantegjødning en stund, men har roet det litt nå, siden jeg begynner å bli fornøyd med plantene. Gjødsler vel en gang i uka eller noe nå.
Tror heller jeg lar planariene være jeg. Ønsker ikke livet av de andre skapningene i akvariet! :P
Tilfeldig bekjentskap
© Trond Stegarud
Reklame for plussmedlemskap