Strømmen gikk på sunnmøre

For omtrent en time siden gikk strømmen her på Sunnmøre. Den skal visstnok være borte fortsatt på nærtliggende øyer, men kom tilbake her i byen etter et par minutter. Det er vel ingen som vet nøyaktig hvorfor, og om det vil skje igjen? Det kan jo selvsagt være stormen, men hvem vet... *krysser fingrene*
Hei, hei.... Joda! Gjett om jeg fikk med meg at strømmen gikk da! Dvs. den gikk KUN i mitt hus (her i nabolaget, er jo et stykke fra by'n) og var borte i 14 timer!!! Gjett om jeg var nervøs for akvariene!! I tillegg var det mange minusgrader ute og ikke det best isolerte huset, så det var KALDT! Jeg pakket inn akvariene med mange tepper og hånduker og da jeg fikk tilbake strømmen var det 18'c i reke/snegle karet, 19'c i Amazonas og 22'c i Asia.... Det gikk heldigvis bra. :-O
Er jo sånt som kan skje, men må si jeg ble bekymra. Hadde ikke klart å holde liv i fiskene over lengre tid uten strøm. Hva kan vi gjøre for å unngå massedød om vi mister strømmen? Jeg tenker på å sjekke litt ang. små aggregat man kan ha i bakhånd (eller i kjelleren, haha)
Da jeg var liten syntes jeg det var moro når strømmen gikk. Da måtte alle slutte å stresse og finne frem stearinlys og sånt. Nå er det bekymring for at fiskene skal fryse og masse stress. Og når det tordner så er det ikke så moro som før, hvis jeg ikke er hjemme og får skrudd av internett modemet mitt........ Ser pengene blåse ut av lommeboka..... Sånn er det å være voksen... :P
For et par uker siden gikk strømmen her i 16 timer etter en storm, men her er det såpass varmt at jeg heldigvis slapp å bekymre meg for tempen i karene.

Jeg lagde litt sirkulasjon i karene og spesielt i overflaten ca en gang i timen mens strømmen var borte. Det fungerte helt utmerket her hvertfall, ingen problemer med vannverdier i etterkant.

Er sikkert lurt å kjøpe eget aggregat, men er strømmen borte så lenge og ofte at det er verdt det? Her er det hvertfall ekstremt sjelden at den er borte mer enn noen minutter, maks en time, og da holder det med en UPS. Strengt tatt er det ingen som lider uten sirkulasjon eller varme i en time.

Med andre ord, hvis det er noe som skjer hvert 10.-15. år er det vel egentlig ikke verdt det Jeg vokste opp i Ålesund, og det eneste lengre strømbruddet jeg husker var etter orkanen i 91.
Men hva med filterene som blir stående død så lenge?? Jeg har ennå ikke opplevd strømstans der jeg bor, (tredje året nå, bank i bordet) men må si jeg likevel har tenkt på dette med aggregat. Har jo lest her inne om folk som har stukket til naboer med pumpene sine for å holde dem i gang, men det frister meg lite..

Hvordan fungerer dette med aggregat? Kan man skaffe seg en liten sak bare til en billig penge?

Jeg har jo bare 4 akvarier i drift og regner med dere som har langt mer enn det allerede har skaffet dere noe eller avfunnet dere med at skjer det så skjer det? Jeg bekymrer meg kanskje unødvendig?
Sist strømmen gikk her jeg bor (på østlandet) var det en veldig snobbete fyr i klassen min som var ute i audien til pappa som klippa ned en strømmast i en 30-sone :P

Er vel flott der ute med storm nå? Elsker skikkelig vær, skjelden vi har det her desverre :/
Stormen er jo borte vekk nå, men å innrømme at det er litt kult når det stormer her Speiellt med utsikten vi har fra skolen min. Den kalles glass-huset for den siden av skolen som vender ut mot fjorden er laget av glass, så det er prima panoramautsikt når det stormer og vannet flyter over kaiene og bølgene slår opp over hustakene.
Her som jeg har bodd nå de to siste årene (litt avsides) har jeg opplevd strømbrudd flere ganger allerede. Det har vart noen timer før også, men dette var første gangen den var borte så lenge. Og det er et kaldt hus på en kald plass, med skikkelig "stormfang"! Det knaker og rister godt i huset når det stormer ute. (Da jeg flyttet inn fikk jeg beskjed om ikke å fjerne kabelen som er i enden av huset -for da reiser det...! ) Så nå vurderer jeg aggregat, men må sjekke litt først. Akvariene står jo litt spredd, så jeg må finne ut hvordan jeg evt. skal løse det problemet...

(Ja de' e' no' godt me' en skikkelig storm innimellom syns e'... ; )
Har ei hærlig utsik mot Storfjorden her. )
Majones
Stormen er jo borte vekk nå, men å innrømme at det er litt kult når det stormer her :) Speiellt med utsikten vi har fra skolen min. Den kalles glass-huset for den siden av skolen som vender ut mot fjorden er laget av glass, så det er prima panoramautsikt når det stormer og vannet flyter over kaiene og bølgene slår opp over hustakene.

Åh, ja det er bare fett å se naturkreftene herje på den måten! Sjøen med bølger og skum, og himmelen med store skyer -det er så flotte farger!
Og når man i tillegg kan sitte trygt og varmt inne og bare skue utover DA er det deilig med en liten storm!
Spesielt når man går medialinja og får fri fra timen for å gå ut å ta bilder som eventuelt kan sendes inn til en avis
Majones
Spesielt når man går medialinja og får fri fra timen for å gå ut å ta bilder som eventuelt kan sendes inn til en avis ;)

Ooooooh! Høres gøy ut! B)
Inaktiv bruker
Strømbrudd er noe herk, spesielt når jeg har vakt

Tilfeldig bekjentskap
© Martina D. Aspevik
Reklame for plussmedlemskap